Hej på er , nu har min gamla kombi panna lämnat in för gott och jag behöver få in en ny lösning skapligt fort. Huset är en gård ute på landet med tillhörande mark. Det är byggt någon gång kring 1900 och tilläggs isolerat med en 45a i samband med fasad byte på -70 talet, fönster byts till våren, totalt ca 110m2 i två våningar + källare . Tanken nu när jag ska byta till värmepump är att jag ska "flytta uppvärmningen" till samma rum som vatten pumpar och annat finns i så man får ett enda "teknik rum" och att komplettera med 2st extra radiatorer då källaren tidigare värmts upp av spillvärme från pannan. Vad för pump anser ni att jag ska satsa på Luft vatten eller jordvärme? Tänker det vore lättast med luft/vatten minst åverkan ute och billigast , vet att det är lite bätre verkningsgrad/livslängd på jordvärmen och jag har 600m kollektorslang stående sedan tidigare men jag vet inte !? Sedan finns det hur många tillverkare som helst och alla anser sej vara bäst. Jag behöver inget tekniskt vidunder med färgskärmar osv jag vill bara ha en fungerande anläggning gärna med app så man kan se och reglera även om man inte är hemma. sen är det ju de ekonomiska , jag har inga stora högar att ta av utan ska öka upp huslånet är tanken. Vad tycker ni att jag ska satsa på?