Klassisk fråga. Har läst igenom ett antal olika trådar, både nya och så gamla som från 2004. Mitt fall stämmer inte helt in på dem så jag behöver råd från er med mer erfarenhet.
Elementet som är dimentralt motsatt min värmepanna (frånluft, ivt 490), dvs det på andra våningen och andra sidan huset är ISKALLT. Samtliga andra element är normala, dvs varma och sköna. Under mina snart 5 år i detta huset har elementet i fråga alltid varit iskallt.

Saker som uträtts:
Det är inte piggen, den fjädrar fint in när man trycker på den.
Det är ingen luft i elementet, det kommer kallt vatten direkt.
Andra tips menar att om det är svalt vid ventilen men varmare ned till är det en indikation på att ventilen kärvar, trots piggens förmåga att röra sig. Röret är iskallt ned till golv. Kanske är det ändå ventilen som kärvar men tiden det stått kallt (+5 år) gör att det aldrig är varmt eller ljummet på den korta sträcka mellan golv och radiator.

Jag tänker att nästa steg är att stänga värmesystemet och skruva lite på ventilen. Kanske skruva loss det lite även om det är risk att man får lite ofrivillig vattenlek då jag finner det som det mest sannolikt.
En kollega föreslog att jag skulle stänga andra element och se om det blev skillnad - att det alltså kan vara fråga om att värmen inte räcker till för att värma det rummet. Tycker att det låter osannolikt att andra närbelägna element skulle vara varma då och detta sista inte ens ljummet.

Tack på förhand

Redigerat:
3 3molo skrev:
En kollega föreslog att jag skulle stänga andra element och se om det blev skillnad - att det alltså kan vara fråga om att värmen inte räcker till för att värma det rummet. Tycker att det låter osannolikt att andra närbelägna element skulle vara varma då och detta sista inte ens ljummet.

Tack på förhand
bra ide din kollega har, prova det!
Bara för att piggen går lätt är det ingen garanti att det rör sej inuti. Prova att knacka med en hammare på ventilhuset.

Håller med ovan, prova att stänga alla andra radiatorer och vänta 20 minuter och se om någon värme kommer fram

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.