Värmepumpar
DonPablo: den modellen du har är en problemmodell, den kärvar ofta i käglan, och tror inte motorerna finns att köpa längre, så den du länkat är rätt utbytesmodell
he-peter: [citat] Jag har använt sådant product på min gamle Daikin. Det gick att styra flera prylar med den, TV, ... Jag tror jag hade en broadlink
jonaserik: För att stänga av vatten till VVB , varmvattenavstängning. Kallvatten in stängs
Comfort Thomas: [citat] Om din vobblar mer än ”normalt” har jag ingen aning om men det ser installatören på plats👍
ceb84: [citat] Tusen tack för svar! Jag har ny bytt insatsen med en sådan du skickade bild på och allt funkar som det ska igen.
Comfort Thomas: Alla dessa filter som finns funkar nog bäst i mindre rum/hus utan ventilation så förr eller senare har all luft passerat . Om man sen märker någon skillnad är en annan femma. Handlar nog om psykologi till stor del. Var och bytte ut en modell som hade en sån där syreslang från utedelen till innerdelen, den nya har då ingen tillförsel av syre/luft och kunden var lite besviken då han
Kane: [citat] Min F470 är tyst. För VP-frågor är detta forum bra, https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=80434.0
mojjen: [citat] Kapar tråden. Har likanade fel på en F2030, men motorskyddet löser monetnt när jag återställer. Pumpen har funkat felfritt, senaste året. Innan de led vi av att den larmade ibland för korta kompressor stopp. Vilket vi till slut fick ordning på. Men det innbär att jag under ett par år nog stressat kompressorn en hel del. Detta skedde alltid på hösten när tempreraturen låg
martinhedstrom: Jag hade problem i elcentralen, en av säkringarna hade gått riktigt varm. Ny bottenplatta och säkring, tack för tipset!
rockerod: [citat] Ok. Du har förmodligen rätt i placeringen av kärlet. Dock är installationen gjord 2014 och har ju fungert felfritt hela tiden. Anledningen till det jag gjorde var att nivån över tid - dom 6 år vi bott här, har sjunkit och jag nu kände behov av att fylla på. Det var då ett visst övertryck i kärlet och detta ville jag då behålla efter fyllning. Fyllde typ en liter .
jannesspånodamm: Så hördes det hos oss oxå. Rörklammerna som håller fast rören vid väggarna var för hårt dragna. släppte på skruvarna och då tystnade det. Är medveten om att det säkert finns många andra möjligheter men det var vårt problem och löstes enkelt. Lycka till
JockeI: [citat] Tack snälla! Det verkar vara rätt modell! 😊
returen: [citat] Jula sålde en monoblock för ett par år sedan blev ingen hit vattenskador på innsidan oljud högt kompressorljud i väggen dålig effekt mm outl1 har nått åt det håltet nu, men de är ju hyffsat oseriösa
pacman42: En arbetskollega har Boschen (jag tror det är den modellen i alla fall), han är allt annat än nöjd. Han har fått byta fläkten på garantin för att den blev klädd i mögel, fick sned viktfördelning och lagren gav upp. Den sitter nämligen på den fuktiga och kalla sidan av kondensatorn. Där var det någon som hade otur när de tänkte...
Mr_Smurf: [citat] Hej, du har helt rätt.. Det är jag som har virrat bort mig.. Tänkte att mätaren jag hade var bar men det står ju mWC på mätaren.. Men då är det ju inga problem alls.. Tackar
Holmstock: Samma här. Fungerar fortfarande sen 2020. Har en SC-JA2519.
Kallens: Håller med ovanstående, sätt en "vanlig" poolvärmepump till poolen. En sådan kostar oftast ungefär som värmeväxlare och rördragning för anslutning till bergvärmepumpen, och har högre effektivitet under sommaren när man värmer poolen. Lägger du till ökat slitage på bergvärmepumpen och att du måste borra djupare hål så tror jag du sparar pengar på att välja poolvärmepump
Jockern01: Hej, Det verkar som när eltillsatsen bidrar så är framledningstempen till golvvärmen i snitt ca två grader lägre än beräknad framledningstemp, se bild nedan. Är detta “by design” eller något man kan justera? Utomhustemp runt 6C. Den något mystiska trendberäkningsgränsen är satt till 9C. [bild] Jämför jag med när vi klarar oss utan tillsats så är diffen mycket mindre och max
jonaserik: [citat] Jepp och det är en dum pump du har nu och har bara 3 steg i fart. Länken har ett antal inställningar och du ska ha den på 4:e från vänster sett och ställes med ett antal tryck på pilen, så den tänds, då är den konstant fart på den. Annat är bara skit.
Runnis: Inga problem att köra på elpatron. Köp en luftvärmepump medans du funderar så får du ner värmekostnaderna.
peoe: Den här artikel: https://www.byggahus.se/c/luftvattenvarmepumpar Här finns det länk där man ska kommentera och komma med feedback. Dock är länken trasig, så skriver här istället. (Så kanske länken lagas också…) Det som slår mig är att de billigaste värmepumparna i listan - Panasonics split-installationsenheter är listade utan innedel. De går alltså inte att använda i den
Kurtivan: Bytt ställdon till växelventilen och tamejtusan nu fungerar det som det ska 😀
CaddyDaddy: Hej på er , nu har min gamla kombi panna lämnat in för gott och jag behöver få in en ny lösning skapligt fort. Huset är en gård ute på landet med tillhörande mark. Det är byggt någon gång kring 1900 och tilläggs isolerat med en 45a i samband med fasad byte på -70 talet, fönster byts till våren, totalt ca 110m2 i två våningar + källare . Tanken nu när jag ska byta till
Tomture61: För att ställa den i nöddrift så sitter det en strömbrytare på ellådan (upptill) jobbar då som elpanna . Att du inte ka se ngt i displayen är mer oroväckande . Har du testat att motionera flatkablar till detta kretskort (glappkontakt) Annars så kan det vara en kondensator på kraftkortet eller byta av kraftkortet som gäller .
Bekip: : Problem med att ansluta till NIBE MyUplink Hej, Jag har problem med att ansluta min värmepump till NIBE MyUplink. Jag har försökt flera gånger men får ingen kontakt mellan värmepumpen och appen/tjänsten.Nibe s735
InsidersUnited: Den där har väl 14 kW utedel, det är rätt mycket när det inte är kallt ute. Den kommer gå jämnare när det blir kallt och ditt hus effektbehov mer samstämmer med minsta uteffekt från pumpen. Men du kan såklart också kolla att termostater etc är öppna som tidigare tipsat om. 👍