Värmepumpar
Nyrostad: I min snarlika kåk har vi 22 radiatorer på samma yta (dock 2-rörsystem). Då klarar jag att hålla inomhustemperaturen kring 21 grader med framledning strax under 50 C vid några enstaka minusgrader ute. Min gissning är att du helt enkelt har för få radiatorer (om de inte råkar vara gigantiska) för att klara dig med en för värmepump rimlig framledningstemp när temperaturerna kryper
twoody: Vi har en murbruksbalja under llvp och får tömma den varannan dag och den är på 40-50 liter så det kan bli en del is på vintern om du inte har något under.
Comfort Thomas: [citat] Ett tips är att först blåsa rent lameller och fläkttrumma innan man sprejar på rengöringsmedel, kan bli lite väl mycket geggamoja annars i uppsamlingstråget. Ofta räcker det ganska bra med att bara använda tryckluft
sune73: Jag tror det är smart att bygga ett litet isolerat rum kring pumpen och ventilationen. Vissa värmepumpar tex luft/luft har uppvärmning av kompressorn för att motverka kallstarter, det finns inte på mark/berg vp. Tror inte du behöver element, vp läcker en del värme.
Maxwells demon: [citat] Kan vara att din nya kompressor tar ut mer energi från berget och mindre från kompressorn. TS. Bra siffror! Jag skulle vara lugn. I mars brukar hålen vara som kallast.
MathiasS: Bra! Du får mäta med en termometer på lämpligt vis helt enkelt!
Rabbithole: Så ni ska bara ha det när det blir elavbrott? I så fall kan man ju ta lite kostnad
useless: Frostar den igen fortare än vanligt? I så fall låter det som att fläkten inte går som den ska. Om inte avfrostningen funkar/startar kan det bero på att någon givare visar fel eller har lossnat från sin plats.
Jan Ba: Problemet löst, rören till element igenkorkade med kalkavlagring (svarta flisar). Vi spolade rent rörledningarna och nu flyter värmen och vatten riktigt bra. Pumpen fungerar strålande och värmen i huset har aldrig varit bättre.
Rappen88: [citat] Besiktningsmannen som jag hade när jag köpte huset, sa att systemet var komplicerat. Nu börjar jag förstå vad han menade. Tack alla för hjälpen iallafall.
jojo123: Kan vara ett givarfel , givarna för vatten (fram) och retur har lika värden , så prova med att skifta dom om ni har kunskap i lite el och inte är rädda utan vågar , friskt vågat hälften vunnet , hat ni papperen på den så finns det uppgifter där som säger var dom är kopplade på en plint , bara stänga av VP när ni gör det ,inget kan hända
JLov: Klocka, ansluten på plint 5. Sänker tempen 4grader då klockan säger till. Om jag inte minns galet.
useless: Testa att öka fördröjningen på tillskottet och se om det samverkar bättre med kompressorn då. Jag vet inte exakt hur styret på den där ser ut, men man brukar kunna ändra både tiden till inkoppling och hur snabbt den ska rampa upp effekten. Problemet är kanske att den rampar upp för snabbt så att framledningen stiger över börvärdet istället för att den ligger och balanserar
Josth: Såg en annan med NIBE Fighter 300 från -91 som börjar fundera på om det är dags att byta...
Putten: Korrekt! vha är den gamla modellen, yaa den nya.
Jarlsgård: Nackdelen med boschen är att det först vid 13kw som de är 3 fasare. Nibe f2120 är som Johannes säger den maskin med bäst COP men även den som är dyrast. Tror de ligger ca 25-30k över motsvarande mitsubishi. Ivt/bosch/mitsubishi ligger i samma Pris region, billigast av dessa är ivt men där fick jag höra från flera av de som lämna offert att deras support sög och vissa har tom valt
Den oroliga byggaren: Tjena, Tack för snabb återkoppling :D Stämmer rätt bra med din förklaring, jag har ett gästhus på 25-30kvm och en takhöjd på 2.33m. Anledningen till att jag valde denna pump var att det fanns en möjlighet att ställa ner till 8-grader det vore perfekt att klämma in en till pump i garaget där vill jag helst ha 8-grader men får då 12-grader. Energiförbrukningen påverkas kanske inte
useless: Vad är det för storlek (effekt) på den gamla? Hur mycket tillskott har behövts per år? Vilken årsmodell är det? Är den kopplad till en EcoEl elpanna?
jojo123: Låter hur bra som helst , bara ånga vidare med den , en extra öl till kvällen för att ingen utgift blev är alltid välkommet
Vector: Har för mig att när kylmontören skulle byta en kompressor på en 410 så fick vi tömma den å flytta ut den så han kunde komma åt på baksidan. Sen vet inte jag om det bara blev så för att han ville " ha en bra arbetsställning"
useless: Att innedel, utedel och rör är förfyllda med kylmedia och bara kopplas ihop på plats. Nackdelen är att det inte går att kapa rören i önskad längd och att kopplingen kräver ett lite större hål i väggen. https://www.qlima.com/service-support/mobile-air-conditioners/related-info/parker-the-best-quick-connector/ I en 'vanlig' värmepump är bara utedelen fylld med kylmedia. Rören mellan
colten1860: ville bara tacka för all hjälp, jag bytte ventilen till en ny avluftningsventil nu är det ok igen
Oldboy: [citat] Det är ju perfekta förhållanden när det blåser kallt och rejält på vintern att ta sig runt i huset och känna med hand/fingrar var det drar någonstans, och sedan prega i drevning. :) Sedan får man vänta till nästa blåstomgång när det blåser från ett annat håll, eftersom man bara känner var det drar in kalluft, men inte var det drar ut varmluft. Det är bra med Skåne på
Cancerman_777: Ett sätt som jag noterat som bra vad gäller att rengöra flänsarna i inomhusdelen är att köra avfuktning eller kyla på sommaren. Då kondenserar vatten på flänsarna och leds ut genom slangen, och på så sätt "sköljer av" flänsarna. Jag har testat både den metoden och att faktiskt spraya med rengöringsvätska och det blir inte renare med rengöringsvätska av energikonsumtionen och
DumFråga: Hej utedelen vill att jag gör ren den får göra det imorgon Såg larmet nyss H01 5293. Larm Z1 JRO När jag gjort det hur återställer jag larmet eller går det automatiskt Mvh