Vår gamla Nibe Fighter 1210 verkar ha slutat leverera värme ut till elementen. Vi märkte för någon dag sedan att vi hade lite lägre temperatur inne men allt såg ok ut på pumpens display.
Igår kväll upptäckte jag att t ex handduksvärmaren som alltid är varm var helt kall. När jag kollar vid pumpen så är det varmt på utgående rör och även strax efter den externa cirkulationspumpen. Jag vred justeringsratten till max + men nu när jag vaknar är det fortfarande elementen kalla. I display VB-f 46 och VB-r 39. Varmvatten (47) och jag tyckte mig höra att pumpen startade tidigare en liten stund.
Lossade skruven på vb-pump i värmepumpen och den såg ut att snurra. Vad mer kan jag kolla?
Igår kväll upptäckte jag att t ex handduksvärmaren som alltid är varm var helt kall. När jag kollar vid pumpen så är det varmt på utgående rör och även strax efter den externa cirkulationspumpen. Jag vred justeringsratten till max + men nu när jag vaknar är det fortfarande elementen kalla. I display VB-f 46 och VB-r 39. Varmvatten (47) och jag tyckte mig höra att pumpen startade tidigare en liten stund.
Lossade skruven på vb-pump i värmepumpen och den såg ut att snurra. Vad mer kan jag kolla?
Vred loss ställdonet och då trycktes det uppåt, men gick ej att ta därifrån, det krockar med ett rör uppåt. Det gick bara en halvminut så startade kompressorn och nu efter en halvtimme börjar elementen bli varma. Då borde man väl kunna sluta sig till att det är ställdonet som gett upp?
Var handlar man ett sånt?
Med ställdonet loss så antar jag att varmvattenproduktionen uteblir men kan jag dra igång det manuellt sen med att vrida ställdonet på plats igen?
Var handlar man ett sånt?
Med ställdonet loss så antar jag att varmvattenproduktionen uteblir men kan jag dra igång det manuellt sen med att vrida ställdonet på plats igen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra Götaland
· 3 536 inlägg
Om du inte får igång det, byt till en LK . Honeywell&MuttoMecanica är det sämsta som finns i ventilväg. 👍
När värmepump gör vv som den visar i display så ska pinnen på motorn vara nere som i bild 1. Övrig tid ska den vara uppe å då ska fjädern i insatsen under motor trycka upp den. Om den inte fjädrar upp så ligger den kvar i vv läge å på så vis inte gör värme. Byt isofall insatsen till ny. Billigare än att byta hela
Ställdonet sitter 180 grader fel och om du trycker på den vita knappen (syns inte på bild när den sitter 180 grader fel) på ventilhuset lossar ställdonet om du vrider ställdonet MOTURS och samtidigt trycker på vita knappen.Vita knappen sitter nedanför den vita armen som sitter på baksidan från din vy.K Kurtivan skrev:Vred loss ställdonet och då trycktes det uppåt, men gick ej att ta därifrån, det krockar med ett rör uppåt. Det gick bara en halvminut så startade kompressorn och nu efter en halvtimme börjar elementen bli varma. Då borde man väl kunna sluta sig till att det är ställdonet som gett upp?
Var handlar man ett sånt?
Med ställdonet loss så antar jag att varmvattenproduktionen uteblir men kan jag dra igång det manuellt sen med att vrida ställdonet på plats igen?
[bild][bild]
Jo, jag har fått loss ställdonet, fick sträcka in ett långt finger för att trycka på grejen som lösgör och sedan vred jag motsols och då hoppade donet upp men stöp i ett rör ovanför, så jag fick inte loss den mer än så.V växelventil skrev:Ställdonet sitter 180 grader fel och om du trycker på den vita knappen (syns inte på bild när den sitter 180 grader fel) på ventilhuset lossar ställdonet om du vrider ställdonet MOTURS och samtidigt trycker på vita knappen.Vita knappen sitter nedanför den vita armen som sitter på baksidan från din vy.
Men, det är inget som skadas nu om jag kör den lös? Pumpens diod för både element och varmvatten lyste så jag blev lite orolig att jag ställer till med något. Kan jag köra den lös för att få värme, slå av pumpen någon gång och trycka dit donet igen så ja värmer vattnet ett tag?
Nej det är ingen fara att köra med ställdonet botagen men du får inget varmvatten. Sätt tillbaka ställdonet med den vita armen utåt istället och kör som vanligt för då ser du när den gör varmvatten så går armen nedåt och tanken med armen är att du ska kunna motionera insatsventilen och den ska inte gå lätt utan vara lite motstånd.K Kurtivan skrev:Jo, jag har fått loss ställdonet, fick sträcka in ett långt finger för att trycka på grejen som lösgör och sedan vred jag motsols och då hoppade donet upp men stöp i ett rör ovanför, så jag fick inte loss den mer än så.
Men, det är inget som skadas nu om jag kör den lös? Pumpens diod för både element och varmvatten lyste så jag blev lite orolig att jag ställer till med något. Kan jag köra den lös för att få värme, slå av pumpen någon gång och trycka dit donet igen så ja värmer vattnet ett tag?
Ok, jag fick inte loss den i första försöket, det stöp i något isolerat rör ovanför men ska prova igen. Ok, det där med motionen har jag inte hört förut, men visst verkar det som att det är styrdonet som är kass eftersom det fjädrade upp när jag lossade?V växelventil skrev:Nej det är ingen fara att köra med ställdonet botagen men du får inget varmvatten. Sätt tillbaka ställdonet med den vita armen utåt istället och kör som vanligt för då ser du när den gör varmvatten så går armen nedåt och tanken med armen är att du ska kunna motionera insatsventilen och den ska inte gå lätt utan vara lite motstånd.
Det sitter en insatsventil i själva ventilhuset som är inte den smartaste lösningen och den är insmord i fett som till slut försvinner och då börjar insatsventilen kärva.Det finns inget som drar upp insatsventilen utan den ska fjädra tillbaka av sig själv men kärvar insatsventilen så stannar den lite var stans i ventilhuset så därför bra om du sätter tillbaka ställdonet för att se när den gör varmvatten om armen går nedåt. Symbolen på framsidan lyser kran och går inte armén ner så är ställdonet trasigt om du inte har sommarinstälningen aktiverad.K Kurtivan skrev:



