Byggahus.se

Besparing Nibe 470 vs 730/750?

1. J
    Medlem · Västerbotten · 1 124 inlägg

jenfor

Medlem
    Vår IVT 495 Twin (COP 2,5) har börjat krångla och efter ett par misslyckade reparationsförsök är jag nu inte sugen på att lägga mer pengar på den, då pumpen går in på sitt elfte år. Har därför börjat kolla på alternativ.

Förbrukar runt 18.000 kwh/år, varav gissningsvis hälften är hushållsel.

Kollade på Nibe F730/750 (vet inte exakt skillnad mellan dem) samt Nibe F470. Prisskillnaden verkar vara runt 20 000 kr.

Jag tillhör inte dem som jagar absolut lägsta förbrukning till vilken kostnad som helst, utan för mig är det här en ren ekonomisk kalkyl.

Om vi utgår från mina ca 9 000 kwh i nuvarande uppvärmning, vad kan rimligen skillnaden i effekt mellan pumparna göra för förbrukningen? Skiljer det 2 000 kwh mellan 730/750 och 470 så är jag breakeven på 10 år-ish och då kommer jag sannolikt att gå på den billigare. Om större skillnad så kommer jag att gå på den dyrare.

Någon som är sugen på att hjälpa mig räkna?

2. T
    Medlem · Stockholm · 1 433 inlägg

Tosse

Medlem
    En sak att ta med i analysen är att 7x0 har kallare avluft vilket ökar risken för kondens.

3. J
    Medlem · Stockholm · 3 429 inlägg

Josth

Medlem
    Beror ju på hur stort huset är, var det ligger, när det är byggt, isoleringsstandard, antal personer i hushållet, bubbelbadkar eller motsvarande, ev varmgarage etc etc. Låt den trasiga IVT 495 gå som el-panna ett år så vet du verkliga el-förbrukningen efter det. Kanske är bergvärme det bästa alternativet? F470 är med till- och frånluft så det kräver motsvarande ventilationskanaler i huset. Går också att få tilluft med F750 + extramodulen SAM40.

4. Johannes Carlsson
    Allvetare · Halland · 7 806 inlägg

Johannes Carlsson

Allvetare
    Precis är 470 med värmd tilluft, ska man inte ha det så är 370 samma pump men lite billigare.

730 är nyast och har bäst COP, men där är det bara vattenburen värme som gäller.

Kolla även på Comfortzone typ EX35/50

5. J

jenfor

Medlem
    Bergvärme är inte aktuellt. Omöjligt att räkna hem de ca 60 tkr extra med vår förbrukning.

Trodde 470 hade större kapacitet än 370 som jag tycker ser för klen ut. Ska kolla Comfortzone EX50.

6. Johannes Carlsson

Johannes Carlsson

Allvetare
    F370 och F470 är som sagt samma pump med skillnaden värmd tilluft

F370, cop 3,93(2180w) 38.000:-
    F730, cop 5,7(1600w), cop 2,4(5300w) 68.000:-
    EX50, cop 4,6(2522w) 65.000:-

7. K
    Självbyggare · Skåne · 2 276 inlägg

Kallebo

Självbyggare
    Har man ingen annan uppvämningskälla än FLVP så är inte den billigare F370 något alternativ. Kanske framförallt i norrland.

F750/730 är ju inverterstyrd så vid låg belastning blir ju COP väldigt bra, skulle tro att du sparar in den dyrare pumpen rätt fort.

8. P
    Medlem · Skåne · 130 inlägg

PåLandet

Medlem
    Har du inte kollektorslang eller borrhål till din 495twin idag? Vill du inte fortsätta använda dessa isf till din nya VP

9. Johannes Carlsson

Johannes Carlsson

Allvetare
  10. J

jenfor

Medlem
    Ja, det stämmer att jag har en kollektorslang idag, men 495 Twin är ju en slags hybrid mellan jord- och frånluftsvärme så den är bara 200 meter och därmed för kort för traditionell jordvärme. Någon motsvarighet till efterföljaren 695 Twin finns tyvärr inte så det är nog bara att plugga igen kollektorslangen vid pumpbytet.

Det är alltså ytjordvärme jag haft till min 495 och inte bergvärme.

Redigerat 21 feb 2017 15:53
  11. S
    Medlem · - · 5 756 inlägg

smurfen72

Medlem
    Varför inte en liten bergvärme vp och återvinning typ flm.

12. P
    Medlem · Skåne · 130 inlägg

PåLandet

Medlem
    Jag är nyfiken på vad för problem du haft och fortfarande har med din 495 Twin?

13. J

jenfor

Medlem
    Efter att ha gått problemfritt i 10 år så började jag få larm för "pressostat hög" så jag ringde kylfirman som servar IVT. Efter mätningar och justering av flöden utan framgång så landade det i ett byte av expansionsventil. 6 timmar senare var det dags igen. Nytt larm. Nu blev rådet att man nog måste prova byta shuntmotor. Problemet är att både kylkillen och en VVS:are tycker att shuntmotorn ser ut att funka fint, så det här är en ren chansning och jag ser framför mig hur man byter allt fler saker till skenande kostnader utan att det löser problemet. Och då kommer jag tillbaka till det faktum att pumpen trots allt är 11 år gammal och det är inte rimligt att lägga stora pengar på att reparera en pump som max håller ett par år till.

14. J

jenfor

Medlem
    För att det troligtvis aldrig går att räkna hem. Jag förbrukar som sagt 9000 kwh/år i uppvärmning med min nuvarande IVT495 på 4 kw. Med F730 skulle den här förbrukningen gissningsvis minska till kanske 7000 kwh och med bergvärme ytterligare 2000 kwh eller så.

Om vi antar att en bergvärmeanläggning med separat ventilation kostar 100 000 kr+ dvs minst 40 000 kr dyrare än F730 så tar det närmare 20 år att räkna hem merkostnaden med vår förbrukning.

Därför överväger jag inte bergvärme.

15. S
    Medlem · - · 5 756 inlägg

smurfen72

Medlem
    Men räkna på den förväntade livslängden också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.