För 15 år sedan installerade vi bergvärme i vår villa. IVT Greenline HT Plus E9 2004.
Har fungerat utan problem fram till förra året då en växlare gick sönder. Den som växlar mellan värme till varmvatten och uppvärmning.
Nu fick vi varning om låg pressostat och det har kommit in fukt i kompressorsystemet. Gasen har läckt ut och pumpen gått över på el-kassett.

Teknikern som var här idag sa att det går att byta delar men då pumpen är 15 år så finns det en risk att någon annan del rasar efter reparationen. Han skulle höra med kollegorna om vad de rekommenderar och jag skall få en offert.

Vi håller precis på att bygga ut och detta säker så klart det projektets budget för i år.Vi håller precis på att bygga ut och detta säker så klart det projektets budget för i år.

Någon som har erfarenhet av reparation av värmepump? Jag gissar på att vi måste byta ut den om vi vill ha driftsäkerhet i systemet. Vi har separat ackumulatortank och den byter vi inte.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Om ni bygger ut huset behöver ni väl också skaffa en ny kraftigare bergvärmepump och förmodligen borra ett extra borrhål?

Jo, det finns en risk för att den gamla inte riktigt pallar med den nya ytan. Jag får se på de nya offerterna.

Är inte 15 år lite väl kort för en bvp? Det är ju liksom närapå vad man räknar på en LLVP.

Jo det är lite väl kort tid på en bvp men tror inte så många lvp klarar sig 15 år utan reparation. Jag skulle inte lagt några stora pengar på en 15 år gammal vp utan jag skulle köpt en ny och installerat den själv då blir det inte så våldsamt dyrt.

P
Jag hade hoppats att min pump höll längre än 15 år, men inte räknat med det. 15 år är att betrakta som en rimlig teknisk livslängd för värmepumpar generellt.

Det lär nog bero på vilka förutsättningar värmepumpen jobbat under tex hur många drift timmar per år hur många starter vilka temperaturer den jobbat med.

Jag skulle högst troligt lagat den. Du kan byta hela kylkassetten. Om vi kollar vad delen kostar så är det över 20 000, men mindre än 30 000. Så där väldigt grovt gissat. Arbetet kostar lite också. Men det närmar nog sig ändå hälften av vad nytt kostar.
Här får man också insikten gratis att det kanske inte är så dumt med pumpar utan beredare. Utan ha den separat. En BVP utan beredare blir ju billigare. I längden tjänar man på att ha allt är separat.

Brukar kosta ca 6-7000 kr extra med inbyggd beredare men det är lite mera jobb att koppla in vp mot separat beredare så skillnaden blir mindre än så. Är det bara en läcka bör det inte bli allt för dyrt att byta torkfilter vaccum suga och fylla i ny gas om inget är trasigt ska hela kylmodulen bytas hamnar man troligtvis runt 30000 kr kanske tom över.

Kan man ta det på någon försäkring så är det ju bra. Sedan är 30 000 inte 55 000 som det troligen kostar att kasta ut den gamla BVP och material + arbete för att installera en ny modell.

Om man inte räknar mer än 15 år på en anläggning som kostar runt 100 kkr, så är det definitivt ett dyrt uppvärmningsalternativ. Absolut beror en hel del på hur det körts, men ändå...det är riktigt mycket pengar vi pratar om.

Att det är ett dyrt alternativ? Hur räknar du då.?

E Edgarsven skrev:
Kan man ta det på någon försäkring så är det ju bra. Sedan är 30 000 inte 55 000 som det troligen kostar att kasta ut den gamla BVP och material + arbete för att installera en ny modell.
Visst är det så men en ny är lite effektivare och har garanti alternativt lång försäkring.

Har det gått in fukt i köldmediedelen, så är det inte bara lite vakumsugning och byta torkfilter, då ska den felaktiga växlarn bytas, sen renblåsa allt med nitrogen, vakumsuga, renblåsa med nitrogen, byta torkfilter, expventil, vakumsuga länge, sen fylla och hoppas att inte kompressor tagit stryk av fukten.

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Om man inte räknar mer än 15 år på en anläggning som kostar runt 100 kkr, så är det definitivt ett dyrt uppvärmningsalternativ. Absolut beror en hel del på hur det körts, men ändå...det är riktigt mycket pengar vi pratar om.
Man använder borrhålet till vp nummer 2 det är nu skillnafen mot lvvp blir stor där blir kostnaden lika stor vid byte som vid första värmepumpen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.