T11 visar fel - Den ska visa mindre än T12 när kompressorn går. Avfrostningen styrs av skillnaden mellan T11 och T12, så visar någon av dom fel frostat den inte av som den ska.

Börja med att kolla att givaren sitter där den ska så den inte bara har lossnat. Om jag inte minns fel ska den sitta instoppad i en rörstump på kylmediaröret som kommer från förångaren och går mot kompressorn nere i högra hörnet inne i värmepumpen.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
T11 visar fel - Den ska visa mindre än T12 när kompressorn går. Avfrostningen styrs av skillnaden mellan T11 och T12, så visar någon av dom fel frostat den inte av som den ska.

Börja med att kolla att givaren sitter där den ska så den inte bara har lossnat. Om jag inte minns fel ska den sitta instoppad i en rörstump på kylmediaröret som kommer från förångaren och går mot kompressorn nere i högra hörnet inne i värmepumpen.
Kanon, ska jag plocka höger plåt eller främre plåten för att komma åt detta?
Om givaren sitter på plats så bör jag byta den då?
Var kan jag beställa ny givare?
Företaget som installerat denna åt förra husägaren finns inte längre.

Den har funkat hela dagen utan problem sedan återställningen på morgonen nu.

Vet du om det finns någonstans man kan få fram en mer komplett manual än den som kallas användarhandbok?

Är du säker på att den är så ny som från 2011? Manualer finns på IVT's hemsida:
http://doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Manual_12311_Optima_600-1700_anv_1.2.pdf

Ta bort fronten och leta upp och följ sladden så borde du hitta givaren. På sidan 19 ser du vart på I/O-kortet respektive givare är inkopplad.

Nya givare finns på nätet. Det är samma sort till alla Bosch/IVT, så det borde inte vara så svårt att hitta. En sån här t ex: https://jsenergi.com/bosch-reservdelar/per-pump/bosch-ehp-10-aw/ntc-givare-2000mm-molex.html

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Är du säker på att den är så ny som från 2011? Manualer finns på IVT's hemsida:
[länk]

Ta bort fronten och leta upp och följ sladden så borde du hitta givaren. På sidan 19 ser du vart på I/O-kortet respektive givare är inkopplad.

Nya givare finns på nätet. Det är samma sort till alla Bosch/IVT, så det borde inte vara så svårt att hitta. En sån här t ex: [länk]
Det finns ett kvitto på 2011, vi köpte huset 2015 så den fanns här då.

Denna manualen är märkt utgåva 1.2 min är märkt 1.0 men de ser lika ut på sid 19 tyvärr, ställ in värmekurva inget om l/O kortet, på sid 7 finns en ritning som kan ge vägledning.

Kanon, då beställer jag en sådan givare nu.

Var ser jag vad modellen heter, det står bara IVT Optima 600 - 100 på alla papper.

Du som verkar ha bra koll på detta, skulle det koppla denna pump till en(eller flera) acktank och ansluta solfångare på systemet?

Manualen jag länkade till är från 2007, så det verkar konstigt att ni har en äldre modell köpt 2011. Jag har för mig att man ersatte den modellen med Air runt 2010, men det var väl nån återförsäljare som hade nån ståendes längst in på lagret..
Men, det har ju ingen egentlig betydelse för ditt problem eftersom det är samma konstruktion och reservdelar.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Manualen jag länkade till är från 2007, så det verkar konstigt att ni har en äldre modell köpt 2011. Jag har för mig att man ersatte den modellen med Air runt 2010, men det var väl nån återförsäljare som hade nån ståendes längst in på lagret..
Men, det har ju ingen egentlig betydelse för ditt problem eftersom det är samma konstruktion och reservdelar.
Det finns ett funktionskontrollintyg daterat 2011-11-07 men företaget som installerat finns inte längre.

Beställde givare och ska in till Hbg och hämta i morgon.
Stort tack för att du delar med dej av din kompetens!

P
Det finns en kalkyl daterad 2011-09-22 där det står: I din fastighet föreslår vi: 1 st IVT Air 70
så jag vet inte varför man inte installerat detta, speciellt som fastighets ägarens son jobbade med dessa installationer, kanske detta var en hyllvärmare som hon fick billigt genom sonen....

P
En liten uppdatering, i fredags bytte jag givaren och inte det minsta strul efter detta!

Ett mycket stort tack för råd och tips!!
Internetforum när det är som bäst!

maxmsm skrev:
En liten uppdatering, i fredags bytte jag givaren och inte det minsta strul efter detta!

Ett mycket stort tack för råd och tips!!
Internetforum när det är som bäst!
Hej! Fan vad skönt att det löste sig, när du hade problemet, kunde du starta om pumpen och sen att den gick någon dag/några innan larm? Hade ivt montör här förra året och de sa att det va expansionsventil (10000:-+arbete) men sen har den funkat nästan hela våren o sommaren sen startar dessa larm nu igen vid 4-0grader..
Med vänlig hälsning,
Calle

Hej.

Kom äntligen in på en grym tråd om ämnet. Tack o lov.
Haft massvis problem genom åren med just HP-problematik. Fullständigt okunnig.

Kan någon guida mig med hjälp av mina siffror?!
Om inte inloggade så maila mig på glenntgpalsson@hotmail.se

Min maskin: IVT Optima 700 med IVT 290 A/W

T1 25,5
VS Start 42,6
VS Stopp 47,1
T2 1,7
T3 55,3
VV Start 47,0
X VV Start 60,0
X VV Stopp 65,0
VV Spets Stopp 65,0
T6 81,0
T8 55,5
T9 52,1
VV Stopp 48,0
T10 53,1
T11 -5,4
T12 -1,0

Vänligen hjälp, vad säger detta er?
Mig säger det inget. Tyvärr.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.