Erik JS skrev:
Tänkte installera AC i huset, men vet inte vem som är bäst att vända sig till. Har skrivit till Polarpumpen vet inte hur många gånger, men de har aldrig svarat på epost en enda gång, vilket inte känns seriöst.

Är det VVS-firmor som annars gör sådana jobb?
Det är kyltekniker som installerar sådant då det förekommer köldmedium och det krävs certitikat.
 
  • Gilla
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
Erik JS skrev:
Tänkte installera AC i huset, men vet inte vem som är bäst att vända sig till. Har skrivit till Polarpumpen vet inte hur många gånger, men de har aldrig svarat på epost en enda gång, vilket inte känns seriöst.

Är det VVS-firmor som annars gör sådana jobb?
va glad för det du
 
  • Gilla
Anonymiserad 671848
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ja en lokal värmepumpsfirma är det säkraste kortet. På nätet finns annars Treza, [länk] som jag tycker verkar klart bättre än Polarpumpen.
bättre än den sämsta säger ingenting
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Erik JS skrev:
Modigt! Jag kommer dock inte göra det själv haha. Hade för mig att enbart certifierade personer fick installera AC pga köldmedel?
finns monoblock
 
B Basil Shams07 skrev:
Det är kyltekniker som installerar sådant då det förekommer köldmedium och det krävs certitikat.
knappast på monoblocken
 
C Comfort Thomas skrev:
Bättre inköpspris kan behövas om man ska konkurrera mot postorderfirmorna eller vitvaruhandeln.
Ska man köpa styckvis från alla möjliga märken så blir inköpspriserna helt fel och man får inte sälja något då folk sitter och jämför på nätet.
Tror dock man skulle räkna på samma marginal så någon skillnad på vinst lär det inte vara.

Elgiganten som du nämner köper nog in rätt stora volymer och dom brukade åtmindstånde förr ha lite udda märken som inte kylfirmorna säljer.
de sålde electrolux...
 
Erik JS skrev:
Jo men precis. Jag är dock totalt ohändig, så det blir att anlita till allt i princip 😅

Edit: ointresserad är jag inte, men ohändig och saknar kunskap definitivt.
då är det väldigt bra att vara ekonomiskt oberoende
 
returen returen skrev:
då är det väldigt bra att vara ekonomiskt oberoende
Ju äldre man blir är det bra att vara ekonomiskt oberoende, men ännu bättre att vara ergonomiskt oberoende😉
 
  • Haha
  • Gilla
returen och 2 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
knappast på monoblocken
Vad menar du?
 
B Basil Shams07 skrev:
Vad menar du?
det krävs ingen kylnisse för att installera en monoblock
 
Mats-S
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag installerade min själv. Köpte den från Amazon. Hade inte så höga krav men den funkar jättebra!
Intressant,
Jag är själv på jakt efter en AC till villan. Värme har vi i överflöd så en dyr LLVP är bortkastade pengar, vi har en LLVP på bottenvåningen och den trycker värme mer än vad som behövs, men när man kör den som AC på sommaren så kyler den endast bottenvåningen, värmen på ovanvåningen bildar ett lock som hindrar kylan att komma upp.
Så jag har sett att det finns väggmonterade AC UTAN utomhusdel, bara 2 hål i väggen som man behöver fixa för luftutflöde/kondensvatten. Dessutom behöver man (enligt lagen) INTE anlita någon installatör, enheten är helt sluten, inga kopplingar av kyl-slangar behövs.

Så, var det en sådan du @Farstatjej90 installerade, dvs en AC utan utomhusdel?
Har du en länk till Amazon på den du köpte?
 
Farstatjej90
Mats-S Mats-S skrev:
Intressant,
Jag är själv på jakt efter en AC till villan. Värme har vi i överflöd så en dyr LLVP är bortkastade pengar, vi har en LLVP på bottenvåningen och den trycker värme mer än vad som behövs, men när man kör den som AC på sommaren så kyler den endast bottenvåningen, värmen på ovanvåningen bildar ett lock som hindrar kylan att komma upp.
Så jag har sett att det finns väggmonterade AC UTAN utomhusdel, bara 2 hål i väggen som man behöver fixa för luftutflöde/kondensvatten. Dessutom behöver man (enligt lagen) INTE anlita någon installatör, enheten är helt sluten, inga kopplingar av kyl-slangar behövs.

Så, var det en sådan du @Farstatjej90 installerade, dvs en AC utan utomhusdel?
Har du en länk till Amazon på den du köpte?
Dom två jag har finns inte kvar när jag kollar men det finns liknande på amazon. Du kan bara söka på ac split och hitta de som kostar 5-6000 kr. Det är utedel och innedel. Dom skickas i två eller tre paket.
 
  • Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Intressant,
Jag är själv på jakt efter en AC till villan. Värme har vi i överflöd så en dyr LLVP är bortkastade pengar, vi har en LLVP på bottenvåningen och den trycker värme mer än vad som behövs, men när man kör den som AC på sommaren så kyler den endast bottenvåningen, värmen på ovanvåningen bildar ett lock som hindrar kylan att komma upp.
Så jag har sett att det finns väggmonterade AC UTAN utomhusdel, bara 2 hål i väggen som man behöver fixa för luftutflöde/kondensvatten. Dessutom behöver man (enligt lagen) INTE anlita någon installatör, enheten är helt sluten, inga kopplingar av kyl-slangar behövs.

Så, var det en sådan du @Farstatjej90 installerade, dvs en AC utan utomhusdel?
Har du en länk till Amazon på den du köpte?
Jula sålde en monoblock för ett par år sedan
blev ingen hit
vattenskador på innsidan
oljud högt kompressorljud i väggen
dålig effekt
mm
outl1 har nått åt det håltet nu, men de är ju hyffsat oseriösa
 
  • Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.