Värmepumpar
InsidersUnited: [citat] En sådan här https://www.polarpumpen.se/luft-vatten-varmepump/varumarken/fujitsu/fujitsu-waterstage-comfort-8?gclid=EAIaIQobChMI7u_yjt3y3gIVVKmaCh1LFg3CEAQYASABEgIeMPD_BwE. Min är dock av en tidigare version med lite större kompressor, när denna pajjar kommer jag skaffa en Mitsubishi SW75 . På en sommarmånad har vi ca 450kwh i hushållsström.
smurfen72: Har för mig dom borrade grövre hål tidigare men huvudsaken är att hålet är tillräckligt grovt och det är det troligtvis.
Josth: Börja med att försöka ta reda på vilken framledningstemperatur som behövs från pannan när det är som allra kallast ute vid DUT (dimensionerande utetemperatur) för att hålla önskad inomhustemperatur? DUT för Kalmar är bara -13 grader så det är ett bra klimat för luftvattenvärmepumpar. Kan eventuellt gå att avläsa via någon inställning av värmekurva. Då kan man se om olika
Josth: Om kompressorn är nyligen utbytt så ska kompressorfötterna vara nya. Dessa kan annars vara en källa till extra oljud på en äldre kompressor. Själv har jag även tilläggsisolerat min 310P med bitumenpapp och billjuddämpningamattor på åtkomliga plåtar och bakom mot väggen. Finns att köpa på t.ex. Biltema. Ljudet kom ner klart under 40 dB(A) efter att kompressorn byttes senaste
Diverse: Har en F2120-20 sedan i somras med SMO 20 styrning och en bergvärmepump sedan tidigare. Kompletterade då bergvärmen inte räckte, en massa dyr elspets och olja. Funkat kanon hittills. Nu när det behövs full effekt händer det att F2120 slår av och upprepade startförsök infinner sig, status visas kort "Inverter II" i SMO 20 displayen innan texten övergår till tid för kompressor till
lordi: [citat] Precis så är det. Den stora 6 kW elpatronen som sitter nedre delen av tanken styrs av värmepumpen och ska gå in när det behövs. Vredet ska normalt stå i läge avstängd. Den lilla patronen är för varmvattenspets och sitter i toppen och kan vridas upp
jojo123: Det med VV , så har jag med , men slinga genom hela ena tanken ( egen produkt ) och laddar VVB 200L till max 95 , det blir då full värme i VVB + att tanken är 95 C på topp och förvärmer oavsett den temp som finns i den . Har bergvärme som backupp vid resor som värmer 750 av de 1500 , onödigt att värma 1500 med VP när det inte behövs fungerar bra
Josth: Är det inte bra att behålla som AC under varma somrar? Annars om den fortfarande fungerar kan man ju backa tillbaka köldmediet i utedelen och stänga ventilerna. Då läcker det inte ut något när man sedan lossar rören. Om kompressorn inte fungerar behöver man ha en tömningspump som kylteknikerna har med sig.
smurfen72: Vet inte om det är mera krångel med att borra än att få till en vettig uppställnings plats för utedelen till luft vatten vp vp med avlopp och ev värmeslinga. Det ev krånglet sköter ju borrfirman om och vill man ha kyla är ju bergvärme smidigt och resten av året ger det bättre cop samt troligtvis längre livs längd på grejerna.
sliderr: Är NIBE 730 ett bra val eller finns det bättre val nu på marknaden?
smurfen72: [citat] Det är samma beredare i F1245 som i F1255 det som skiljer är att F1255 laddar vv med 10 kw har jag för mig och din gamla F1245 med runt 6 kw så mängden vv man får ut vid stört tappning skiljer nog lita däremot återladdnings tiden lär skilja en del.
Emanuel01: Du kan ju koppla hydroboxen till en extern varmvattenberedare.
CHEMAS: Du kan suga hem köldmediet, koppla loss rören och sedan ta bort innedelen(Även om du inte får). Men du behöver sedan ta hem en kyltekniker som sätter ihop det åt dej. Eller sätta ihop kan du själv men en vakumpump har du säkert inte så då måste kylteknikern dit iaf.
Jarlingar: Jag misstänker att din "varmvattenberedare" i själva verket är en arbets- eller volymtank.. ;)
rävlyan: Du får kolla så det inte är någon ventil som är stängd då det tydligen är en EL-panna med i spelet , Följ .rören som kommer från pannan och se vart dom går Foto på pannan och lite rör är inte fel NU är det ruta två
Antennen: [citat] En liten pump, låter väl som ett bra förslag. Typ vad för pump?
Rabbithole: Nibe F2120 och Bosch compress 7000i AW är två effektiva pumpar. Men finns såklart fler bra, de flesta stora är generellt sett bra, men välj en modern modell
Putten: Där kan du med fördel backa av på radiatortermostaterna.
andreverge: Hej, Undrar om jag skulle få lite hjälp med detta här! Värmepump fungerade jättebra men i våras ändrade vvs tekniker inställning i den cirkulationspump värmesystem från 1 til 2 för eventuellt få lite mer varmvatten i element i källare, vilket inte blev så. På den inställning 2 blir lite mer kostnad och efter då ändrade de jag själv till från 2 till 1 igen. Det som jag inte
Josth: Vill man testa går det ju att köpa en digital termostat på "intressekontot". Sedan får man komma ihåg att nästan alltid ha stängd dörr till sovrummet för att effekten ska märkas bäst.
Magnusbygg1: [citat] Detta var felet på min. Fick hjälp av för efternamn*. *Personnamnet i detta inlägg har raderats eftersom Google i enlighet med europeisk lagstiftning delvis har raderat forumtråden i sitt index och om det inte raderas så kommer tråden inte vara lika enkel att hitta igen. /Per Eskilsson, admin
Rabbithole: På så stort hus är det bättre att gå över till luft-vatten värmepump och FTX
mlkjhr: Bra val! Ni kommer säkert att vara nöjda med den lösningen. Se till att er pump är registrerad hos Daikin för att få fem års garanti. Installatören brukar sköta detta men det kan vara värt att kolla upp.
Peter2400: [citat] Om det inte riskerar och frysa där nere, så kan man väl dra en slang eller rör den vägen, utloppet kan ju gå genom grundmuren. Kondensvatten blir det uteslutande vid kyldrift eller avfuktning.
CHEMAS: [citat] Dags o höra det då. O ja... vill man ha jämnare temperatur i huset så är det förstahandsvalet.
Josth: Visst kan man sätta den på en murstock. Bara slagborra och sätta skruvplugg. Hjälper till att sprida värmen från kaminen när den eldas. Dock viktigt att kaminen inte ryker in eftersom sotpartiklar inte är bra för innerdelen.