Vår gamla Nibe Fighter 1210 verkar ha slutat leverera värme ut till elementen. Vi märkte för någon dag sedan att vi hade lite lägre temperatur inne men allt såg ok ut på pumpens display.
Igår kväll upptäckte jag att t ex handduksvärmaren som alltid är varm var helt kall. När jag kollar vid pumpen så är det varmt på utgående rör och även strax efter den externa cirkulationspumpen. Jag vred justeringsratten till max + men nu när jag vaknar är det fortfarande elementen kalla. I display VB-f 46 och VB-r 39. Varmvatten (47) och jag tyckte mig höra att pumpen startade tidigare en liten stund.
Lossade skruven på vb-pump i värmepumpen och den såg ut att snurra. Vad mer kan jag kolla?
 
Jag har startat om pumpen med det gav ingen verkan.
 
Kolla växelventilen så den inte fastnat i varmvattenläge
 
V Vector skrev:
Kolla växelventilen så den inte fastnat i varmvattenläg
Ok, här ser man lite av den, den vita piggen är i nedre läget, vad innebär det? Bild av ventil med vit pigg i nedre läge, kopplad till rör och elektriska kablar, med etikett på ventilen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vred loss ställdonet och då trycktes det uppåt, men gick ej att ta därifrån, det krockar med ett rör uppåt. Det gick bara en halvminut så startade kompressorn och nu efter en halvtimme börjar elementen bli varma. Då borde man väl kunna sluta sig till att det är ställdonet som gett upp?
Var handlar man ett sånt?
Med ställdonet loss så antar jag att varmvattenproduktionen uteblir men kan jag dra igång det manuellt sen med att vrida ställdonet på plats igen?
En hand vrider loss ett ställdon från en mässingsventil, med anslutningarna märkta A, B och AB, i en värmeanläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En person håller i ett ställdon från Honeywell, modellnummer VCA013, kopplat till rörsystem under installation eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du inte får igång det, byt till en LK . Honeywell&MuttoMecanica är det sämsta som finns i ventilväg. 👍
 
I InsidersUnited skrev:
Om du inte får igång det, byt till en LK . Honeywell&MuttoMecanica är det sämsta som finns i ventilväg. 👍
Ok, menar du annat fabrikat av styrdonet eller komplett med ventilen under? Visst verkar själva ventilen fungera och det borde räcka att byta styrdon?
 
Nu går den och stannar inte, är det något jag förstör nu? Så här ser det ut på display

Display som visar "VB-fram 43°C" och "Varmvatten 46°C" på en värmepump eller panna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display på en värmepump med temperaturangivelse "VB-r 38°C" och "VVstart 46°C", tillsammans med olika knappar och ikoner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När värmepump gör vv som den visar i display så ska pinnen på motorn vara nere som i bild 1. Övrig tid ska den vara uppe å då ska fjädern i insatsen under motor trycka upp den. Om den inte fjädrar upp så ligger den kvar i vv läge å på så vis inte gör värme. Byt isofall insatsen till ny. Billigare än att byta hela
 
K Kurtivan skrev:
Vred loss ställdonet och då trycktes det uppåt, men gick ej att ta därifrån, det krockar med ett rör uppåt. Det gick bara en halvminut så startade kompressorn och nu efter en halvtimme börjar elementen bli varma. Då borde man väl kunna sluta sig till att det är ställdonet som gett upp?
Var handlar man ett sånt?
Med ställdonet loss så antar jag att varmvattenproduktionen uteblir men kan jag dra igång det manuellt sen med att vrida ställdonet på plats igen?
[bild][bild]
Ställdonet sitter 180 grader fel och om du trycker på den vita knappen (syns inte på bild när den sitter 180 grader fel) på ventilhuset lossar ställdonet om du vrider ställdonet MOTURS och samtidigt trycker på vita knappen.Vita knappen sitter nedanför den vita armen som sitter på baksidan från din vy.
 
V växelventil skrev:
Ställdonet sitter 180 grader fel och om du trycker på den vita knappen (syns inte på bild när den sitter 180 grader fel) på ventilhuset lossar ställdonet om du vrider ställdonet MOTURS och samtidigt trycker på vita knappen.Vita knappen sitter nedanför den vita armen som sitter på baksidan från din vy.
Jo, jag har fått loss ställdonet, fick sträcka in ett långt finger för att trycka på grejen som lösgör och sedan vred jag motsols och då hoppade donet upp men stöp i ett rör ovanför, så jag fick inte loss den mer än så.
Men, det är inget som skadas nu om jag kör den lös? Pumpens diod för både element och varmvatten lyste så jag blev lite orolig att jag ställer till med något. Kan jag köra den lös för att få värme, slå av pumpen någon gång och trycka dit donet igen så ja värmer vattnet ett tag?
 
K Kurtivan skrev:
Jo, jag har fått loss ställdonet, fick sträcka in ett långt finger för att trycka på grejen som lösgör och sedan vred jag motsols och då hoppade donet upp men stöp i ett rör ovanför, så jag fick inte loss den mer än så.
Men, det är inget som skadas nu om jag kör den lös? Pumpens diod för både element och varmvatten lyste så jag blev lite orolig att jag ställer till med något. Kan jag köra den lös för att få värme, slå av pumpen någon gång och trycka dit donet igen så ja värmer vattnet ett tag?
Nej det är ingen fara att köra med ställdonet botagen men du får inget varmvatten. Sätt tillbaka ställdonet med den vita armen utåt istället och kör som vanligt för då ser du när den gör varmvatten så går armen nedåt och tanken med armen är att du ska kunna motionera insatsventilen och den ska inte gå lätt utan vara lite motstånd.
 
V växelventil skrev:
Nej det är ingen fara att köra med ställdonet botagen men du får inget varmvatten. Sätt tillbaka ställdonet med den vita armen utåt istället och kör som vanligt för då ser du när den gör varmvatten så går armen nedåt och tanken med armen är att du ska kunna motionera insatsventilen och den ska inte gå lätt utan vara lite motstånd.
Ok, jag fick inte loss den i första försöket, det stöp i något isolerat rör ovanför men ska prova igen. Ok, det där med motionen har jag inte hört förut, men visst verkar det som att det är styrdonet som är kass eftersom det fjädrade upp när jag lossade?
 
K Kurtivan skrev:
Ok, jag fick inte loss den i första försöket, det stöp i något isolerat rör ovanför men ska prova igen. Ok, det där med motionen har jag inte hört förut, men visst verkar det som att det är styrdonet som är kass eftersom det fjädrade upp när jag lossade?
Det sitter en insatsventil i själva ventilhuset som är inte den smartaste lösningen och den är insmord i fett som till slut försvinner och då börjar insatsventilen kärva.Det finns inget som drar upp insatsventilen utan den ska fjädra tillbaka av sig själv men kärvar insatsventilen så stannar den lite var stans i ventilhuset så därför bra om du sätter tillbaka ställdonet för att se när den gör varmvatten om armen går nedåt. Symbolen på framsidan lyser kran och går inte armén ner så är ställdonet trasigt om du inte har sommarinstälningen aktiverad.
 
Insatsventil
 
  • Insatsventil med fjäder och tätningar, erbjuds på Amazon för 500 kr med en rabatt på 5%.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.