Hej
Den förra bergvärmepumpen IVT-knäppningar

Installerrade ny bv-pump först med bara varmvatten INGEN värme till radiatorer! - Knäppte

Kopplade in värmen efter några dagar - knäppte

Installation av knäpptank - knäpper

Ändring av alla möjliga värden - knäpper

Luftat elemeneten - knäpper

Låter som någon ventil kopplad till nåt rör som jobbar när det knäpper.
Följer samma mönster.i morse kl 5. Ökar i takt i början och kort tid typ 20 sek.
Lugnt 1 minut, sen knäpper det 3-5 min med senast 168 knäppningar. Högt! Hela slingan från pumpen och hela övervåningen exakt samtidigt.

Vad 17 kan felet vara??

låter inte som att rören gnider någonstans, mer ett ventil knäppande som följer samma mönster jämt.

Skickar ut till flera rörexperter och om NÅGON av er har en enk förklaring vad jag kan göra eller om ni kan komma o fixa till det så hör av er!

Mvh Daniel Presl , Köping

Åsa Lund
Gud vad störigt! Följer denna tråd

• Gilla
Vagdish
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Gud vad störigt! Följer denna tråd
Mmm på dagtid gör det inget men det är på natten o tidiga mornar när det sätter igång. Alla hör det i sina rum och blir väckta

Hur och var i radiatorkretsen har dom kopplat in knäpptanken?

Dem felkopplade första knäpptanken gången men dem har bytt plats på rören. Låter exakt likadant.

• Kopparledningar anslutna till en värmepump med en felaktig installation som orsakar ljudproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Schematisk bild av volymtank med knäppfunktion och en cirkulationspump kopplad till radiatorer.
Är det kopplat såhär?
Har lite knäppningar i mitt hus med som man hör lite mer höst och vår när värmen går lite till och från men dom är ju inte så man vaknar... Har liknande din tank men kör den som arbetstank med separat cirk.- pump på radiatorkretsen.

Japp det är kopplat så!

Har du också så att knäppningarna följer ett ”mönster”?
Typ går upp i varv med knäppngarna för att avta. Tyst i typ en minut sen börjar det knäppa i samma takt några minuter?

Ja det börjar knäppa när vp värmer radiatorkretsen med några lite mer kraftiga knäppningar som klingar av i styrka. Men har nog inte riktigt lika stora problem som du har. Men att bli av med dom helt är nog svårt. Jag kör ju med konstant cirkulation på rad.kretsen tror att det minskar mina knäppningar lite.

Precis så som du beskriver fast jäkligt högt. Hade cirk pump tidigare men med samma reslutat

Byte till shuntad värmestyrning istället för växelvis värme borde ta bort knäppningarna. Då ändras temperaturen på värmevattnet väldigt långsamt och försiktigt så det inte knäpper om rören. När är det byggt?

Oj vart ska det sitta isåfall ?
Dem böt allt installerade nytt för 3v sen

Trorjag hade shunt på förra pumpen men inte säker

Man behöver en stor arbetstank som värmepumpen får fylla upp med något högre temperatur hela tiden än vad shuntautomatiken behöver ta ut från arbetstanken. Automatisk shuntstyrning sitter annars oftast på oljepanna, elpanna, pelletspanna, gaspanna och i fjärrvärmeväxlare.

Ja det är kört om det är felet alltså. Har redan lagt ut 80 000kr på detta. Och ingen vet skert vad det är för fel av vvsarna:(
Vore ju guld o testa sig fram men ingen vvs har nåt speciellt intresse heller tyvärr runt detta. Vet inte hur många jag har kontaktat och tom gymnasielärare inom området

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.