E
Effektministern: [citat] Absolut, vi skall utveckla detta i ett forskningsprogram om vi får pengar till en större pilotstudie.
81 svar · 21,3k läst
·
E
EyEr0n: [citat] Jo men värmepumpen kanske spärrar om det redan är 22.1 grader inne? Normalt sett så tillverkar inte en värmepump nån större mängd radiatorvatten när temperaturen är över 17 grader ute. Säsongsstopp kallas det. Sedan vet ju värmepumpen att det redan är 22.1 grader inne, alltså fullt tillräckligt varmt inne. Vill ni ändock ha varmt på golven så måste ni tvinga
6 svar · 1,7k läst
·
C
Comfort Thomas: Beror även på hur hög fläkthastighet du står ut med ljud och blåsmässigt för att nå större yta. Golvmodeller upplevs oftast ha ett behagligare ljud vid samma luftflöde
13 svar · 2,4k läst
S
spacemoose: Slutade med att jag hittade en leverantör som både låg bra till i pris och som jag fått förtroende för. Knappt lönt att böka med det själv då. Blir en Nibe F2120 20kW och VVM500 som innerdel. Ca 25000kr inkl moms efter ROT i installationskostnader inkl elen vilket får anses som överkomligt.
7 svar · 2,9k läst
·
B
bakterie: Så nu är det gjort. Från bergvärmepumpen och in i patchpanelen: [bild] och från nätverksuttaget på vinden, ut genom det för stunden urtagna fönstret: [bild] Det fungerar bra, även om jag misströstade en stund när jag inte fick kontakt. Det visade sig att det inte gick att sätta RJ45-kontakter direkt på kabeln från värmepumpen. Jag hade dock lite installationskabel liggandes, och
2 svar · 3,7k läst
·
C
Comfort Thomas: [citat] Har man bara koll så är det inga problem :) Många tittar inte till sin utedel på hela vintern
21 svar · 4,6k läst
·
J
Josth: Stora kända märken som IVT, NIBE, Thermia, Mitsubishi, Daikin m.fl. har bra modeller. Dagens modeller presterar bra även om det är -20 grader eller liknande ute. När man byter från eldning och skaffar LVVP måste man kanske säkra upp huvudsäkringarna och förstärka el-installationen till pannrummet. Man bör också veta vilken framledningstemperatur huset behöver i värmesystemet för
1 svar · 1,2k läst
G
gusu: Ny värmepump för att ersätta CTC10,9 från 2004 som sitter i ett separat pannrum med fungerande vedpanna och ackumulatotank. Värmepumpen värmer två hus 20 grader inne vid ca 0 grader ute. Jag tänkte ersätta min gamla fungerande LVVP från 2004 med något nytt. Elförbrukning i dag totalt 20.000 kWh, (eldade förr med ved ca 20 kubikmeter/år, travat mått). Gästhuset bebos sporadiskt
0 svar · 1,1k läst
N
Anonymiserad 137805: det enklaste är att veta vad huset har för förbrukning utan värmepump och sen säga att värmepumpen minst halverar denna kostnaden. normalt sett så tjänar man inte på att stänga av värmepumpen alls då den får jobba så mycket hårdare när den skall värma upp än att hålla jämn temperatur. Gäller även kyla.
2 svar · 3,5k läst
Appendix
Appendix: Högra väggen i vardasgrummet lär ju spara rätt mycket pengar jämfört med båda placeringeranra Då den blåser mot vardagsrum, kök och även lär få ett bra flöde mot trappen. Både kyla och värme där man är Man har väl en lvp för att få bra inomhusmiljö. Inte för att den ska gömmas i ett rum där ingen är :rofl: //S
10 svar · 2,9k läst
·
R
RoBo: https://www.blocket.se/ostergotland/Ivt_490_87071852.htm?ca=11&w=3&last=1
1 svar · 2,9k läst
J
jalbage: Då har jag inte en normalisolerad vägg :) Hör pumpen som står där idag. Den låter runt 50 DB
7 svar · 2,4k läst
K
Krypstocken: Hej Jag har en ny iTec9 sim installerades tidigt i somras och nu när temperaturerna börjar dala något behöver jag justera kurvan. Nu står den på ”std” dvs ”20”, jag har ingen inomhusgivare utan endast en utomhus. När jag tittar på trenden för golvvärmen (Uponor Smatrix) så sjunker medelvärdet under 20C, se bild. Gissar att jag helt enkelt skall öka iTec till tex 22C? Huset
0 svar · 943 läst
·
useless
useless: Det finns ändå ingen fördel att gå upp i dimension eftersom man inte har samma behov av att överföra höga effekter med relativt lågt delta-T.
10 svar · 2,2k läst
useless
useless: Då skulle jag satsa på ett byte. Men du kan ju testa att vrida runt den snabbt några varv och se om eventuell skit som har fastnat i den lossnar.
3 svar · 1,9k läst
·
H
Harleyhansson: [citat] För att huset är så stort. Vi har redan en stor pelletspanna som värmer vatten när det är för kallt för värmepumpen. Ville bara ha en billigare uppvärmning men det verkar inte gå då. Tack i alla fall!
3 svar · 1,2k läst
useless
useless: 70% Effekttäckning brukar man räkna med på on/off-pumpar. Med en inverter ska du ha 100%. En med 12kW toppeffekt borde funka.
1 svar · 1,8k läst
anders07
anders07: Jag har en IVT Greenline HEE 11 tror jag den heter... När jag valde hade IVT 10 år garanti vilket fick mig att välja den istället för konkurrerande märken. Prismässigt låg ju alla rätt nära varandra. Min har tuffat på bra nu i snart 7 år och har bara haft strul med poolstyrning. Ett tips är att passa på att begära förberedelse (eller installera) frikyla på en gång!
1 svar · 878 läst
useless
useless: Ja, det är bara den yttre designen, säljkanalerna och garantierna som skiljer.
18 svar · 22,4k läst
P
Penningpolitik: Jag trodde att det var en läcka där. Men det var något sorts lim som blänkte runt slingan och såg ut som en vattendroppe.
17 svar · 4,1k läst
osiris
osiris: Varningen har inte kommit tillbaka så jag väntar lite med att bråka med påfyllning till om/när den varnar på nytt...
2 svar · 6,0k läst
·
A
Anders_Öo: [citat] Tack.
2 svar · 3,1k läst
E
elmont: Bygg en låda i taket som ser ut som en "bärande balk" och dra rören där. du kan även dra avloppet uppe vid taken med hjälp av en liten avloppspump.
17 svar · 2,5k läst
·
P
Pretorian: Tänkte installera ett tråg för min luftluftvärmepump SF35 (SF35VE), har fått tag på ett dropptråg DP-900. Från tråget finns en värmeslinga som har två tåtar, kan man koppla in dessa direkt på värmepumpen eller måste man koppla de på ett vanligt eluttag? Någon som har installationsanvisningar om hur man gör det? Vill helst inte behöva tillkalla elektriker...
0 svar · 1,3k läst
H
Husqvarna220Ac: [citat] Kanske vid +7gr, men redan vid 0gr så har det fallit rejält..pellets bekvämt motför ved, men ändå massa jobb jämförelse med värmepump..
5 svar · 1,6k läst
·
Krokben
Krokben: Placera den i det största rummet där den får bäst spridning. Bästa vore om du kunde skissa ner en ungefärlig planlösning så man får en bild av hur torpet ser ut.
1 svar · 1,0k läst
N
Anonymiserad 137805: Det är en utgående modell men de går jättebra, har väldigt bra specar Det enda är att de saknar är aktiv luftrening veckotimer motorstyrning av flärparna i sida individuellt inställbar temperatur per driftsfall (vilket inte många alls har) vill du ha detta så köp istället en Mitsubishi LN Hero.
1 svar · 1,5k läst
T
Thomas_Blekinge: Ja, det kan finnas en sådan låda. Ligger bara en massa bråte framför som ingår i min 10-årsplan.
5 svar · 5,1k läst
·
S
stadaxhenric: Upptäckte att min Alpha 2 L slutat fungera. Golven var kalla i huset. Har luftat hela systemet och startat om pumpen flera gånger. Alla indikatorer ( lampor) tänds i ca 30-40 sekunder och sedan blir den helt svart igen. Någon som varit med om detta?
0 svar · 1,3k läst
C
Comfort Thomas: Ska man få till en vettig luftspalt ovanför så blir det nog värre om nu inte den har extremt låg innerdel ?
12 svar · 3,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.