Hej ny här på forumet med ett nyinköpt hus i augusti i år, ett 1-1/2plans hus på 100m2 från 1867 tilläggsisolerat med ovärmd källare.

Min fråga är, jag har som jag förstår en direktförångande vp.

Den består av en VP kallad ”supertherm” kopparslinga 2x90m och fylld med freongas.

Mitt problem som jag tycker är att pumpen går mycket.. 8minuter till och vila 15min, känns som många till/frånslag.
Systemet som värms är 2-rörs och på samtliga 7 ”stora” element sitter det dannfoss termostatventiler typ-94ans årgång. Och returledningen som går ner i VP är ju fortfarande varm fast det är svalare på returrören vid elementen. Detta verkar ju sjukt?

Vissa talar om att ventilerna ska stå fullt öppna men gör vi så kommer vi få en innertemp över 30+ innomhus.
Varmvattnet i kranarna ligger på 51+ för legionellans skull, så med andra ord går det ut 51grader i tillopp för elementen oxå!

När kompressorn går ser man en vätska i tittgkaset som strömmar förbi men nivån är inte upp till glaset är detta normalt sen väser det i ledningarna som går ut på åkern.

Med vänlig hälsning,
Eric

R
Det kan sitta en ventil för att göra VV i bland kärvar den så den inte stänger som den ska och då går det ut VV på elementen och kommer tillbaka i returen för VV i VP försök se och känna på den , värmen ut regleras med en shunt och den är graderad med 1-10 eller med en öka/minska cymbol så det går inte att ta fel

P
går det inte att ställa någon temperatur på innedelen?
finns det ingen huskurva?
har du några bilder?
vad har du för delta T på returen jmf med framledning?
för det kan vara så att iom att ventilerna är stängda så går inte all värme åt
51C räcker inte för legionellabekämpning
utan det är i ditt fall det icke stillastående vattnet vilket är viktigast
synglaset i köldmedelsslingan skall vara fullt.

Pannan är en typ som installerades slutet av 80talet.

Har öppnat plåtarna runt om och är bara en stor beredare med glasull runt om. Hittar ingen shunt eller likn.

Var rädd för detdär med att det ska vara vätska upp till glaset..

Legionella ska räcka med 50+ sa vvs-gubben men han sa att om man har lite mer är man iaf säker. Han sa att jag aldrig kan ha mer än 54+ på den typen av VP för då löser överhettningsskyddet.

Lägger ut bilder om en liten stund.

Bilder på hur det ser ut i glaset, värmepump, ovan värmepump, nån regulator? Innan det går ut i åkern, och under värmepumpen.

• Utsuddad bild genom glas med kondens och två ljusa reflektioner, trolig inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepump i källare med synliga rör och regulator under, bredvid äldre värmesystem.
    Skapa konto
  • Rör och regulator under en värmepump, anslutningar och isolering synliga.
    Skapa konto
  • Installation av rör och kablar på en betongvägg som kan vara del av ett värmesystem.
    Skapa konto
  • En värmepump och en elektrisk regulator i ett teknikrum, med rör och kablar anslutna.
    Skapa konto
P
65 säger man är det minsta för att döda legionella
nyare pumpar har en funktion för sk legionella körning då de periodiserat använder elpatronen för att uppnå minst 70C.

Men legionella "hotet" är överdrivet då de bara kan få tillväxt i stillastående vatten vilket du inte kan ha om du duschar ibland.
däremot om du inte duschar under nått år eller så, kan legionella föröka sig i såväl kallvattenrören som varmvattenrören och om du då tar en dusch är risken överhängande att du drabbas av denna lunginflammations liknande åtkomma.
Men om du håller andan när du duschar så klarar du dig då oxå då legionella är luftburet.!
ju lägre temp desto större besparing,

P
E Ericlundqvist skrev:
Bilder på hur det ser ut i glaset, värmepump, ovan värmepump, nån regulator? Innan det går ut i åkern, och under värmepumpen.
är det glaset på recivern du menar (på den svarta tanken på bilden) så skall det inte vara fullt.

P
E Ericlundqvist skrev:
du har en expansionsventil och därför fast kondenserings temperatur.
men någon driftstermostat bör du ju ha?

electroluxaren skrev:
är det glaset på recivern du menar (på den svarta tanken på bilden) så skall det inte vara fullt.
Okej! Det känns iaf bra.!

Men frågan är fortfarande väsandet i kopparledn till slingan, varmvatten i returen och varför den har förbrukat lite över 26kwh bara idag med alla till och frånslag.

electroluxaren skrev:
du har en expansionsventil och därför fast kondenserings temperatur.
men någon driftstermostat bör du ju ha?
Drifttermostaten syns till vänster om huvudbrytaren bild 2 där kan man justera vilken temp vattnet ska ha bara

P
ett "kokljud" väsande är normalt efter expansionsventilen.
varmt retur vatten oxå normalt
skickar du ut 50C på elementen så har du ungefär 40-45 på returen. har du mindre så får då ojämn/dålig värme på radiatorerna

P
E Ericlundqvist skrev:
Drifttermostaten syns till vänster om huvudbrytaren bild 2 där kan man justera vilken temp vattnet ska ha bara
huvudbrytaren? är det inte ett motorskydd.

den till vänster om är kompressorns lågtrycks pressostat tycker jag det ser ut som men det kanske är driften man ställer på den.

electroluxaren skrev:
huvudbrytaren? är det inte ett motorskydd.

den till vänster om är kompressorns lågtrycks pressostat tycker jag det ser ut som men det kanske är driften man ställer på den.
Helt rätt! Ursäkta mig :)
Det är ett motorskydd.
Man ställer på en justerskruv vilken temp man vill ha som då startar kompressorn.
Den andra dosan ska vara nå typ av vakter för överhettning och likn.

Men då kanske allt endå är helt okej isånnafall :))

P
den andra dosan är HT vakten
den löser om kompressorn inte blir av med värmen och tycket därmed blir för högt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.