2 279 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Värme garage 112kvm
Hej
Jag har ett garage på 112kvm som jag vill underhålls värma. Det är välissolerat med 140 i väggarna och 240 i tak men det är stort och höggt till tak. Gjuten isolerad platta och port modell stor 4.5x5m som är isolerad.
Funderar på en luft luft men blir inte klok på vad som är ett vettigt alternativ.
Har kollat på denna
https://www.polarpumpen.se/luft-luf...ries/mitsubishi-heavy-industries-kazan-35-r32
Är det en bra maskin och vad kan man tänkas få för månadskostnad de kalla månaderna om året?
Jag har ett garage på 112kvm som jag vill underhålls värma. Det är välissolerat med 140 i väggarna och 240 i tak men det är stort och höggt till tak. Gjuten isolerad platta och port modell stor 4.5x5m som är isolerad.
Funderar på en luft luft men blir inte klok på vad som är ett vettigt alternativ.
Har kollat på denna
https://www.polarpumpen.se/luft-luf...ries/mitsubishi-heavy-industries-kazan-35-r32
Är det en bra maskin och vad kan man tänkas få för månadskostnad de kalla månaderna om året?
lagom stort garage må jag skriva.
visst borde denna pump räcka. du har inte hittat någon mitsubishi FH35? de är annars mer prisvärda.
svårigheten blir takhöjden då mesta värmen kommer vara uppe vid taket.
dessutom kommer varje öppning av porten medföra en total utkylning som tar lång tid att kompensera för denna "lilla" pump.
visst borde denna pump räcka. du har inte hittat någon mitsubishi FH35? de är annars mer prisvärda.
dessutom kommer varje öppning av porten medföra en total utkylning som tar lång tid att kompensera för denna "lilla" pump.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 305 inlägg
Luft-luft värmepump är helrätt. Det där med värme i taket och utkylning får du mindre problem med än om du haft vanliga element.
En FH35 är vanlig och beprövad
Finns många bra pumpar. Panasonic ligger bra till i cop. De nyare där har ju A+++ kan inte vara fel
En FH35 är vanlig och beprövad
Finns många bra pumpar. Panasonic ligger bra till i cop. De nyare där har ju A+++ kan inte vara fel
Visst finns fh35 men räcker den? Enligt spec är den klekare.Johannes Carlsson skrev:
https://www.polarpumpen.se/luft-luf.../mitsubishi-electric/mitsubishi-electric-fh35
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 305 inlägg
Precis och det är en äldre generation med något sämre verkningsgrad?
Ja garaget är stort men har ett till större men de håller jag kallt .electroluxaren skrev:lagom stort garage må jag skriva.
Jag kört med min terrassvärmare förra året vid ett par tillfällen och från -4 till +15 tog ca 25 min. Den ger 8kw och har inga fläktar eller dylikt. Problemet blir fukten av att värma och kyla därav vill jag ha grundvärden i garaget. Porten öppnas inte jätteofta utan blir väl i snitt 2ggr om dagen. Men normalt sätt har jag flera grader lägre på sommaren och flera grader högre temp på vintern än ute. Och det är sällan jag har minus inne utan det blir när det vart mer än -5 längre än en vecka.
Produkter som diskuteras: "terrassvärmare"
Tipi 147 vedeldad terrassvärmare
Underhållsfri grill och terrassvärmare
5 299 kr inkl moms
Läs mer
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 305 inlägg
Behövs väl inte 8kw om man har lite högre grundvärme än -4
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 305 inlägg
Kollade i produktbladet och där står det 3kw vid -10
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Är ditt garage välisolerat och du tänkt dig ha +10 i garaget så har du mer effekt från FH35VEHZ som ger 4,3kW vid -15 inkl avfrostningar, finns ett äldre test på www.energimyndigheten.se att kika på
Kazan modellen såg ut att vara klenare och gav 3,2kW vid -15
Vilken som är bäst på årsbasis vågar jag inte gissa på då det numera är omöjligt att lista ut hur kalla/varma dom är
FH35VEHZ har några år på nacken men hänger även med bra jämfört med dom nya modellerna och den brukar vara prisvärd
Kazan modellen såg ut att vara klenare och gav 3,2kW vid -15
Vilken som är bäst på årsbasis vågar jag inte gissa på då det numera är omöjligt att lista ut hur kalla/varma dom är
FH35VEHZ har några år på nacken men hänger även med bra jämfört med dom nya modellerna och den brukar vara prisvärd
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden