Jag har sedan två år en Mitsubishi Ninja sittande i trappan. I våras nån gång började innerdelen låta. Ett slags tickande ljud som inte direkt påverkas av fläkthastigheten. Iofs hör jag inte riktigt bra, men jag tycker att det inte följer varvtalet rakt av i alla fall. Lyssna på videon när jag går från steg två till steg tre på fläkten. Någon som känner igen detta?

Har kikat in men ser inget direkt som ligger emot fläkten eller liknande och den är regelbundet rengjord.

Har garanti men tänkte höra om erfarenheter här innan jag ringer ut någon att kika.

Ha en go vecka, alla!

/ Per

Svårt att höra på videon om tickandet följer varvtalet men vore märkligt om det inte följer varvtalet då min gissning är defekt stödlager.
Du får kontakta återförsäljaren.

Frontluckan är väl stängd ordentligt så det inte är den som för oväsen!

• Gilla
Keeefan
  • Laddar…
Jo tickande följer varvtalet och blir tystare och mer utslätad när fläkttrumman varvar upp.

Det är som Comfort Thomas skriver att det är troligen stödlagren för trumman och/eller motorns lager som börja låta.

• Gilla
Keeefan
  • Laddar…
Går det höra om det kommer från höger eller vänster sida?
På vänster sida sitter stödlagret.
Ljud kan tyvär fortplanta sig så det är svårt att lokalisera.
Om det vore fläktmotorn/lager så brukar det oftast vara ett mer vinande ljud.

• Gilla
Keeefan
  • Laddar…
Tack @Comfort Thomas och @xxargs för era kommentarer. Lagren var min huvudmisstänkt också, om det inte vore för att den bara var ett drygt år när den började rassla. Inte vad jag trodde om en Mitsubishi men även de kan väl ha tillfälliga problem med sina underleverantörers kvalite..
Tyckte mej se att trumman vobblade lite (på mitten) när jag filmade. Iofs, kanske inget onormalt. Eller också är det den som tagit livet av stödlagret/motorn. Skall kika igen för skojs skull och kontakta firman där jag köpt den för åtgärd.

Skall som sagt prata med firman som sålt om installerat men jag kollade på trumman och visst ser det lite oroligt ut på mitten..?

*edit* Ser att filmerna inte konverterats/sparats i tillräckligt bra upplösning för att kunna se wobblandet riktigt bra..🙁

/ Per

Redigerat:
Nytt försök med filmerna.

Tycker dom flesta trummor vobblar lite oavsett märke.
Svårt att se om din vobblar mer än andra.
Tex ett defekt stödlager kan troligen få den att vobbla något mer.

• Gilla
Keeefan
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Tycker dom flesta trummor vobblar lite oavsett märke.
Svårt att se om din vobblar mer än andra.
Tex ett defekt stödlager kan troligen få den att vobbla något mer.
Toppen, då vet jag att det inte är något speciellt med min. Hade en med bättre öron än mina att lyssna efter ljudet och hon tyckte absolut ifrån vänster sida så då är det säkert lagret..

Får se vad teknikerna säger när de kikat.

Tack igen!

K Keeefan skrev:
Toppen, då vet jag att det inte är något speciellt med min. Hade en med bättre öron än mina att lyssna efter ljudet och hon tyckte absolut ifrån vänster sida så då är det säkert lagret..

Får se vad teknikerna säger när de kikat.

Tack igen!
Om din vobblar mer än ”normalt” har jag ingen aning om men det ser installatören på plats👍

• Gilla
Keeefan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.