Jag har en luft/luft pump av märket Qlima. Dräneringsslangen från inomhusdelen gå inte helt perfekt, om man ska följa manualen. Det var inte möjligt att lägga slangen så att den fick en lutning. Slangen går alltså upp en liten bit - och det står ca 0,1-0,2 deciliter vatten i slangen.

Se bild: (frage.png)


Det man ser av dräneringsslangen på utsidan ser ut såhär: (utsidan.jpg)



Finns det en risk att detta fryser? Noterade att det inte frusit med -5 grader, men hur blir det med -10 och mindre?
 
  • Schematisk illustration av dräneringsslang med ansamlat vatten indikerande risk för frostskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dräneringsslang som kommer ut från en vägg, omgiven av tätningsskum, fråga om frysrisk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du är orolig, så kan du kanske hälla i något i pumpen som inte fryser
Eller försöka blåsa eller suga bort det vattnet som står där.
Nytt kondensvatten får du väl endast vid kyldrift.
 
  • Gilla
Qwerty952
  • Laddar…
Tyvärr kör jag Dry läget en del på vintern (när frugan torkar sina lakan osv)
 

Bästa svaret

Det kommer troligen att frysa om det blir riktigt kallt men rätt liten risk att slangen skulle spricka då isen kan expandera åt båda hållen i slangen eftersom den ju är luftfylld i övrigt...
 
  • Gilla
Lancen
  • Laddar…
B ByggaByggaBygga22 skrev:
Tyvärr kör jag Dry läget en del på vintern (när frugan torkar sina lakan osv)
Med tanke på luftfuktigheten på vintern känns det rätt onödigt...
 
Låt bli dry-läget, du för bort massor med värme. det blir inte som en luftavfuktare där man får tillbaka värmen, utan den blåser bort utomhus. Sen kan det frysa utan problem. Sätt upp fläkten på högre fart så torkar det snabbt ändå.
 
Drog om slangen så att den sluttar neråt. Inget vatten som samlar sig nu.

Men undvika dry läget på vintern alltså. Tack för alla svar!
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.