Anmälde mig på bergvärme-info.se 15 feb och fick veta att fem st företag skulle kontakta mig.
Bara ett företag har hört av sig och dom säljer IVT. Både berg/jord mm -värme men också
luft/vatten- pumpar som ju har ett mycket fördelaktigare pris. och i stort sett samma garanti som bergvärmen.
Efter besök hos mig fick jag två offerter med tillhörande sparkalkyler.
Den ena kalkylen avser bergvärme vilket jag inte anser mig ha råd med just nu.
Den som avser luft/vatten ser ut så här:
"Offert IVT luft/vattenvärmepump 2017-02-27
Värmepump
IVT AirX 90, inkl max 4 m värmekabel/kondensvattenavledning till brunn i pannrum.
Värmepumpen placeras utanför altanen på gjuten klack som kund gjutit själv.
Elpanna
Elpannan monteras i pannrum där befintlig ackumulatortank stått.
IVT Air Module E9, 3-9 kW ställbar el-patron, inbyggd rostfri varmvattenberedare på 185 liter
Cirkulationspumpar till köld och värmebärarsidan, inkl inbyggt expansionskärl.
VVS
VVS installation mellan värmepump och elpanna som kopplas till befintligt rörsystem i pannrum
för värme, kall och varmvatten.
VVS installation av befintlig radiator på lämplig plats vid hydrofon med nytt koppel samt termostatventil.
Magnetitfilter monteras på värmesystemet för att skydda cirkulationspumpen och värmeväxlaren
EL
Elinkoppling av värmepump och el-panna till ledig plats i el-central, 3 fas, max 10 meter eldragning.
Inkoppling av utegivare till värmepump.
Skrotning
Demontering och bortforsling av befintlig pelletspanna samt ackumulatortank ingår.
Pelletsförråd sparas hos kund.
Städning
Grovstädning ingår
Driftsättning
Installatören ansvarar för igångkörning och leveransintrimning
Garanti
3 års garanti på värmepump, arbete och material.
År 4-6 extra garanti på värmepump (servicekrav år 3 och 5)
År 4-10 extra garanti på kompressorn (servicekrav år 3 och 5)
Pris detta paket 116 000 kr inkl moms
Nettopris vid fullt ROT-avdrag 2017 103 890 kr inkl moms
Priset ovan är nedsatt med 4000kr inkl moms enligt IVT:s Varmvattenkampanj och gäller till och
med den 31 mars.
Offerten kan ej kombineras med andra erbjudanden och är giltig i 60 dagar
Betalning av fakturan ska ske 10 dagar efter slutförd installation
Övrigt
Utbyggnad av elcentral med 3 fas automatsäkringar 1 250 kr
inkl moms
Uppsäkring av elcentral 500 kr inkl moms
Eventuell asbestsanering ingår EJ i priset"[
Om jag svarar senast imorgon "bjuder" dom på upptining av marken inkl. resekostnad och hyra av upptiningsmatta om dom får gjuta plattan till en kostnad av 4000 kr utöver offertens pris.
Ser det som en varningsklocka när någon vill skynda på en deal men samtidigt är det mycket frestande.
Sååå skönt att slippa hålla på med pellets.
Måste göra något snart i alla fall för sotaren fick ut fuktigt sot ur min gamla CTC kombipanna och pelletsbrännaren har också sett sina bästa dar.
Håller jag på att gå på en riktig nit?
Bara ett företag har hört av sig och dom säljer IVT. Både berg/jord mm -värme men också
luft/vatten- pumpar som ju har ett mycket fördelaktigare pris. och i stort sett samma garanti som bergvärmen.
Efter besök hos mig fick jag två offerter med tillhörande sparkalkyler.
Den ena kalkylen avser bergvärme vilket jag inte anser mig ha råd med just nu.
Den som avser luft/vatten ser ut så här:
"Offert IVT luft/vattenvärmepump 2017-02-27
Värmepump
IVT AirX 90, inkl max 4 m värmekabel/kondensvattenavledning till brunn i pannrum.
Värmepumpen placeras utanför altanen på gjuten klack som kund gjutit själv.
Elpanna
Elpannan monteras i pannrum där befintlig ackumulatortank stått.
IVT Air Module E9, 3-9 kW ställbar el-patron, inbyggd rostfri varmvattenberedare på 185 liter
Cirkulationspumpar till köld och värmebärarsidan, inkl inbyggt expansionskärl.
VVS
VVS installation mellan värmepump och elpanna som kopplas till befintligt rörsystem i pannrum
för värme, kall och varmvatten.
VVS installation av befintlig radiator på lämplig plats vid hydrofon med nytt koppel samt termostatventil.
Magnetitfilter monteras på värmesystemet för att skydda cirkulationspumpen och värmeväxlaren
EL
Elinkoppling av värmepump och el-panna till ledig plats i el-central, 3 fas, max 10 meter eldragning.
Inkoppling av utegivare till värmepump.
Skrotning
Demontering och bortforsling av befintlig pelletspanna samt ackumulatortank ingår.
Pelletsförråd sparas hos kund.
Städning
Grovstädning ingår
Driftsättning
Installatören ansvarar för igångkörning och leveransintrimning
Garanti
3 års garanti på värmepump, arbete och material.
År 4-6 extra garanti på värmepump (servicekrav år 3 och 5)
År 4-10 extra garanti på kompressorn (servicekrav år 3 och 5)
Pris detta paket 116 000 kr inkl moms
Nettopris vid fullt ROT-avdrag 2017 103 890 kr inkl moms
Priset ovan är nedsatt med 4000kr inkl moms enligt IVT:s Varmvattenkampanj och gäller till och
med den 31 mars.
Offerten kan ej kombineras med andra erbjudanden och är giltig i 60 dagar
Betalning av fakturan ska ske 10 dagar efter slutförd installation
Övrigt
Utbyggnad av elcentral med 3 fas automatsäkringar 1 250 kr
inkl moms
Uppsäkring av elcentral 500 kr inkl moms
Eventuell asbestsanering ingår EJ i priset"[
Om jag svarar senast imorgon "bjuder" dom på upptining av marken inkl. resekostnad och hyra av upptiningsmatta om dom får gjuta plattan till en kostnad av 4000 kr utöver offertens pris.
Ser det som en varningsklocka när någon vill skynda på en deal men samtidigt är det mycket frestande.
Sååå skönt att slippa hålla på med pellets.
Måste göra något snart i alla fall för sotaren fick ut fuktigt sot ur min gamla CTC kombipanna och pelletsbrännaren har också sett sina bästa dar.
Håller jag på att gå på en riktig nit?
Tack för svaren! 
Jag känner starkt för att acceptera denna offert men ingen annan har hört av sig på tre veckor efter min förfrågan trots att det borde vara lågsäsong nu och dom därför borde vara extra måna om att få beställningar..
Referenser är ju en bra ide, speciellt som dom försöker skynda på orderläggningen. Man kan aldrig vara för försiktig.
Jag känner starkt för att acceptera denna offert men ingen annan har hört av sig på tre veckor efter min förfrågan trots att det borde vara lågsäsong nu och dom därför borde vara extra måna om att få beställningar..
Referenser är ju en bra ide, speciellt som dom försöker skynda på orderläggningen. Man kan aldrig vara för försiktig.
Uppdatering:
Det blev den värmepumpen.
Har fungerat klockrent, lätt att sköta inställningarna, seriös firma, tar bra hand om sina kunder,
lätt att få råd per telefon om man vill det.
Det enda jag ångrar är att jag inte valde inomhusgivare men det är inte ett jätteproblem,
bara lite fluktuerande när temperaturen är runt noll grader.
Klar fördel, som jag ser det, är att utomhusdelen är lätt tillgänglig för service och/eller utbyte
till skillnad från något som är nedgrävt. Ja, jag vet att den låter lite när den är igång men det stör inte mig nämnvärt. Har ingen sittplats just där ändå.
Det blev den värmepumpen.
Har fungerat klockrent, lätt att sköta inställningarna, seriös firma, tar bra hand om sina kunder,
lätt att få råd per telefon om man vill det.
Det enda jag ångrar är att jag inte valde inomhusgivare men det är inte ett jätteproblem,
bara lite fluktuerande när temperaturen är runt noll grader.
Klar fördel, som jag ser det, är att utomhusdelen är lätt tillgänglig för service och/eller utbyte
till skillnad från något som är nedgrävt. Ja, jag vet att den låter lite när den är igång men det stör inte mig nämnvärt. Har ingen sittplats just där ändå.
Det är massor med rör och sladdar till innedelen. Liknar inte mina skor ett dugg... 
Kan du precisera?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kan du precisera?
Vill man ha en innegivare alls och var bör sen sitta? Jag vill inte att man åker på svaj pga av att någon vädrar eller liknande. Jag har en och han som bytte vår frånluftvärmepump tyckte den var av tveksam nytta har jag för mig (jag la fram frågan som att jag i så fall skulle koppla in den själv så bör inte vara pga att han själv inte hade lust/tid).
Den kopplas in på installermodulens EMS-bus. Pryl nummer 5 i bilden nedan. Kabeln dras lämpligtvis in i pannan samma väg som kabeln till utgivaren.
Här finns manualen :
https://jseducation.se/files/pages/airmonduleinst.pdf
Här finns rumsgivaren:
https://jsenergi.com/givare-till-vr...m-givare/rumstermostat-rt-2000-rc100-lcd.html
Här står det hur man aktiverar givaren:
https://jseducation.se/product/ivt-...n-en-rumsgivare-pa-en-ivt-geo-312-c-rego-2000
Här finns manualen :
https://jseducation.se/files/pages/airmonduleinst.pdf
Här finns rumsgivaren:
https://jsenergi.com/givare-till-vr...m-givare/rumstermostat-rt-2000-rc100-lcd.html
Här står det hur man aktiverar givaren:
https://jseducation.se/product/ivt-...n-en-rumsgivare-pa-en-ivt-geo-312-c-rego-2000
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara