Byggahus.se

Det kommer vansinnigt mycket vatten sprutande ur borrhålet En GEISER

1. B
    Medlem · Västra Götalands län · 5 inlägg

Brossa

Medlem
    • Västra Götalands län
    • Medlem sep 2014
    • 5 inlägg
    Min syster skulle sätta in bergvärme - dom borrade 130 meter. När dom tog bort borren så sprutar det vansinnigt mycket vatten - och med högt tryck. Bolaget som installerar försökte bygga upp röret till 3m över mark - men det räckte inte det sprutar i alla fall. Enorma mängder.

Nu ligger det två st. större svarta slangar kopplade till borrhålet som bara sprutar vatten ner i ett dike. Det har hållit på över två veckor på det viset.

Jag om det är någon annan som har varit med om något liknande?

Mängden vatten ur slangarna är cirka 14 m3 per timme.
    Nu undrar jag om det rentav går att utvinna vattenkraft? Men känner inte till trycket mer än att det är mer än 3 meter vattenpelare.

Nu sitter det en entums kulventil, på vardera slangen och tänkte att man skulle kunna räkna ut trycket genom att jämföra flödet. Alltså hur högt tryck har man när det sprutar 7000 liter per timme ur en 1-tums kulventil? Motsvarande 2 liter i sekunden. (fast jag tror det är mer än 2 liter, Ska försöka kolla hur fort en spann fylls).

Det verkar inte avta med vattenflödet. Bolaget som borrat är bara intresserade att få stopp på vattnet och specialtillverkar en strumpa som dom ska försöka få ner i hålet och täta mot väggarna.

Men vi skulle gärna ta emot lite tips. Vattnet är gott - men smakar lite järn.

2. fremax
    Husägare · Västmanland · 1 281 inlägg

fremax

Husägare
    Bild/film?:)

Mvh fremax

• Laddar…
  3. P
    Medlem · Stockholm · 1 376 inlägg

pelle242

Medlem
    Snart kommer kommunen och undrar vad de gjort med råvattenledningen.... :)

• Laddar…
  4. B

Brossa

Medlem
    • Västra Götalands län
    • Medlem sep 2014
    • 5 inlägg
    Ja, jag tänkte på det igår när jag skrev hit, - att jag borde ju fota / filma detta. Och jag ska försöka hålla upp en slang - men det är rätt rejäla slangar. Jag ska fota/filma så snart jag kan, och infoga.

5. Janus82
    Medlem · Örebro län · 1 455 inlägg

Janus82

Medlem
    Finns det ett "berg" eller hög kulle precis bredvid som kan förklara vattentrycket? Om det inte gör det så måste det väl vara någon sorts gasficka som orsakar trycket och den kan ju vara lite lönsam att utvinna... :p

6. pelpet
    Medlem · Dalarna · 9 875 inlägg

pelpet

Medlem
    De kanske ska släppa planerna på bergvärme och satsa på grundvattenvärme istället.

7. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 27 915 inlägg

MathiasS

Medlem
    Detta är nog inte bara ett kul fenomen. Det kommer vara lite opraktiskt att hälla ut 300kubikmeter vatten per dygn över en längre tid och jag antar att fastighetsägaren är ansvarig för ev följdproblem. Jag skulle vara jäkligt noga med att borrfirman löser problemet innan dom packar och drar.

8. mycke_nu
    Medlem · Gotland, Sudret · 12 285 inlägg

mycke_nu

Medlem
    Snart undrar grannarna varför det är torrt i deras brunnar..

9. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 27 915 inlägg

MathiasS

Medlem
    Det måste ju inte vara så. Kan ju lika gärna vara så att borrhålet kortslutit vattenlager sådana att brunnarna fylls på....

10. S
    Medlem · Dalarna · 2 861 inlägg

SueCia

Medlem
    Video som sagt var! Sen skulle jag ha varit oändligt nojig för vad som har hänt.

11. B

Brossa

Medlem
    • Västra Götalands län
    • Medlem sep 2014
    • 5 inlägg
    Ska dit och fota /filma - detta är den första djupa brunnen på området. Det finns en mycket långsträckt backe upp bakom huset - 600 meter lång - (krönet ligger 25 meter högre) Och det ligger en liten gård där uppe. Och - ja, dom vet inget om ännu. Kanske har dom djupborrat - så det inte märks. Så det är väl allt vatten som finns i denna långsträckta sluttning, som rör sig i sprickor under ett tätare berg.
    Berget var mycket lättborrat - tyckte brunnsborraren, var så optimistisk - först.. men sen så.. Ja, det är ett problem. Och dom har dessutom borrat i slänten strax ovanför huset, så om vattnet skulle spilla där så kommer det dränka källaren. Dom tycks fatta det här med ansvaret - dom har ju installerat en Nibe bergvärmepump, som ska anslutas till borrhålet. (för närvarande går den på en elpatron för varmvattnets skull). Och dom vill väl slutföra installationen om det går.
    Som det är nu så rinner allt vattnet ut i ett dike som går utmed vägen. Det rinner lite vatten där annars också. Jag har trott det kommer längre bort ifrån - men vem vet om det kan vara samma grundvatten som rinner upp någon stans.. ?

12. I
    Medlem · Västra Götaland · 1 398 inlägg

InsidersUnited

Medlem
    Din syster har en artesisk källa, troligtvis ligger hennes tomt i en grop, i de omgivande sluttningarna ligger grundvattnet högre, och genom horisontala ådror under ytan trycks vattnet ner och upp genom hennes hål. Topptäta detta bör borraren göra.

13. R
    Medlem · västra Götaland · 215 inlägg

rastlos

Medlem
    Mäster Yoda? Är det du? :p

• Laddar…
  14. pelpet
    Medlem · Dalarna · 9 875 inlägg

pelpet

Medlem
    Så här nästan 4 månader senare så har förhoppningsvis borrhålet blivit tätat. Jag väntar på en rapport från Brossa.

15. fremax
    Husägare · Västmanland · 1 281 inlägg

fremax

Husägare
    De lever lyckligt och driver idag ett utomhusbad för 900 personer ;)

Med vänlig hälsning, fremax

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.