Dr Benz Dr Benz skrev:
Vi har haft samma bekymmer. Faktum är att när jag la till isolering på vinden så blev nog värmen jämnare och därmed svängningarna mindre. Nu denna hösten har vi haft extremt lite knäppningar mot för två år sedan.

Men det är ju temperatursvängningarna i rören som gör att det rör sig. Öppna alla termostater som går och vid behov sänk temperaturen på pannan så bör det bli jämnare
Smart! Vi har också funderat på att tilläggsisolera vinden men har som alltid många andra hål att fylla med pengar. Men det ska jag ta med mig som tips.

• Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
J jhall skrev:
Vi hade knäppningar i våra rör och det berodde på dåligt flöde i systemet. Värmekurvan i pumpen såg helt bananas ut och vattnet flödade knappt runt. Hade en rörmokare här som backspolade värmeväxlaren och det som kom ut såg ut som kaffesump. Efter det gick det mycket bättre och knäppningarna försvann helt.
Nej det borde inte vara det eftersom vi hade en VVSare här för någon vecka sedan som gjorde en service. Men när han kommer nästa gång för att installera knäpptanken så ska jag ta upp det här med att backspola värmeväxlaren. Tack!

J Jagoo skrev:
Nej det borde inte vara det eftersom vi hade en VVSare här för någon vecka sedan som gjorde en service. Men när han kommer nästa gång för att installera knäpptanken så ska jag ta upp det här med att backspola värmeväxlaren. Tack!
Kan du se en kurva på hur framledningstemperaturen ser ut?

Düsseldorff
J Jagoo skrev:
Förvisso. Men i ett av våra rum smäller det snarare än knäpper. Det är så pass illa att barnen väcks på natten.
Åh ok, det ska man inte behöva acceptera såklart.

J jhall skrev:
Kan du se en kurva på hur framledningstemperaturen ser ut?
Det bör inte vara något sådant för jag pratade med VVSaren som var här och servade värmepumpen och han sa att allt var justerat och såg bra ut därifrån. Hans teori var snabba värmeskiftningar under höst och vår och att detta gör att det knäpper mycket i de långa rören i huset.

Hej. Haftsamma problem. Hos oss var det rörklammerna som var dragit för hårt släppte lite på skruvarna då vart det lugnt. Som jag förstod så uppstod det i samband med att han värmde varmvatten, sen när det var klart så slog växelventilen om och det for ut ett par liter varmt vatten på radiatorslingan och snabba tempoväxlingar gjorde så det knäppte i väggklammren efter väggarna. Hos oss var det enkelt åtgärdat! hoppas på det för er oxå. Mvh Janne

J jannesspånodamm skrev:
Hej. Haftsamma problem. Hos oss var det rörklammerna som var dragit för hårt släppte lite på skruvarna då vart det lugnt. Som jag förstod så uppstod det i samband med att han värmde varmvatten, sen när det var klart så slog växelventilen om och det for ut ett par liter varmt vatten på radiatorslingan och snabba tempoväxlingar gjorde så det knäppte i väggklammren efter väggarna. Hos oss var det enkelt åtgärdat! hoppas på det för er oxå. Mvh Janne
Rörklammerna var? Hos oss är det alltså i alla element och alla väggar i hela huset?

Så hördes det hos oss oxå. Rörklammerna som håller fast rören vid väggarna var för hårt dragna. släppte på skruvarna och då tystnade det. Är medveten om att det säkert finns många andra möjligheter men det var vårt problem och löstes enkelt. Lycka till

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.