Värmepumpar
ClasseClas: [citat] OK, då förstår jag. Du kan ju låta en firma räkna på dimensioneringen och se vad de kommer fram till. Eller hade du gjort det redan? Det blir ett stort lyft att gå från en on/off-kompressor till en inverterstyrd VP. Jag får säga att jag är imponerad av byggkvaliteten och den låga ljudnivån på min S735 trots ett tidigt produktionsexemplar. Du kommer säkert att märka
Tomture61: Eler så anpassar man luftmängden i VP till storleken på huset . 0,35 l luft / sec / kvm är det som rekommenderas för bostäder .
hake57: https://www.amazon.se/refraktometer-handrefraktometer-frostskyddstestare-propylenglykol-instruktioner/dp/B0DFTSYJYP?source=ps-sl-shoppingads-lpcontext&ref_=fplfs&psc=1&smid=A146EEP1US588J
Demmpa: Om du hade skrivit det där från början så hade jag troligen svarat lite annorlunda. Vilken temperatur har varje golvvärmeslinga, framledning respektive retur, ungefär mitt emellan fördelare & golv? Det kan vara som så att reglerventilerna till de kallaste rummen har fastnat i (nästan) stängt läge. Då blir det högre flöde på resterande slingor samt kalla rum där det inte är något
Mr_Smurf: [citat] Hej Det är framförallt när jag eldar som jag vill begränsa temperaturen på inkommande vatten till pumpen, flödet från pumpen går aldrig genom pannan eftersom pumpen jobbar mot tankarna (1000 liter). Så det är inget problem när jag inte eldar.
DonPablo: kontrollera köldbärar slingan, och filtret på den slingan, kolla öven köldbärarpumpen om den snurrar lätt.
Emanuel01: Låter inte bra. Jobbar själv med värmepumpar tidvis och har aldrig hört detta ljud. Vi säljer nästan bara Mitsubishi Electric.
Logad: [citat] Det händer ingenting så länge värmepumpen fungerar. Den undre elpatronen går bara in om värmepumpen av någon anledning stannat. Sätt övre på 5,5 kW och glöm bort den. Pannan sköter själv hur mycket effekt den behöver. Sänker du maxeffekten tar det bara längre tid att spetsa, energiförbrukningen blir densamma. Förra vintern var det snabba temperaturväxlingar här vilket
jonaserik: [citat] Men ska inte åka för mycket JOJO på tempen ut. När den gjort VV och kastventilen mellan värme och VV skiftar, så kommer det en skvätt hetvatten innan ventilen hunnit slå om, normalt på VP i dag.
Bekip: "Hej! Jag såg plötsligt att varmvattenmängden i appen visar bara 13 minuter utan att jag har ändrat något. Kan detta påverka värmen inomhus? Kan ni hjälpa mig att förstå varför det händer?" Nibe s735
jonaserik: Vilket tryck har du i systemet, för lågt så kan inte pumpen snurra värmen. Höj till 1,5 bar och stäng alla ellement utom ett, det som är först på matningen ut, vänta ca 1 timma. Stäng av pumpen och vänta i ca 10 minuter, så ev luft hinner åka upp till högsta stället. Gör lika på dom andra i efterföljande ellement.
mojjen: Nedan är värden från info menyn. för EB101 (värmepumpen). Känns som något är riktigt fel. Skallt illägga att jag ahde utlöst motorskydd för ett par veckor sen som jag skrev ovan. En liten egen sökning tyder påantingen en falktig tryckgiavre, elelr att systemet faktiskt är tomt på köldmedium. Vad är mest sannolikt. Vart börjar man. Hur mycket felsökning kan jag göra på egen
Daniel Kron: Låter som min 3 år gamla Panasonic. När det är kallt och fuktigt släpper den väldigt mycket vatten. Men den värmer bra så tror det är helt normalt.
lfcswe1: [citat] Max på pumpen skulle alltså vara att tvinga förbi den till III? Kurvan har jag justerat, så bör vara korrekt. Samt att svarta ratten till blandningsventilen är på max, men där misstänker jag att insatsen till den ventilen är trasig? Den går att vrida förbi max, så den slirar lite
Gustav Petersson: Jag tackar för svar :) kollade manualen och hittade inte det jag söker, så får ta och ringa ut någon i morgon ist :)
Studio13: Jag har nu spelat in en ljudfil i mp3-format. Oljudet kulminerar efter ca2:30 min., övergår efter ca 5sek. till tyst gång. Ljudet de första 2 minuterna är ett malande ljud, för att sedan efter kulmen övergå i en tyst drift. Återkommer flera gånger per dygn. Luftningen är gjord och värmen i elementen är ok. Vad kan orsaken till dessa ljud? [bild] Misstänkt magnetitfilter och
jonaserik: Med en rumstermostat som regerar på värmen där kaminen är, blir det liksom små problem. VP kommer att sänka utgående temp och då kommer det att bli bra svalt i rummen längst bort fån kaminen. För att inte tala om. när dörrar är stängda till dessa. Har du ellement så kommer dessa att reglera induvideellt för varje rum och sänka i rummet ssom kaminen är i. Så börja med att elda
JohanThornblad: Hej! Flyttade i somras in i ett hus från 2015, med en Nibe F750 med golvvärmen både uppe och nere. 194kvm. Nu när det blivit lite kallare, -8 under kväll/natt, så händer konstiga grejer med värmepumpen när den gör varmvatten. Igår hade jag den på normal (45/50 start/stopp), idag på ekonomi (40/45 start/stopp) med samma beteende: Kompressorn jobbar på hög frekvens >100, elpatronen
Mr_Smurf: Efter att ha pratat med powerworlds support i Kina så har jag fått följande svar. Linkage switch ska vara byglad till com, annars startar inte pumpen. Den kan användas för att externt styra om pumpen ska gå eller inte via ett relä. 3-fas modellen av HP050-DC-W har ingen antiseptisk funktion som styr extern varmvattenberedare och därför ingen AC-kontaktor så man får lösa uppvärmningen
Mr_Smurf: Efter att ha pratat med powerworlds support i Kina så har jag fått följande svar om inkoppling: Linkage switch ska vara byglad till com, annars startar inte pumpen. Den kan användas för att externt styra om pumpen ska gå eller inte via ett relä. 3-fas modellen av HP050-DC-W har ingen antiseptisk funktion som styr extern varmvattenberedare och därför ingen AC-kontaktor så man får lösa
Mikael Karlsson5: Har tänkt att byta luftvärmepump, har ett hus på 152m2 fördelat på 2 våningar. Och den ska sitta i trappen. räcker det med en Mitsubishi hero 2.0 LN35 eller ska man ha LN50?
Peter de Jonge: Sen blinkar cirkulationspumpen grönt , den ska väl lysa med fast grönt ljus
Henrik_1: Hej, Jag har en BVP CTC Ecoheat 7 från 2003 med borrhål 130m i mitt hus. Kompressorn ska dock vara bytt till en Copeland Scroll kompressor för ca 13 år sedan. Dessa värden har pumpen: (osäker om drifttid kompressor gäller även för den tidigare som är utbytt?) Cirkulationspump och något relä ska även vara bytt för 3-4 år sedan. ELVÄRME DRIFT 37155kWh DRIFT KOMPRESSOR 172235kWh
BGE: [citat] Tänk bara på att om du vill kunna köra "ö drift" dvs egen el när el nätet är från slaget, så krävs det att du har ö drifts frånskiljare även ofta kallat gårds frånskiljare och även en egen jordpunkt som är godkänd. Så där får du räkna på ca 20 tkr utöver batterierna. Troligen mer om du ska låta yrkesmän utföra allt.
DonPablo: det är väl bara att prova, vad kan hända? antingen fyller den vatten, eller så gör den inte det, då vrider du tillbaka den till läget den var i
DonPablo: finns det vatten i det vattenburna systemet nu? Eller har det stått tomt! Har det stått tomt, skulle nog jag tveka att använda det, innan det provtryckts och spolats igenom. Funkar det vattenburna, så skulle jag rekommendera det.