F
Håller på och bygger fritidshus i lösvirke. Huset ska ha en luft/luft värmepump och jag undrar om och hur jag bör förbereda. Placeringen av innerdelen är någorlunda bestämd på en liten vägg i stora rummet. Har även funderat på över ytterdörren men där har den inte lika fritt blåsutrymme. Ytterdelen ska stå under huset då det står på delvis HÖGA plintar och det är luftigt där. Så till frågan. Kan jag förbereda på något sätt för dragningen av kylmedierören? Jag behöver dra röret från innerdelen ned under huset och ser fyra alternativ.
1. Ut genom vägg och längs med fasaden ner. Antagligen det normala alternativet som dock inte är så snyggt med rör bredvid entredörrren.
2. Förbereda för dold dragning i yttervägg och ned genom bjälklag.
3. Förbereda för dold dragning i innervägg och ned genom bjälklag.
4. Synlig dragning på andra sidan innerväggen (vid hatthyllan) och ned genom bjälklag
Hur hade ni gjort?
Vilken dia bör man ha på eventuella tomrör som man förbereder?
Nedan en planskiss på alternativen samt en förenklad sektion med innerdel och ytterdel.
Planskiss som visar alternativa dragningar för kylmedierör till en luft/luft värmepump i ett fritidshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planskiss som visar möjliga rördragningar för luft/luft värmepump i ett fritidshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I stort sett omöjligt att ta ställning till utifrån det rudiment till ritning du visar.
Vilket är ytter- och vilket är innervägg?
Men att bygga in rören i väggen tycker jag är dumt.
Det blir ju komplicerat när något behöver bytas. Det är ju kopparrör det är fråga om,
inte mjuka elsladdar.

Och att täcka för pumpleverantörens 60x70mm skyddskåpa med en panelbräda kan säkert göras riktigt snyggt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.