Värmepumpar
danne_08: Du har ju stupröret i närheten, kan du inte koppla på ett rör där?
smurfen72: [citat] Det tror jag också CTC haft allt sitter inne men luften tas in genom grova rör då slipper man ju en ful utedel.
smurfen72: [citat] Och jag tror att en bekants IVT låter mindre än min Nibe men beror säkert på storlek och modell och vare sig han eller jag har vp placerad så dom stör.
jojo123: VP kanske har fått hicka , prova med att fabriksåterställa den , klart det blir lite mera inställningar av efter det , skriv upp alla parametrar som du ställt in ,
jojo123: Indikering på kommunikationerna i pumpen , inget att bry sig om så länge det inte larmar på panelen
Seedoorf: Grymma ni är, tack! Körde testet med att stänga KV och då låg trycket stabilt. Så med stor sannolikhet påfyllningsventilen som spökar. Nu ska jag försöka få hit en rörmokare.
Nancy Biäng: [citat] Tack ... jag har självklart tur :) Just den här modellen av pump håller i all evighet och behöver aldrig bytas ;) (skygglappar på)
Leif i Skåne: Felet var precis det jag beskrev i det första svaret i inlägg #2 :geek:;)
olofh: Valde den billiga lösningen. Satte ett avstick på avloppsluftningen som jag kunde hänga på ett vattenlås på och sen bara ner med slangen där. Verkar hålla tätt både mot avloppslukten och avrinningen [bild] Låter slangen från värmesystemets expansionskärl fortsätta gå till en hink så jag ser om den har löst ut.
jojo123: [citat] Som Luxaren säger byt , finns ingen genväg nu när du hittat något , om den bråkar så kan kompressorn , ( inverter om det finns ) få stryk , inte bra
Fotografen: Nej, det låter märkligt. Är det så känsligt ska det finnas ett fasavbrottsskydd.
Zakalwe: Öppnade min Premiumline C8 idag för att lufta mantelberedaren. Som ni ser finns det redan ganska tjock foam fastlimmad på väggarna runtom pumpen + vit foam i botten. ASlltså finns det inte mycket mer att göra isoleringsmässigt. Min står dessutom på ställning som också har gummifötter. Pumpen funkar ganska bra ("bara" kretskort och hetgasgivare som har gått sönder hittils), men
berisen: [citat] Aha okej, nej det är en äldre pump där default-värdet för den differensen är 5° just nu. Testar att höja den till 6-7 grader och se vad som händer. Att sänka cirkulationspumpen ännu mer, skulle det göra någon positiv skillnad? Verkningsgraden borde väl öka något men jag vet inte vad baksidan är att ha den pumpen på 1/3 bara. Har för mig jag läst någonstans att en
MathiasS: Samma här ungefär. 500liter tank, flytande kondensering, inga termostster, ingen innegivare. Angående värme i vissa golv sommartid....jag har ju förberett dör det med den stora tanken, men i praktiken så cirkulerar vi bara allt vatten sommartid, inget värmetillskott. Golven på övervåningen blir varma av solen på sommaren och detta räcker för att golven i källaren etc aldrig ska
Plufs: [citat] Jag har ett slutet kärl med manometer och pluggad övertrycksventil. Jag måste ha ett slutet kärl när jag ett 2-planhus med värmepump och FLM placerad på bottenplan. Trycket har sjunkit från 1 bar till 0 vid 10-15 tillfällen på 7,5 år. Det hände första gången efter att vi bott i huset ett par månader och rörisen har sagt att det är luft i systemet i flera år nu och att
Plutus: Min gissning är att någon radiator "kortsluter" cirkulationen så att en stor del av cirkulationspumpens flöde går snabbt igenom en eller flera radiatorer på undervåningen. Om värmepumpens in och ut skiljer 5 gr. och radiatorn på övervåningen skiljer 15 gr. så är det någon radiator som har ett lägre temperaturfall (typ 2 gr.) Så stäng de radiatorer som är varma i botten, gör det
Plutus: En förklaring skulle kunna vara att kärlet sitter på trycksidan och luftkudden ovanför vätskan har tappat trycket, när brinepumpen startar trycks vatten i i kärlet p.g.a. av det höjda trycket på brinen. Normalt ska kärlet sitta på pumpens sugsida av den anledningen. Den billiga lösningen blir då att få in luft med tryck i kärlet på lämpligt sätt, den dyra att byta till ett
jojo123: Dom nya VP är av invertermodell till nästan 100% och varierar med effekt mot framledningen , samt innehåller en VVB det blir ett för litet flöde om dom övriga stänger , med enbart toa/bad slingor så VP får hicka , den kommer att starta/stoppa väldigt ofta då . VP kan inte bli av med värmen då minsta effekt är mycket större än vad som ska förbrukas Ska man ha värme på toa/bad
EyEr0n: Ett tips är att strunta i vilken temperatur du ställt in luftvärmepumpen på. Skaffa en vanlig innetermometer och ställ på en bra plats i utrymmet som VP värmer upp, alltså mitt i rummet eller längst bort i från pumpen, beroende på hur man vill ställa in. Sen kollar du vad din innetermometer står på när du är "nöjd" och då kollar du även vilken temp din VP är inställd på för
Mikael St: Elpatronen startar när VP inte orkar värma huset efter den värmekurva man har valt. Utan elpatron kommer innertemperaturen att sjunka. Man brukar säga att start och stopp sliter mycket på pumpen och då det blir längre gångtid utan elpatron borde det vara bra för pumpen. Om VP är mycket mindre än vad huset kräver finns risk för att den kommer att gå konstant under vissa perioder. Då
Josth: Man kan ta bort skruvlocket på cirkulationspumpen när den är igång för att se om motoraxeln snurrar. Behövs en stor trasa för det kommer en del vatten. Ofta kan man annars känna med fingrarna att motorn går och pumpen vibrerar en aning.
Abbe W: Ja visst, men hoppades få lite erfarenheter från husägare :)
Josth: Effektbehovet var bara en uppskattning utifrån ett äldre hus med dåtida isolering som ofta bestod av en del sågspån. Beror mest på byggår och läge i landet. Sedan använder jag NIBE VPdimm 2.7 dimensioneringsprogram som jag hittade på nätet efter sökning. Minns inte var. Heller inte senaste versionen så de allra senaste värmepumpsmodellerna från NIBE finns tyvärr inte med, men det
JRMKJRM: Har nu mätt temperaturen längst bort i sovrummen på övervåningen. 10 resp 11 grader vid -8 ute. Fortfarande 14 grader i övre hallen ovanför trappan. Har satt en USB-fläkt ovanför trappen för att ev kunna blåsa in varmluft i sovrummen, och kanske kunna sänka temperaturen något från dagens 14 grader. Får se om det funkar. Erfarenhet: Om jag vill ha minst 10 grader i hela torpet är
Zakalwe: Finns det möjlighet att konvertera till golvvärme även på bottenvåningen? Detta skulle medföra bättre COP och ingen krångel med shuntar, extra cirkpumpar osv. Med så stor yta är alla besparingar kännbara. Jag skulle definitivt kört med inverterpump (IVT, Thermia eller Nibe) och djupt hål. Gällande återvinning, man kan antingen ha värmeväxlare för in/utluft alternativt värma
Josth: Tömmer man utedelen på allt vatten genom att öppna ventiler eller skruva bort slangarna/rören så ska det inte vara något problem att bara låta den stå. Får heller inte finnas något vatten i de delar av slangar/rören som är på utsidan huset.
jojo123: Är nog något fel på 6 :an antingen donet , termostaten , eller centralen , ett bra sätt att utesluta något är att byta div , centralen går ju inte att byta , skifta ett par don så ser du om det fungerar , gör det så kan du skifta termostater Bara prova det får vi göra med
Wull: Hello there again, I was up in the loft to check that the exhaust pipe was insulated and it was. But I wrapped it further with 2 sheets of insulation but alas it was off again this morning. The house temperature is cold now 14 degrees, so I am assuming now it would be very difficult for the pump to be able to extract any heat. Other than putting some electric heaters to increase the temperature