CHEMAS
CHEMAS: Man behöver en rundkörningspump så man kör runt allt ordentligt. Låna eller hyr av nån vsfirma.
9 svar · 8,5k läst
·
CHEMAS
CHEMAS: Du har nog öppnat till köldbärare om jag inte fattat fel. Då måste luften ur. Rundkörningspump måste du ha.
2 svar · 3,0k läst
·
E
erimos: [citat] Hej, nej det är 2:1961som är vår fastighet. 2:1962 och 2:1963 saknar borrhål men jag begränsar dem helst så lite som möjligt. Röd punkt anger ungefärlig önskad position. Och hade fungerat bra om grannen borrat korrekt.
13 svar · 3,8k läst
·
M
Mlos: [citat] Tack!
2 svar · 787 läst
M
Mlos: Hej Gruppen jag är ny och undrar om någon känner till om IVT anywhere gateway och app nu funkar som den ska. Tidigare tyckes det vara si och så med den saken
0 svar · 1,2k läst
V
view99: [citat] Tack! Kloka synpunkter, tack för dom!
4 svar · 1,0k läst
Mugmaz
Mugmaz: Har själv en Coolix som nu är 8 år gammal. Funkar perfekt fortfarande. När du satt den på heat, väntar du så att den hinner "tänka/avfrosta"? Eller du tror att den kommer att blåsa direkt?
2 svar · 1,8k läst
S
smurfen72: En växlare är nog ingen dum ide men du borde kunna ha kvar beredaren och koppla växlaren efter för att få så liten skillnad mellan tempen vp jobbar med och den som går ut på golven. Eftersom du har golvvärme så kanske inte tempen ut ur vp är så hög även om du förlorar några grader i beredaren men man vill helt klart hålla nere tempen för max cop och minst slitage på vp.
4 svar · 829 läst
S
smurfen72: [citat] värt att tänka på är att det är det kallaste rummet som styr framledningen så att byta radiatorer i 1 rum kan i vissa fall inte påverka framledningen för sänker man den blir det kallt i andra rum men om du nu har lite kyligt i 1 rum och varmt i resten av huset kan man byta radiatorn i det kalla huset och få upp värmen utan att behöva höja framledningen.
3 svar · 2,6k läst
R
rävlyan: Finns det plint för anslutning av innegivare i VP kan du alltid prova , den kommer då att känna av tempen i det rummet som den sitter och inte ta hänsyn till andra rum , finns någon ytterligare apparat som kan ge värme kommer den att reagera på det
1 svar · 848 läst
J
Josth: Precis el-patronen går in när värmepumpens kapacitet inte längre räcker till. Kräver huset mycket värme och värmepumpens kapacitet är fullt utnyttjad vid 50 grader så behöver alltså el-patronen gå in för att höja framledningstemperaturen ytterligare.
8 svar · 1,3k läst
Nils-Orvar
Nils-Orvar: Har själv kollat en hel del på fläktkonvektorer och det är ganska vanligt att dom är kompatibla med både värme och kyla. Ahlsell har en egen kategori på hemsidan som heter "fläktluftkylare" med fläktkonvektorer avsedda för kyla. https://www.ahlsell.se/10/kyl/luftkonditionering/flaktluftkylare/
20 svar · 6,4k läst
D
Daniel 109: Det står trefas på märkningen, så det är det antagligen.
13 svar · 7,5k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Det är bara att kolla på de vanliga IVT/Bosch, Thermia, Nibe/CTC, Viessmann, Mitsubishi. Alla går att docka. Kan hända att en ny IVT/Bosch utedel går att docka med befintlig innedel? Om du investerar i en riktigt bra ny pump så finns det ingen anledning att krångla och docka till solvärme eller ved. Dom är så effektiva idag så det är bättre att investera i några solceller istället
1 svar · 1,4k läst
L
Anonymiserad 137805: Vattnet måste värmas hur eller hur Det går åt en viss mängd energi för att värma vatten ett visst antal grader och den är inte gratis om den inte kommer från grannen Ingen mig veterligen har gjort en evighetsmaskin ännu
23 svar · 6,8k läst
·
Anna_H
Anna_H: Bytte LLVP i fredags. Montören frågade om han fick ta hand om skräpet, för han får 100 kr för utedelen på Stena, då slänger han det andra åt oss på köpet eftersom ÅVC finns på samma ställe. Tog tacksamt emot erbjudandet.
4 svar · 2,2k läst
A
AndersS: Som skrivits tidigare, vad har du beställt, vem har gjort lösningen till dig och vem har beställt från IVT?
4 svar · 2,2k läst
R
rävlyan: [citat] Och inte vara snål , utan lägga på ordentligt på gängorna så ingen kondens kan frysa i gängorna , en klassiker för brainkopplingar
7 svar · 8,9k läst
·
R
rävlyan: Vad är det för storlek på kärlet , samt är det förtryckt i tomt läge som det ska ca 0,5 bar , fattas det lufttryck från början så kan trycket variera som en jojo allt mellan 0 och 1,5 bar
3 svar · 4,8k läst
joakim_j
joakim_j: Jag tänkte ha en 500l tank. Jo, det kanske inte är optimalt. Men det är ju lätt att ändra ifall man skulle vilja. Verkar skönt bara att ha den mer avancerade styrningen på ett och samma ställe istället för att ha en styrning när pumpen går (pumpens egen) och en annan när pumpen inte går (shuntautomatiken).
22 svar · 4,1k läst
C
crazytok: Måste bara skriva ett par avslutande rader om det här. Köpte värmekabel från www.tmq.dk , mycket snabb och hjälpsam support! Som lök på laxen så frågade jag om dom eventuellt hade någon sprängskiss eller liknande så jag lätt kunde se vad som behövde monteras isär för att byta kabeln. Svaret blev att dom skulle återkomma och göra en guide till mig... :surprised::dizzy:(y)(y) Så
22 svar · 21,4k läst
·
MathiasS
MathiasS: [citat] Minns inte riktigt detaljerna kring detta, det är några år sedan jag grävde ner mina. Googla dagvattenkassett. Iprincip handlar det ju om att man vill ha kistan i så torr jord som möjligt, men vad som är rätt och fel kommer styras av lokala finns grundvatten, var har du du dränerande material i marken.
11 svar · 6,3k läst
S
Samsson: [citat] Tack så mycket En Sak till : Jag är Arkitekt om någon har en fråga jag kan gärna hjlpa till! Tack igen
2 svar · 1,8k läst
·
F
frökenfräken: [citat] Vettig input! Ville inte räkna på alltför låg ränta, för att skapa glädjekalkyl. Mardrömmen skulle ju vara att ha kvar lånet efter att pumpen har pajat men med 6års återbetalning borde ju den risken vara minimal. 15 år som du nämner är den livslängd jag fått i information av återförsäljare. Tusen tack för all input Josth!
56 svar · 15,2k läst
·
Robert Winterqvist
Robert Winterqvist: Hej Panna: Stiebel Eltron WPL 10 från 2006 (Luft/vatten) Problem: Kan varken värma upp varmvatten eller elementslingan (enrörssystem). Info: Önskad varmvatten temp 50 grader. Returtemp ligger runt 22-25 grader. Temperatur utomhus ca 11 grader Anledning: Jag har satt Max Framledningstemp på 65 grader (vilket är max). När kompressorn kör så kommer den ganska snabbt upp i 65 grader och vid
0 svar · 1,1k läst
R
rävlyan: [citat] Går nog att fylla på topp där , hoppas det är en ventil av något slag Stäng av pumpen , fyll kärlet till full ,med brain , sen om du kan pressa in luft till kärlet är till ca hälften så är du klar trycket ligger nog då på ca 0,5 bar och det räcker , .det kan sjunka lite efter ett tag , då slangarna utvidgar sig lite
8 svar · 8,3k läst
·
S
smurfen72: Eftersom det är milt ute så är min effekten på vp högre än vad huset behöver så vp kommer starta stoppa som en vanlig on/off vp när det blir kyligare kommer den gå hela tiden.
3 svar · 3,3k läst
S
smurfen72: Man får ha plast slang till brine om dom är brandisolerade och det är konstigt nog ok att ha brine i en plastbytta som exp kärl utan extra isolering. Plast eller koppar spelar ingen roll men det ska naturligtvis vara diffusions täta grejer samma som används inne till värme system.
3 svar · 4,8k läst
S
smurfen72: Om innedelen sitter ovan fönstret lär du inte behöva extra radiator där det brukar bli som varmast närmast innedelen.
2 svar · 2,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.