Igår började motorn/ställdonet till växelventilen på vår Thermia Diplomat från 2007 låta illa.
Jag har tagit loss motorn och känt på växelventilen och den fjädrar bara några mm. Den hade fastnat i något mellanläge och jag fick dra ut den med polygrip (väldigt trögt var det). Trycker jag sedan in piggen så fastnar den igen. Väldigt trögt även att trycka in. Fick ta i mycket för att överhuvudtaget rubba den åt något håll.
Jag har testat att spraya på smörjande men det låter lika illa fortsatt.
Jag har efter lite googlande kommit fram till att jag sannolikt behöver byta ut insatsen i växelventilen eftersom den mer eller mindre kärvat fast.
Men jag undrar om även motorn är något galet med, eller om den bara "slirar" inuti för att det är för högt motstånd och den inte orkar byta läge? Lägger man handen på den så känner man att det är något som slår inuti den. Behövs ny motor också utifrån ljudet?
Kan jag har igång pannan trots att det låter såhär eller bör den vara avstängd till problemet är åtgärdat? Jag vill ju inte att något går sönder ytterligare.
Har ni ytterligare tankar så berätta gärna.
Jag har tagit loss motorn och känt på växelventilen och den fjädrar bara några mm. Den hade fastnat i något mellanläge och jag fick dra ut den med polygrip (väldigt trögt var det). Trycker jag sedan in piggen så fastnar den igen. Väldigt trögt även att trycka in. Fick ta i mycket för att överhuvudtaget rubba den åt något håll.
Jag har efter lite googlande kommit fram till att jag sannolikt behöver byta ut insatsen i växelventilen eftersom den mer eller mindre kärvat fast.
Men jag undrar om även motorn är något galet med, eller om den bara "slirar" inuti för att det är för högt motstånd och den inte orkar byta läge? Lägger man handen på den så känner man att det är något som slår inuti den. Behövs ny motor också utifrån ljudet?
Kan jag har igång pannan trots att det låter såhär eller bör den vara avstängd till problemet är åtgärdat? Jag vill ju inte att något går sönder ytterligare.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Det är en honeywell 4012 som du har och insatsventilen heter honeywell vczz 6000 och kostar runt 500 kr och är lätt att byta,Insatsventilen är gängad i själva ventilhuset och torka rent ventilhuset innan du monterar insattventilen.Du kan ju åka till en vvs-firma och fråga om dom har på lager så du kan köpa direkt för honeywell ventilerna är ganska vanliga till värmepumpar.ceb84 skrev:
Igår började motorn/ställdonet till växelventilen på vår Thermia Diplomat från 2007 låta illa.
Tusen tack för svar! Jag har ny bytt insatsen med en sådan du skickade bild på och allt funkar som det ska igen.V växelventil skrev:Det är en honeywell 4012 som du har och insatsventilen heter honeywell vczz 6000 och kostar runt 500 kr och är lätt att byta,Insatsventilen är gängad i själva ventilhuset och torka rent ventilhuset innan du monterar insattventilen.Du kan ju åka till en vvs-firma och fråga om dom har på lager så du kan köpa direkt för honeywell ventilerna är ganska vanliga till värmepumpar.
Klicka här för att svara