Jag bor i en 1,5-plans villa med gammal värmepump som sitter ovanför ytterdörren i hallen. Jag har fått offerter på Caldo X25 och Solo XRH35. Det skiljer ca 5kkr till Caldos fördel. Är Solo så mycket bättre? Någon som vet var man kan hitta en jämförelse av dessa två?

/BS

Jag som trodde Caldo var bättre än Solo, men storlek 35 ger mer effekt än 25. Kanske beror vad de kan leverera för tillfälligt då det är väldigt många som beställer nu enligt vad jag läste. Finns med information på Varmepumpsforum.com forum under "Luftluftvärmepumpar" och Daikin samt under "Tillverkare" och "Daikin luft/luft".

Caldo är deras vassaste när det gäller att leverera värme när den behövs som mest i nordiskt/kallt klimat.

Se upp med jämförelsesiffror på effektiviteten. Det är bara ibland (sällan) det framgår om siffrorna gäller för kallt/Svenskt klimat. Självklart är siffrorna mer imponerande i kontinentalt klimat, och därför används dessa gärna i marknadsföringen. Det gäller naturligtvis alla märken.

Siffror för kontinentalt klimat är HELT OINTRESSANTA/EJ RELEVANTA för Svenskt vidkommande.

Ska man jämföra caldo och solo så måste man jämföra samma pump serie. Caldo x25 är en väldigt mycket äldre pump modell. Solo xrh är den senaste serien. Det är mest rättvist att jämföra den mot caldo xrh då givetvis. Sedan caldo x25 så har både xr serien släppts och nu även xrh.

Många web baserade säljare har inte tillgång till daikins hela sortiment och får då inte sälja värsting pumparna. Mest rättvist är att jämföra med caldo xrh 30. Den är dyrare än solon men det är motsvarigheten och det är en ännu bättre pump men solon är inte dålig den heller. Valet för mig skulle vara solo pumpen om jag valde mellan dem du fått offert på.

X25:an och X35:an är gamla maskiner, numer heter dom XR(H)30 resp. 40.

40ans innedel är gigantisk (drygt 1 m bred) jämfört med 30ans som är ca 80 cm bred.
Effekterna ligger inte långt ifrån varandra på 30 och 40an, 40ans största fördel är bättre luftväxling samt längre kastlängd.

Jag har en daikin xrh40 och kan säga den flyttar enorma mängder luft :), aldrig stött på någon luft/luft som flytta så mycket luft faktiskt. Funkar kanon som hårfön också ;) värmer gör den också

Har Caldo x25 och är nöjd så här långt. Installerade 2016, så detta blir 3:e vintern. Har dock inte varit så där jättekallt hittills, så kan inte säga så mkt om prestation vid kallare än -15C som det väl kanske har varit nere i ngn natt nu och då på denna tid.
Enda problemet jag haft hittills är att fåglarna pickat sönder den vita isoleringen runt rören mellan utedelen och fasaden. Det har väl sett ut som extra feta vita larver...

Tekn spec ser mkt bra ut på nya Caldo XRH. Med nya modeller finns alltid risk för barnsjukdomar, men tycker att Daikin har en lång och bra garanti + möjlighet till försäkring i upp till 16 år. (14 år för Caldo X.) Så med en bra återförsäljare känns det tryggt. Nu har jag inte haft mina i 5 år och behövt granska innehållet i tilläggsgarantin, men bara det att de vågar ge ngn form av försäkringslösning så länge borde rimligtvis borga för att den ska fungera minst 15 år. Det förefaller inte vara regel längre med tekniska produkter såsom det var förut, (att man kunde räkna med 15 års problemfri livslängd).

Vilken storlek du behöver beror nog mest på hur väl värmen kan spruta ut i huset utan att fastna i hallen.

En försäkringslösning är inget tillverkaren/distributören "vågar ge" utan slutkunden väljer om man vill köpa till en försäkring som komplement till sin hem/villa försäkring och det brukar vara via Arctic som dom flesta värmepumptillverkarna/distributörerna tillhandahåller dessa.

När garantin gått ut så kollar ni vad den kostar per år och tar ett beslut :)

En del tycker det är bra och andra inte med extra försäkringar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.