3 928 läst ·
27 svar
4k läst
27 svar
Vilken bergvärme pump skulle Ni välja i ett hus som är på 220kvm ?
Sida 1 av 2
Om den du har var tillräckligt stor för att slippa tillksott drån elpatron skulle jag Ta samma storlek. Om elpatronen används idag skulle jsg ta en större..
Du bör också beakta hur mycket energi du kan plocka ut ur borrhålet.
Du bör också beakta hur mycket energi du kan plocka ut ur borrhålet.
Vi har en Thermia från 2000 som väl behöver bytas snart och jag kör vidare på det fabrikatet, men flertalet av de kända leverantörerna har liknande pumpar och skiljer nog inte så mycket i kvalite. Om du inte själv har kunskap är att välja en firma som gör en riktig intrimning av pump men framför allt justering av hela värmesystemet, vissa bara skruvar in pumpen och ställer in en värmekurva och så gör de inget mera.
Det viktiga är att ta hänsyn till borrhålet och inte överdimensionera pumpen då gamla borrhål ofta är dimensionerade för lite tillskottsel, såvida du inte tar höjd för att komplettera med ytterligare borrhål, markslinga, etc. Sedan har väl en del av de nya pumparna dynamiska funktioner som gör att de kan variera effektuttaget.
Och så en Thermiapump för de är ju bra

Det viktiga är att ta hänsyn till borrhålet och inte överdimensionera pumpen då gamla borrhål ofta är dimensionerade för lite tillskottsel, såvida du inte tar höjd för att komplettera med ytterligare borrhål, markslinga, etc. Sedan har väl en del av de nya pumparna dynamiska funktioner som gör att de kan variera effektuttaget.
Och så en Thermiapump för de är ju bra
Frågan är väl ungefär som "Vilken bil ska jag välja till mitt garage på 40 kvadrat?"...
Alla större tillverkare har bra produkter. Det viktigaste är att man får en värmepump anpassad för huset och injusterad korrekt - En dålig installatör kan förstöra vilken pryl som helst.
Så börja med att utgå ifrån vem som ska göra jobbet.
Alla större tillverkare har bra produkter. Det viktigaste är att man får en värmepump anpassad för huset och injusterad korrekt - En dålig installatör kan förstöra vilken pryl som helst.
useless skrev:
Frågan är väl ungefär som "Vilken bil ska jag välja till mitt garage på 40 kvadrat?"...
Jag ber om ursäkt för att kanske har inte ställt frågan på rätt sätt men jag behöver allt hjälp jag kan få.Vempaya skrev:
Jag har köpt hus för ett år sen och hade fått stora räkningar och på så sätt jag upptäckte att nåt stämmer inte.
Nu jag måste veta vad ska jag göra och tänkte att det räcker att fråga hur stor hus jag har.
Alla bergvärme pumpar är kanske bra men kanske nån pump är bättre på nåt sätt som till exempel att kunna styra den med mobilen osv.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Hur djupt borrhål har du idag?
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
När vi köpte värmepump, så gick jag delvis på försäkringsbolagens skadestatistik, som då presenterades av Folksam. Det visade att av de tre stora fabrikaten, Nibe, IVT och Thermia, så låg Thermia en faktor hundra lägre i statistiken, i antal reparationer. Detta är dock några år sedan, vet inte hur läget ser ut med dagens modeller.
Vi har dels en luftvattenVP vid fritidshuset, dels en bergvärme här i villan. Det var en del problem med luftvatten pumpen i början, vi fick outstanding support från Thermia.
Vi har dels en luftvattenVP vid fritidshuset, dels en bergvärme här i villan. Det var en del problem med luftvatten pumpen i början, vi fick outstanding support från Thermia.