Värmepumpar
Studio13: [citat] Hej, hoppas att länken funkar. Total inspelning var 9 min. klippte ner den till ca 2 min. https://mail.google.com/mail/u/0?ui=2&ik=daa148a12e&attid=0.1&permmsgid=msg-a:r-7597779073774647907&view=att&disp=safe&realattid=19a8e2215798cc4d3f41&zw
dilemma: Tackar för svar, insåg samma sak när jag sovit på saken. Eldragningen har jag redan frågat om i en annan tråd så den är på G 😊
useless: [citat] Jo, men det beror mer på att du hade tur än att polarpumpen är bra.
39x: [citat] Det är så på vår Nibe bergvärmepump som du tänker att ljusa är vad den dragit och den mörkare delen vad den teoretisk producerat.
SkäggHaddock: Hej! Flyttade in i juni i år i villa byggd 2007 med Nibe Fighter 310P. Dödsbo så det finns ingen att fråga. Jag läste på kring underhåll och har rengjort filter etc och pumpen verkar ha gått som den ska. Väldigt jämn temperatur på 20-21 grader i huset, har dragit ned värmekurvan två grader. Vi har en kamin som vi gillar att elda. Men nu sedan ett par dygn, sedan temperaturen ute här
H-Thomasson: 20000 kwh klarar powerinverter 8 kw av utan problem. Ja du behöver den trådlösa innegivaren. Du får då en jämn temperatur inne vilket också är energibesparande. Det finns en innerdel som är på 300 liter också. Men den är högre och utan expantionskärl som är inbyggt i 200 litern. Så då måste du ha ett expantionskärl på väggen med den större innerdelen.
Landerse: Hej. Ska ev. köpa ett enplan hus på ca 100m2 strax söder om göteborg. Idag är det elpanna för värmen där ca hälften av boytan har golvvärme andra halvan platta radiatorer.Halvanmed radiatorer får nog anses normalisolerat för hus byggt 60-70talet, halvan med golvvärme bör vara isolerat bättre, byggt ca 00. men 3glas/isolerglas överallt. Varmvatten viaseparat VVB. inga barn bara 1
Mergasar: Jag har tillgång till bara denna bild. Kan man få fram flödesschema utifrån denna bild?
Tomture61: [citat] https://www.nibe.eu/sv-se/kunskapsbank/inspiration/inspiration/dags-att-byta-franluftsvarmepump
Purre: Det är omöjligt att svara på. Ingen aning om hur lite/mycket isolering ni har. Prova? Ändra en sak och vänta något dygn för att sedan ändra nästa sak och vänta ett dygn. Att gå och skruva en gång i timmen går inte.
returen: [citat] inkoppling i central överlåter jag till kundens lysmask det blir snyggare och det på tok för lång tid att få till det
DonPablo: Norrbotten instdatum 20100915 nibe f1245-6 cu [bild]
DonPablo: tjena är det någon som har koll på vad för inställningar som behövs för att få fram värdena från amperemätarna för varje fas i huset. L1, L2 ,L3 de sitter anslutna i värmepumpen och mäter husets totala strömåtgång, och jag ser de i värmepumpens display, men jag får inte fram värdena i husdata och home assistent. Ställt frågan på FB gruppen husdata.se, men den verkar inte
Mr_Smurf: [citat] Outl1 säger att Aquae är deras servicepartner men du hittade kanske någon fler som servar?
DonPablo: Du har utlöst temperaturbegränsaren, du måste lyfta av fronten och återställa larmet, sen bör du kolla så att du har lufttryck i ditt expansionskärl, samt systemtryck ca 1.0 bar. när du återställer tempbegränsaren, så tryck med en liten mejsel, men tryck inte för hårt, det skall klicka till. hålet är ett litet rektangulärt/fyrkantigt hål, enl bild. [bild]
Mattias Eriksson5405: Hej, Köpte hus för drygt ett årsedan och vi har bergvärme och en Thermia Villa 75 installerad. Första vinter-säsongen tyckte vi att allt fungerade bra och vi hade lagom temperatur inomhus. I april och fram till mitten av oktober i år lät jag den bara köra varmvatten. När jag sen ändrade driftläget till Auto igen så satte jag rum temperaturen till 17 grader. Inomhustempen låg då på
JohanLun: Jag fick ingen klarhet i om Husdata funkar bra att styra på egen innegivare, väder och elpris. Husdata verkar ju kunna läsa ut mycket data, men frågan är om man vågar hålla på och skriva i flashminnet hela tiden. Att bygga en egen grunka som kan styra en utgång är inget större problem, men tydligen måste "ingången" kopplas potentialfritt, vilket gjorde att en vanlig digital
Nadjanda: [citat] Hur högt är skåpet? Är det lika högt som pumpen?
johanfl: Nu ska jag kolla på optimeringsguiden och se vad som kan justeras https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=84262.0
Logad: [citat] The issue seems to go away with time, probably due to dissolved gases in a newly filled system. It's almost 5 years now since mine was filled and I have not had the problem this autumn but I check it twice a year. There may be other air-vent valves in the system, mostly at high points in the piping. Worth checking those. [citat] Small houses often have a low water volume in the system so
he-peter: [citat] Jag svarar till (och citerar) Mats-S inlägg #2
Gabrael: [citat] Tack för ditt svar, jag ska följa dina anvisningar och se om det blir bättre.
Johankson71: Lägger till lite i tråden om mina erfarenheter som jag lärt mig den hårda vägen nu. När din installatör börjar prata om din tidigare förbrukning vid dimensionering så byt omedelbart installatör. Tyvärr verkar det vara stor okunnighet bland vissa installatörer och värmepumpstillverkare att de tror att man kan dimensionera enbart efter förbrukning. Kan säkert fungera att de har tur
13th Marine: Vi hade en BVP från IVT där konstruktionen gjorde att värmevattnet tjuvade lite från varmvattnet hela tiden. Då gjorde pumpen varmvatten många gånger om dagen.
DonPablo: den är garanterat tom på gas, fläkt startar ej för att den inte får upp tryck, den löser på lp och stannar.
DonPablo: ta bort termostaterna helt från fördelarna och justera sen på kurvan istället.
polaris78: ja det är skönt när det var helt rätt beslut att få hela anläggningen snabbt genomkollad och att felet hittades och åtgärdardes.. tyvärr inte så ovanligt med felkopplade jordfelsbrytare och /eller felkopplade centraler som inte riktigt funkar som det ska.. och det ligger lite ovanför kompetensnivån på dom flesta som inte är vana att jobba med el hela dagarna eller annat jobb som ger
Stenebygg: Trycket i min Nibe370 stiger upp mot 2.5. Justerat ner till 1 genom att avlufta och öppna säkerhetsventilerna. Men likt förbannat stiger det upp till 2.5 efter några timmar. Kan jag göra något mer eller är det dags att ringa efter service? /Sten