Hej

Jag har egen brunn och bergvärme (IVT Greenline).

Ur värmepumpen går ett gäng rör:
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

1. Är A kallvatten för kranar och B varmvatten för kranar?
2. Vad är C och D? Jag antar att det är till elementen.

På C sitter en termometer:

image.jpg
Skapa konto

D. är kopplat till detta kärl, vad är det?

image.jpg
Skapa konto

Mvh

Peter

A: kallvatten, B: varmvatten, C&D: radiatorkretsen (framledning & retur till/från elementen)
Röda kärlet är ett slutet expansionskärl, monteras oftast på retursidan eftersom gummiblåsan i den inte tål allt för hög temperatur, det är den som ser till att trycket i radiatorkretsen kan variera lite.

1 bar = 10 mvp (meter vattenpelare), om höjden mellan expansionskärlet och högsta punkten på radiatorkretsen är 3 m (vanligt 2-planshus) så bör trycket vara minst 0,3 bar+förtrycket (som bör vara 0,5 bar).

Bra förklaring, tack.
I.Visar E trycket ut från vattenpumpen?
II. Hur reglerar jag trycket från vattenpumpen?
III. Varför har jag tre röda kranar? (F, G, H)
image.jpg
Skapa konto

IV. Går kallvattnet från marken upp från vattenpumpen (A) upp i taket och där delas så att en del sprids till husets tappvatten och en del går in i värmepumpen som skapar varmvatten och skickar ut varmvattnet i C. och B.?

1: ja
2: tryckvakten som har genomskinligt lock till höger i bild, höger om E, där finns två skruvar/muttrar för att justera start- & stopptryck
3: H stänger av vattnet till fastigheten men låter filtret (utanför bild) vara i drift. En del av det på bilden går nog att ta bort, det verkar vara ombyggt någon/några gånger. F kan kanske vara till tryckvakten, så att det går att byta tryckvakten utan att tappa systemet.
4: vattnet går från pumpen via filtret till A, från A till värmepumpen (vvb). För påfyllning till värmesystemet (C&D) så kan det fyllas på antingen via A eller B.

Demmpa skrev:
1: ja
2: tryckvakten som har genomskinligt lock till höger i bild, höger om E, där finns två skruvar/muttrar för att justera start- & stopptryck
3: H stänger av vattnet till fastigheten men låter filtret (utanför bild) vara i drift. En del av det på bilden går nog att ta bort, det verkar vara ombyggt någon/några gånger. F kan kanske vara till tryckvakten, så att det går att byta tryckvakten utan att tappa systemet.
4: vattnet går från pumpen via filtret till A, från A till värmepumpen (vvb). För påfyllning till värmesystemet (C&D) så kan det fyllas på antingen via A eller B.
Om jag förstått det rätt så styrs kallvattentrycket för tappvattnet av vattenpump/tryckvakt (A).

1. Hur bestäms varmvattentrycket för tappvattnet?
2. Om jag stänger av vattenpumpen (till A) påverkas då även trycket till varmvattnet?

1: se 2 & nedan.
2: ja.

Vattnets väg:
Kallvatten; borrhålet - pumpen - (hydrofonen) - (tryckvakten) - kallvattenledningar - kallvattenkranen.
Varmvatten; borrhålet - pumpen - (hydrofonen) - (tryckvakten) - kallvattenledningar - varmvattenberedare - blandningsventil (blandar ev i kallvatten i varmvattnet) - varmvattenledningar - varmvattenkranen

Blandningsventilen stryper lite av trycket & flödet på varmvattnet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.