6 899 läst ·
37 svar
7k läst
37 svar
Finjustera Nibe Fighter 1115
Hmm...jo men så fungerar det inte. 2000liters-tanken innehåller enligt uppgift bara radiatorvatten (det är en ren volymtank i serie med framledning), inte dricksvatten, och har ingenting med VV att göra?
Finns ju många sätt att göra detta men uppgifterna här stämmer inte riktigt.
Finns ju många sätt att göra detta men uppgifterna här stämmer inte riktigt.
2000 liter låter väldigt mycket för att vara volymtank. Det blir ett väldigt trögt system och man behöver skruva en del i regleringen för att få det bra.
Är det en enda tank? Går det att koppla om så man använder en del av volymen?
Är det en enda tank? Går det att koppla om så man använder en del av volymen?
Ingen skulle ju bygga med 2000 liters volymtank idag men jämför man trögheten med den hos det totala värmesystemet i ett modernt hus med betongplatta så undrar jag om det är så stor skillnad.
När jag byggde värmesystem för 15 år sedan var 500 liter svinstort, nu tror jag det är många som gör så, eller iaf i spannet 200-500liter. Jag räknade baklänges på minsta acceptabla gångtid med endast källarens golvvärme i drift och sedan bestämdes volymen baserat på det. I praktiken har det dock visat sig att det räcker med att cirkulera vattnet för att källargolven ska bli varma på sommaren, någon värme behöver jag inte tillföra. Men, driftsläget är gynsamt med avseende på start och stop iallafall...
När jag byggde värmesystem för 15 år sedan var 500 liter svinstort, nu tror jag det är många som gör så, eller iaf i spannet 200-500liter. Jag räknade baklänges på minsta acceptabla gångtid med endast källarens golvvärme i drift och sedan bestämdes volymen baserat på det. I praktiken har det dock visat sig att det räcker med att cirkulera vattnet för att källargolven ska bli varma på sommaren, någon värme behöver jag inte tillföra. Men, driftsläget är gynsamt med avseende på start och stop iallafall...
I dag nej men på den tid som det eldades med ved ,då ska det vara stora volymer på tank/ar annars ingen mening med vedeldning . Det har inte framgått ålder eller annat på huset , enbart att det tillkommit en VP som kopplats till tanken och då är den tanken lite stor med den kopplingen som ärMathiasS skrev:
Du tror inte tex av vad man ser på bilderna att den ligger kopplad som enligt trådens terminologier då skulle kallas arbetstank? Det är ju ingen skillnad om TS lägger om var temperaturerna mäts då är det fritt att välja "volym" på sin volymtank.useless skrev:
Verktygstokig
· Västerbotten
· 692 inlägg
Huset är byggt -80 och är kopplat till en Passat vedpanna
Klicka här för att svara