Hej allesammans!

Fick elräkningen och den var fyra gånger så hög som den var förra oktober.

Har en ecoel-panna med ecoair-fläkt men får inte igång fläkten/kompressorn. Har valt ecoair och att kompressorn ska vara igång men den är inte det. Efter jag duschat och spolat varmvatten så borde väl det låta nåt om utedelen och det gör det inte. Shuntventilen har stått manuellt inställd på det högsta (mest rött), tryckte ut denna så den sitter i autoläget nu. ska man det?

Får inte upp några felmeddelanden. Går jag in i manuellt läge och väljer kompr/fläkt "till" så startar fläkten och kompressorn där ute. Men så snart jag går in på "inst" igen så slutar den.

Vad gör jag för fel och hur ska det vara inställt? Finns det något sätt att fabriksåterställa den?

vore oerhört tacksam för hjälp, halvrolig elräkning och lite stressigt när man vet att det tickar på.

Ja, shunten ska vara på automatiken så att pannan sköter det hela. Kommer inte ihåg exakt vägen dit, men det finns fabriksinställningar i menyn som du kan välja. Känns som du har någon felinställning. Är installationen ny?
Har du valt ecoair i menyn? Lägg upp dina aktuella värden (som du hittar i menyn) så kan jag kanske se om något ser knasigt ut.
Obs, jag är ingen röris men jag har haft samma lösning som dig i 8 år så lite har väl fastnat...

• Gilla
Eliassi
  • Laddar…
Tack så hemskt mycket för hjälpen!

Den är ställd på ecoair.

Under "inst" står det:

Rumsgivare: utan
kompr: tillåten
Max effekt elpanna: 6.0 KW
Temperatur elpanna: 50 grader
ELP Nedre: tillåten
Temp Nedre ELP: 45 grader
Shunt fördröjd: 180min
framl temp (vid-15 ute): 50 grader
Värme från vid utetemp: 20 grader
Max tillåten framl temp: 70 grader
min tillåten framl temp: från
Nattsänkning: Nej

I diagnos står det:

Kompr:ej markerad fläkt:Ej markerad
ELP 4.5 + 0Kw
H.Gas ---cUTE: 6 grader
Framl: 24 grader
Börvärde: 33 grader
Elpanna: 50 grader
Börvärde: 50 grader
ELP nedre: 42 grader
Börvärde: 40 grader
Shutmotor: Öppna är markerad
KOMPRAVSTÄNGD: EJ markerad
(utetemp: 6 grader)
Nattsänkning: Ej markerad
Strömuttag: =A
Huvudsäkring: 20A
shuntläge 50%: markerad ruta

Nåt som ser konstigt ut?

Jag ser inget jättekonstigt mer än kanske max framledning 70 grader. Det känns väldigt mycket, men jag tror inte det kommer upp i det i vilket fall som helst... Sen behöver du inte ha max effekt elpanna på 6 kw, i alla fall inte enligt min vvs:are. Min är ställd på 1,5 kw, men det får man nog ställa upp ett snäpp när kylan kommer.

Vi hade förresten ett fel på vår anläggning som jag hörde var hyfsat vanligt. Det var någon typ av tredelad kulventil (har jag för mig) i utedelen som hade kärvat. Resultatet blev att utedelen kylde ner det uppvärma vattnet på något sätt. Det blev så dyrt att jag fick stänga av utedelen och bara köra elpannan...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.