3 251 läst ·
42 svar
3k läst
42 svar
Installera AC, vem gör?
Det är kyltekniker som installerar sådant då det förekommer köldmedium och det krävs certitikat.Erik JS skrev:
de sålde electrolux...C Comfort Thomas skrev:Bättre inköpspris kan behövas om man ska konkurrera mot postorderfirmorna eller vitvaruhandeln.
Ska man köpa styckvis från alla möjliga märken så blir inköpspriserna helt fel och man får inte sälja något då folk sitter och jämför på nätet.
Tror dock man skulle räkna på samma marginal så någon skillnad på vinst lär det inte vara.
Elgiganten som du nämner köper nog in rätt stora volymer och dom brukade åtmindstånde förr ha lite udda märken som inte kylfirmorna säljer.
Intressant,Farstatjej90 skrev:
Jag är själv på jakt efter en AC till villan. Värme har vi i överflöd så en dyr LLVP är bortkastade pengar, vi har en LLVP på bottenvåningen och den trycker värme mer än vad som behövs, men när man kör den som AC på sommaren så kyler den endast bottenvåningen, värmen på ovanvåningen bildar ett lock som hindrar kylan att komma upp.
Så jag har sett att det finns väggmonterade AC UTAN utomhusdel, bara 2 hål i väggen som man behöver fixa för luftutflöde/kondensvatten. Dessutom behöver man (enligt lagen) INTE anlita någon installatör, enheten är helt sluten, inga kopplingar av kyl-slangar behövs.
Så, var det en sådan du @Farstatjej90 installerade, dvs en AC utan utomhusdel?
Har du en länk till Amazon på den du köpte?
Dom två jag har finns inte kvar när jag kollar men det finns liknande på amazon. Du kan bara söka på ac split och hitta de som kostar 5-6000 kr. Det är utedel och innedel. Dom skickas i två eller tre paket.Mats-S skrev:
Intressant,
Jag är själv på jakt efter en AC till villan. Värme har vi i överflöd så en dyr LLVP är bortkastade pengar, vi har en LLVP på bottenvåningen och den trycker värme mer än vad som behövs, men när man kör den som AC på sommaren så kyler den endast bottenvåningen, värmen på ovanvåningen bildar ett lock som hindrar kylan att komma upp.
Så jag har sett att det finns väggmonterade AC UTAN utomhusdel, bara 2 hål i väggen som man behöver fixa för luftutflöde/kondensvatten. Dessutom behöver man (enligt lagen) INTE anlita någon installatör, enheten är helt sluten, inga kopplingar av kyl-slangar behövs.
Jula sålde en monoblock för ett par år sedanMats-S skrev:
Intressant,
blev ingen hit
vattenskador på innsidan
oljud högt kompressorljud i väggen
dålig effekt
mm
outl1 har nått åt det håltet nu, men de är ju hyffsat oseriösa
Klicka här för att svara