När det gäller att byta ut en bef. VP så blir det konstigt nog så att eftersom dagens modeller ör bättre, med högre verkningsgrad, så kan man bli tvungen att borra ett nytt borrhål.

Antag att du hade en 10 kW VP, antag att den hade EB verkningsgrad på 2,5, det betyder att du matar in 4 kW el, och får ut 10 kW värme. Den tar alltså 6 kW ur borrhålet.

Du köper en ny VP på 10 kW med verkningsgrad 4, då stoppar du in 2,5 kW el, och får ut 10 kW värme, den vill ta 7,5 kW ur hålet. Det kanske inte hålet klarar att leverera.

Eller så väljer man en pump utifrån borrhålets längd, för energimängden förändras ju inte som man får från hålet.
Lite tillskottsel är inget speciellt, vi skjuter in ca 50h/år och elpatron på 6 kw (mätt över 20 år).

A AndersS skrev:
Eller så väljer man en pump utifrån borrhålets längd, för energimängden förändras ju inte som man får från hålet.
Lite tillskottsel är inget speciellt, vi skjuter in ca 50h/år och elpatron på 6 kw (mätt över 20 år).
Hur ska Jag veta borrhålets längt?
Kan man se på den gammla VP som jag har nu på inställningar?

H hempularen skrev:
När det gäller att byta ut en bef. VP så blir det konstigt nog så att eftersom dagens modeller ör bättre, med högre verkningsgrad, så kan man bli tvungen att borra ett nytt borrhål.

Antag att du hade en 10 kW VP, antag att den hade EB verkningsgrad på 2,5, det betyder att du matar in 4 kW el, och får ut 10 kW värme. Den tar alltså 6 kW ur borrhålet.

Du köper en ny VP på 10 kW med verkningsgrad 4, då stoppar du in 2,5 kW el, och får ut 10 kW värme, den vill ta 7,5 kW ur hålet. Det kanske inte hålet klarar att leverera.
VP som jag har just nu är 7,5 kw Thermia classic

Det som kan hända om man tar mer energi ur borrhålet är att det blir kallt, man får lite lägre COP och använder elpatron. Alltså ingen egentlig negativ effekt av att avrunda uppåt till närmaste större pump. Inverter däremot är trevligt.

IVT och Bosch är samma företag och maskiner så det kan man ha i åtanke.

• Gilla
Vempaya
  • Laddar…
Vempaya Vempaya skrev:
Jag ber om ursäkt för att kanske har inte ställt frågan på rätt sätt men jag behöver allt hjälp jag kan få.
Jag har köpt hus för ett år sen och hade fått stora räkningar och på så sätt jag upptäckte att nåt stämmer inte.
Nu jag måste veta vad ska jag göra och tänkte att det räcker att fråga hur stor hus jag har.
Alla bergvärme pumpar är kanske bra men kanske nån pump är bättre på nåt sätt som till exempel att kunna styra den med mobilen osv.
Du behöver inte be om ursäkt, jag skojar förstås lite med dig.

Här kan du kanske hitta din brunn - om allt är korrekt gjort från början är den registrerad:

https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html

Jag står själv inför pumpbyte någon gång i närtid, min Nibe närmar sig 20 år nu.... Jag resonerar som följande:

1. Har jag kunnat köra utan el-tillskott? Ja det har jag, så jag byter inte till en större pump än den jag har nu. (om man inte planerar utbyggnad förstås, då kan det ju vara läge att ta höjd för det).
2. Om jag behöver byta till en större pump, kan borrhålet hantera det större effektuttaget utan att periodvis frysa? Det är mer energi som ska ut ur hålet om mindre kommer från eltillskott. Du behöver veta hur djupt hålet är, helst skulle du ha lite koll på hur köldbärarvätskans temperatur varierar över året också - det ger en indikation på hur belastat hålet är.
3. Ska jag fortsätta använda en lite billigare on/off pump eller gå över till en dyrare inverter-pump med variabel uteffekt? Jag har förberett för att få bra driftsförhållanden med en on/off pump och kan därför välja fritt. En inverterpump skulle hos mig kunna frigöra en kvm golvyta då jag med en sådan skulle kunna skicka ut en större volymtank jag har. I en standardinstallation fungerar båda alternativen bra. Har din nuvarande pump överlevt minst 15år fungerar nog en billigare on/off pump bra även för nästa livscykel.
4. Fabrikat - jag skulle välja mellan IVT, Thermia, Nibe och om jag tog hjälp med installationen skulle jag välja efter den installatör jag fick förtroende för snarare än fabrikatet (mellan dessa). För egen del blir det nog en Nibe igen, den jag har har fungerat bra och jag förstår reglerprinciperna väl.
5. Varmvatten - behöver du se över tillgången på varmvatten eller fungerar detta bra idag? Kan också vara något att reflektera över.

MathiasS MathiasS skrev:
Du behöver inte be om ursäkt, jag skojar förstås lite med dig.

Här kan du kanske hitta din brunn - om allt är korrekt gjort från början är den registrerad:

[länk]

Jag står själv inför pumpbyte någon gång i närtid, min Nibe närmar sig 20 år nu.... Jag resonerar som följande:

1. Har jag kunnat köra utan el-tillskott? Ja det har jag, så jag byter inte till en större pump än den jag har nu. (om man inte planerar utbyggnad förstås, då kan det ju vara läge att ta höjd för det).
2. Om jag behöver byta till en större pump, kan borrhålet hantera det större effektuttaget utan att periodvis frysa? Det är mer energi som ska ut ur hålet om mindre kommer från eltillskott. Du behöver veta hur djupt hålet är, helst skulle du ha lite koll på hur köldbärarvätskans temperatur varierar över året också - det ger en indikation på hur belastat hålet är.
3. Ska jag fortsätta använda en lite billigare on/off pump eller gå över till en dyrare inverter-pump med variabel uteffekt? Jag har förberett för att få bra driftsförhållanden med en on/off pump och kan därför välja fritt. En inverterpump skulle hos mig kunna frigöra en kvm golvyta då jag med en sådan skulle kunna skicka ut en större volymtank jag har. I en standardinstallation fungerar båda alternativen bra. Har din nuvarande pump överlevt minst 15år fungerar nog en billigare on/off pump bra även för nästa livscykel.
4. Fabrikat - jag skulle välja mellan IVT, Thermia, Nibe och om jag tog hjälp med installationen skulle jag välja efter den installatör jag fick förtroende för snarare än fabrikatet (mellan dessa). För egen del blir det nog en Nibe igen, den jag har har fungerat bra och jag förstår reglerprinciperna väl.
5. Varmvatten - behöver du se över tillgången på varmvatten eller fungerar detta bra idag? Kan också vara något att reflektera över.
Angående varmvatten jag har en extra varmvattenberedaren som är kopplad till nuvarande BVP så detta är inte problem.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Poängen är att du troligtvis inte behöver den externa längre

• Gilla
Vempaya
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Poängen är att du troligtvis inte behöver den externa längre
Är *det* poängen? Jag har också en extern beredare för att få tillräcklig volym och den lär jag behålla vid ett pumpbyte. VV-kapaciteten har ju inte ändrats i någon större omfattning på nyare pumpar,

H hempularen skrev:
När vi köpte värmepump, så gick jag delvis på försäkringsbolagens skadestatistik, som då presenterades av Folksam. Det visade att av de tre stora fabrikaten, Nibe, IVT och Thermia, så låg Thermia en faktor hundra lägre i statistiken, i antal reparationer.
I den statistiken redovisas, vad jag vet, inte antalet sålda värmepumpar. Så man kan tolka siffrorna som att Thermia säljer en faktor hundra färre värmepumpar jämfört med konkurrenterna.
Sanningen tror jag är en kombination av färre sålda pumpar och bättre garantier så att färre reparationer behöver gå via försäkringen.

Sen brukar det inte framgå vilken typ av reparation det är, så relativt enkla systemfel (De italienska växelventilerna på bosch/ivt tex) kan få stor påverkan på statistiken.

MathiasS MathiasS skrev:
Är *det* poängen? Jag har också en extern beredare för att få tillräcklig volym och den lär jag behålla vid ett pumpbyte. VV-kapaciteten har ju inte ändrats i någon större omfattning på nyare pumpar,
Tanken att man inte ska behöva en extern tank i ett normalt hushåll med en bra pump med vettig kapacitet. Men hur mycket man gör av med är såklart individuellt. Badkar drar ju upp behovet ganska mycket

Jotack, trots litet badkar kör vi då och då slut på 200 liter 60gradigt vatten + 160liter vv i bvp. Det är sjukt mycket varmvatten....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.