3 251 läst ·
42 svar
3k läst
42 svar
Installera AC, vem gör?
Sida 1 av 3
Tänkte installera AC i huset, men vet inte vem som är bäst att vända sig till. Har skrivit till Polarpumpen vet inte hur många gånger, men de har aldrig svarat på epost en enda gång, vilket inte känns seriöst.
Är det VVS-firmor som annars gör sådana jobb?
Är det VVS-firmor som annars gör sådana jobb?
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
För sin egen skull så rekommenderas starkt ett hembesök först så man får veta för och nackdelar med olika placeringar och att lämplig modell för olika placeringar .
Bilder och medskickade planlösningar kan funka ibland men oftast inte för att se alla förutsättningar.
Om inte någon av Postorderfirmorna gör kostnadsfritt hembesök så kan det nog bli bättre med en mer lokal förmåga men bra rykte om detta finns.
Bilder och medskickade planlösningar kan funka ibland men oftast inte för att se alla förutsättningar.
Om inte någon av Postorderfirmorna gör kostnadsfritt hembesök så kan det nog bli bättre med en mer lokal förmåga men bra rykte om detta finns.
Yes, håller med dig. Ska ha som krav att någon kommer ut och tittar så vi kan få något som passar oss utifrån våra förutsättningar.C Comfort Thomas skrev:För sin egen skull så rekommenderas starkt ett hembesök först så man får veta för och nackdelar med olika placeringar och att lämplig modell för olika placeringar .
Bilder och medskickade planlösningar kan funka ibland men oftast inte för att se alla förutsättningar.
Om inte någon av Postorderfirmorna gör kostnadsfritt hembesök så kan det nog bli bättre med en mer lokal förmåga men bra rykte om detta finns.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Ja ingen rymdvetenskap att göra det mesta själv om man bara har tummen på rätt ställe och har tillgång till rätt utrustning.
Gäller att man har lite koll på vad man behöver för modell för sina/fastighetens förutsättningar.
Inte rkigigt lagligt att montera själv men det är en annan sak.
Är det ”bara” kyla så funkar dom flesta vettig, är det för värmedrift i stor utsträckning och lite större ytor skulle jag jag inte satsa på något inköpt på postorder för egen installation.
Gäller att man har lite koll på vad man behöver för modell för sina/fastighetens förutsättningar.
Inte rkigigt lagligt att montera själv men det är en annan sak.
Är det ”bara” kyla så funkar dom flesta vettig, är det för värmedrift i stor utsträckning och lite större ytor skulle jag jag inte satsa på något inköpt på postorder för egen installation.
Nä jag hade aldrig köpt den jag har om det var tänkt som värmekälla. Det är fjärrvärme här....C Comfort Thomas skrev:Ja ingen rymdvetenskap att göra det mesta själv om man bara har tummen på rätt ställe och har tillgång till rätt utrustning.
Gäller att man har lite koll på vad man behöver för modell för sina/fastighetens förutsättningar.
Inte rkigigt lagligt att montera själv men det är en annan sak.
Är det ”bara” kyla så funkar dom flesta vettig, är det för värmedrift i stor utsträckning och lite större ytor skulle jag jag inte satsa på något inköpt på postorder för egen installation.
Sen är det sant att det inte är lagligt men... Ja det finns säkert nån som kört för fort eller tänjt lite på gränsen med nått bygglov eller liknande också....
Har aaaaaldrig kört för fort 🤥Farstatjej90 skrev:
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Finns många ”lagliga gränser” att tänja på.Farstatjej90 skrev:
Stora frågan är om man ska tänja på allt bara för att man kan och det kan man säkert diskutera i olika trådar till oändlighet för den som gillar det 😎
Större risk om man inte har koll är att man får brännskador av köldmediat om man inte är försiktig och har man otur så får man det i ögonen.
Jag tror risken att köra för fort är större och det gör typ alla... Det är nåt med detta som får vissa att se rött. Jag tycker inte det är helt logiskt det här...C Comfort Thomas skrev:Finns många ”lagliga gränser” att tänja på.
Stora frågan är om man ska tänja på allt bara för att man kan och det kan man säkert diskutera i olika trådar till oändlighet för den som gillar det 😎
Större risk om man inte har koll är att man får brännskador av köldmediat om man inte är försiktig och har man otur så får man det i ögonen.
