Värmepumpar
richardtenggren: Vi hade tidigare ett kopparrör indraget i pannrummet till avloppet för vattnet från ytterdelen, dock med en värmekabel i. Fungerade bra.
jojo123: Hur är det kopplat nu , direkt med rör , då är det stumt kopplat , ett tips skaffa några slangar och kopplingar så blir det mycket lättare att få ihop det , det brukar inte passa med en ny till 100% när det gäller anslutningarna , annars bara rakt in om det är samma fabrikat och modell , allt passar då
Comfort Thomas: En försäkringslösning är inget tillverkaren/distributören "vågar ge" utan slutkunden väljer om man vill köpa till en försäkring som komplement till sin hem/villa försäkring och det brukar vara via Arctic som dom flesta värmepumptillverkarna/distributörerna tillhandahåller dessa. När garantin gått ut så kollar ni vad den kostar per år och tar ett beslut :) En del tycker det är
Jetta: Hej Robert, Vi har också en IVT Twin från 2005. Vi upplever samma problem, dvs ingen kompressor eller elpatron som är igång. (Bor i Umeå och nu är det -7 grader. Har du något tios som kan hjälpa oss? /David
keffoapa: Hej, funderar på att bygga en fristående byggnad som ska husera en bergvärmepump och en hydrofor och vattenpump. Hur stor bör den minst vara för att vara "praktisk"? Det blir en kulvert från byggnaden till huset och funderar på cirkulerande vv för att inte behöva vänta en evighet på vv. Skulle gärna bygga den ca 10m från huset, är det ett rimligt avstånd eller ska det vara kortare
j_mac: Hej! Vi har fått ordning på modulen (faktiskt en switch som strulade, inte IVTs fel) och appen fungerar nu så när som push notiser på larm eller kvittenser aldrig visas. Värdet i förhållande till de begränsade funktionaliteten är diskutabelt. Borde gått stt göra så mycket mer. Intressant att de har lagt till Smart Grid. Abonnemanget verkar vara årsvis. Men de lärde tvistar hur
Krypstocken: Hej Jag är inställd på att byta värmesystem i vårt fritidshus som idag har en elpanna från NIBE. Huset är ca 7x8 m i 1 1/2 plan plus en 3x6m nybyggd veranda. Byggt 1916 men renoverat och har nu 70+45mm tilläggsisolering plus 100mm trä i väggarna och 300mm i taket. Treglasfönster. Ligger på Styrsö i Göteborgs skärgård. Golvvärme i hela huset. Källaren(där pannan står) har ett
Husqvarna220Ac: Vi kör Mitsu nånting 35, vi har sat den på väggen i konsol, samt endast en på nedre plan, men då har vi superisolerat hus samt FLVP värmer litegrann på övre plan. Jäkla synd du slängde den! Helst om den funkade! Innerdelen är inte så stor och bökig att få ren, men visst är det jobb, men får jobba mycket för 23’..sen är man härligt snål också...
jojo123: Normalt räcker det med 9 kw för en villa , men dom flesta pannorna är konstruerade för 13 eller 15 kw som programmeras ner i pannan till ca 5 steg . tänk då på att ta med effektvakter i installationen , Du säger även VV hur menar du då , en vanlig EL-panna är för värmen och då blir det en sep . VVB på sidan om
ByggaByggaBygga22: Drog om slangen så att den sluttar neråt. Inget vatten som samlar sig nu. Men undvika dry läget på vintern alltså. Tack för alla svar!
Nol: [citat] Sorry but it is not the F2020 but the F2120 so which is better or what is the difference between the F2120 or the F2040
useless: [citat] https://www.bosch-climate.se/produkter/luftvattenvarme/compress-7000i-aw/oversikt/
jarviklas: Ok tack for all info jag ska testa!
nonilolsos: TACK för instruktion - fungerade perfekt även på min riktigt gamla Greenline. Sparade ett par tusen i nödutryckningsutgift så här i juletid!
Jeppson: Håller med ovan, prova att stänga alla andra radiatorer och vänta 20 minuter och se om någon värme kommer fram
Glenn Pålsson: Hej. Kom äntligen in på en grym tråd om ämnet. Tack o lov. Haft massvis problem genom åren med just HP-problematik. Fullständigt okunnig. Kan någon guida mig med hjälp av mina siffror?! Om inte inloggade så maila mig på glenntgpalsson@hotmail.se Min maskin: IVT Optima 700 med IVT 290 A/W T1 25,5 VS Start 42,6 VS Stopp 47,1 T2 1,7 T3 55,3 VV Start 47,0 X VV Start 60,0 X VV Stopp 65,0 VV
Emanuel01: [citat] Ha,ha missa din kommenrar och så skrev vi nästan samma :)
Åke Lysell: [citat] Ok tack för upplysningen. Givarna verkar vara NTC termistorer t.ex NTCLE100E3223JB0 - Termistor 22 kOhm - Vishay Elfa Distrelecs artikelnummer: 160-26-066 Tillverkarens delnummer: NTCLE100E3223JB0 Varumärke: Vishay pris 9,54 kr + lite kabel och krympslang.
mamawi: Efter samtal med servicefolk var lösningen enkel. Bakom frontplåten på elpannan satt säkringar som löst ut. Oklart varför dock. Inte en helt självklar lösning om man inte visste om hur man kom åt dem, vilket var enkelt, men dolt. Som jag skrev innan hade jag lite annat elstrul för ett tag sedan, dock har allt fungerat ua efter det tills denna vecka.
jojo123: Baljan sitter väl under fötterna på VP och då behöver lyftas , kanske slangarna inte räcker för det , men det ska sitta ventiler på insidan , man ska inte behöva tappa ur allt för sådant arbete , på vilket sätt rinner det på sidan om , ett foto hur det ser ut kan räta ut en del frågetecken
Millox: Har du alltid så lågt värde på luftflödesmätaren? Vi har en likadan pump, snarlik storlek på hus, och vi ligger med nybytt filter och avfrostad anläggning på över 320, fläkthastighet 78 %. Om pumpen är lika gammal som huset har den förbrukat typ 12 MWh, vilket innebär typ 6 MWh/år, det är väl inte så dåligt på 200 kvm hus? (jag har inte riktigt koll på vad tillsatsens
pnergard: Stängde av cirkulationspumpen till golvvärmen igen för en stund sen och nu börjar det komma värme även i elementen som varit iskalla. Bifogar en bild där jag ritat in lite siffror där det är två grejor jag inte vet vad det är. Är 1 eller 2 något jag kan justera på något sätt? Känns ju som tvåan skulle kunna vara något man kan "strypa stammen med"? 1: ? 2: ? 3:
Arne999: Njä inte om man ska placera den där jag hellst vill ha den... rören måste passera en dörröppning nämligen och under är inget alternativ då huset står på platta här
MagHam: En annan aspekt med glykol är att ytspänningen reduceras kraftigt och att blandningen "väter" mer. Nu ska naturligtvis kopplingar vara hela och perfekta i en anläggning, men är det det allra minsta på gränsen någonstans så kan läckagerisken öka.
Comfort Thomas: Det är ganska normalt att man har annan värmekälla i tex badrum och andra rum med stängda dörrar så där får man hjälp på traven så det kanske är 40-50kvm som är aktuellt att hålla uppvärmt på totalytan i detta fallet med 60kvm
Emanuel01: Troligtvis dålig idé då pumpen kan lösa på högtryck om för många termostater är stängda men värmepumpen tycker att det behövs värme. Är det någon nyare vp kan det även bli problem med att flödesvakt löser. Ibland sitter det ett rör mellan tillopp och retur vid vp för att det ska bli flöde även fast det är stängt överallt.
Leif i Skåne: [citat] Kan stämma, jag såg att grannen tog in hela sin VP över vintern. Jag kör fjärrvärme så vi håller 40ºC hela vintern. Kolla med en pool firma.
Comfort Thomas: Framgår inte hur gammal den är men förut var flera Q Heat modeller Mitsubishi Electrics modeller
Comfort Thomas: Kika på tex Mitsubishi Electric AP25VGK Ganska nätt innerdel och har du trådlöst nätverk i stugan kan du styra den via app då wifi modulen är inbyggd på VGK