Hej

Har en Nibe fighter 1115 kopplad till en jordvärmeslinga och en 2000 liters acc tank

Kollade just igenom inställningarna som förra ägaren hade gjort då jag tycker den gått lite väl mycket.

Och max/min värdet för start har stått på 50c.
Så pumpen har gått mest hela tiden.
Det kan väl inte vara rätt?

Hur tycker ni jag bör ställa in pumpen

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
R
Kör du VP direkt mot tanken kommer den inte att stanna förrän returen eller maxtemp uppnått inställt värde ,
2 m3 är mycket att värma , tar du ut värmen från tanken med shunt så jobbar VP som en ON/OFF start/stopp på
min/max värden

Jo den står på max/min 50c

Jag ändrade ner till min 45 max 50

Låter det som vettiga värden eller bör jag ändra upp det lite

R
Ja du måste ha ett minvärde annars stannar den inte , du laddar en tank direkt då måste tankens botten bli minvärde för att stanna ., men tror inte den står still många minuter då det kommer svalare vatten från systemet ,
Tror att du har ett par rör direkt från VP inpå tanken då kyls VPs vatten av innan det går ut till systemet via en shunt som tar vatten från tanken och du tappar några grader , kan vara många , går att få till det med omkoppling av ett par rör

Nu när jag kör 45/50 stannar den mycket oftare och står stilla längre.
Förstår vad du menar med värdet i botten av tanken.
Jag har även en 100 liters VV beredare som sitter efter acc tanken för att värma upp vattnet lite extra
Vet inte riktigt hur dom tänkte när dom byggde detta system
Har även 2 shuntar som skickar vattnet till olika ställen i tanken.

Det jag funderar mest över är vilken värme jag bör hålla i tanken för att undvika bakterier och samtidigt få den att gå så billigt som möjligt

• Gilla
-MaH- och 1 till
  • Laddar…
Din acctank, är det en ren volymtank som ligger i serie med framledning?

Japp

Vad är det för max minvärde du prstsr om egentligen?

Jag har en liknande setup, fast en 500liters tank, och ingenting regleras efter några fasta temperaturer.

1. Flytta fram framledningsgivaren till direkt efter tanken.
2. Tillåt ett stort gradminutunderskott, hur stort får man testa sig fram till. Men stort. Jag har 120, skulle kunna ha lite till och du har ännu större tank....
3. Kör flytande kondensering och ha framledningstempen reglerad efter yttertemp.

Det låter lite som att det är någon gammal vednisse som installerat detta och kör fast temp mot tanken, ungeför som när han hade ved.....helt fel.

Redigerat:
  • Gilla
-MaH-
  • Laddar…
Denna meny

• Digital display visar temperaturinställningar min 45°C och max 50°C på en uppvärmningsenhet med symboler och ratt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ändra då min till grundinställningen, 15 grader. Max är 55 i standard, men vad den ska vara kan ju bero på hur du tar ut vatten till golvvärme etc.

Fler bilder

• Värmepanna och expansionskärl i teknikrum med synliga rör och isolering.
    Skapa konto
Fler

• Pannrum med olika rörinstallationer, cirkulationspump, expantionskärl och en varmvattenberedare.
    Skapa konto
.....innnan du fortsätter behöver su nog också kontrollera att det öht finns en utetempgivare att använda för regleringen, det är ju inte självklar givet nuvarande konfig där en sådan inte används.....

Det sitter en ute givare också.

Hur spelar den in värmningen i tanken?

R
Silly Bear Silly Bear skrev:
Det sitter en ute givare också.
PÅ fotot där man ser ett reglerdon med 2 kablar i , går den ena ut till utegivaren , det ser ut som du har en riktig gammalt
TA- don där , sen sitter den en till bakom , finns det någon låda på en vägg att ställa värmen , troligtvis är det till varsitt system
Skruva av locket på den med två kablar i , 2 skruvar och fäll upp det , ta ett foto på hur det ser rakt uppifrån

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.