2 863 läst · 13 svar
3k läst
13 svar
Erfarenheter av Daikin Nexura X?
Dags för LLVP i fritidshuset, och för att slippa det ögonsår som innerdelen normalt innebär är jag rätt sugen på en Daikin Nexura X, som är en golvmodell. Speciellt som den verkar gå att delvis bygga in i väggen känns det ju nice, kanske ser ut mer som ett element i slutänden.
Verkar dock vara relativt ny, en av återförsäljarna jag ringde blev förvånad att den släppts. Två specifika frågor:
1. Hur jag än söker hittar jag inga instruktioner för hur man ska installera innerdelen i väggen. Det vore ju nice om man kunde se till att förbereda lite för att inte råka ut för någon tråkig överraskning.
2. Den säljs tydligen med det gamla köldmediet, (410?), och inte vad som verkar vara det nya heta (eller kalla) dvs R32. Spelar det någon roll?
Verkar dock vara relativt ny, en av återförsäljarna jag ringde blev förvånad att den släppts. Två specifika frågor:
1. Hur jag än söker hittar jag inga instruktioner för hur man ska installera innerdelen i väggen. Det vore ju nice om man kunde se till att förbereda lite för att inte råka ut för någon tråkig överraskning.
2. Den säljs tydligen med det gamla köldmediet, (410?), och inte vad som verkar vara det nya heta (eller kalla) dvs R32. Spelar det någon roll?

richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 487 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 487 inlägg
https://www.daikin.se/content/dam/d...3PSV276870-1C_Installation Manual_Swedish.pdf
Där på s20 har du ju lite info, jag blev nyfiken själv
Där på s20 har du ju lite info, jag blev nyfiken själv
Medlem
· stockholm
· 2 010 inlägg
Är det R410 soppa i den är det knappast någon ny modell och återförsäljaren du pratade med måste ha missförstått vilken modell du menade.
Vet inte hur många cm man kan bygga in daikins golvmodell men det brukar normalt vara mer jobb än man tror för att få in den 5cm eller vad det nu är på deras!!
Vet inte hur många cm man kan bygga in daikins golvmodell men det brukar normalt vara mer jobb än man tror för att få in den 5cm eller vad det nu är på deras!!
Verkar vara 410 trots att den är ny:C Comfort Thomas skrev:
https://www.daikin.se/content/dam/D...ues/ac/split/daikin_nexura_x_catalogue_SV.pdf
Medlem
· stockholm
· 2 010 inlägg
Bra val Folksam 2015 kan ni väl inte räkna som ny 
Tänk på om ni fäller in den i en yttervägg och det tas bort isolering så kan det bli kallras "bakifrån" som lurar givare att tro att det är kallare än vad det egentligen är i rummet
Tänk på om ni fäller in den i en yttervägg och det tas bort isolering så kan det bli kallras "bakifrån" som lurar givare att tro att det är kallare än vad det egentligen är i rummet
Sant. Kallras kanske kan bli ett problem, tänkte ha givare i andra delar av huset också för att hålla koll på den så det borde inte bli ett problem.C Comfort Thomas skrev:
Medlem
· stockholm
· 2 010 inlägg
Vad ska givare i andra delar av huset göra för nytta?
Det är givaren i innerdelen som kan bli lurad och producerar värme för den tror att det är kallare än vad det är i huset.
Det är givaren i innerdelen som kan bli lurad och producerar värme för den tror att det är kallare än vad det är i huset.
Jag tänker att man i så fall kan ställa ner temperaturen, om man ser att det blir för varmt. Trist att det inte funkar som det är tänkt, men fortfarande användbart.C Comfort Thomas skrev:
Medlem
· stockholm
· 2 010 inlägg
Om skillnaden i "kallraset" är konstant oavsett utetemperatur eller nordanvind som ligger på så lär det fungera.
Alternativt ber du montören om han går med på det att "lägga ut" givaren så den inte påverkas.
Nu vet jag inte vart tempgivaren sitter på Daikins golvmodell så det kanske fungerar oavsett
Kommer nog nya golvmodeller med R32 från flera tillverkare under sommaren/tidig höst så du har fler att välja på om det inte är panik för att få kyla :-
Alternativt ber du montören om han går med på det att "lägga ut" givaren så den inte påverkas.
Nu vet jag inte vart tempgivaren sitter på Daikins golvmodell så det kanske fungerar oavsett
Kommer nog nya golvmodeller med R32 från flera tillverkare under sommaren/tidig höst så du har fler att välja på om det inte är panik för att få kyla :-
Jag har sneglat på Panasonic Z35 golvmodell, som också verkar gå att få delvis inbyggd, dock bara 5 cm. Den har ju R32 som medium. Verkar också mycket billigare, så det kanske blir den ändå.C Comfort Thomas skrev:Om skillnaden i "kallraset" är konstant oavsett utetemperatur eller nordanvind som ligger på så lär det fungera.
Övriga tillgängliga modeller ser verkligen ut att vara konstruerade på 80-talet, verkligen konstigt att inte utvecklingen kommit längre där.
Medlem
· stockholm
· 2 010 inlägg
Utseende är inte allt 
Det är en fördel om värmekapaciteten är rätt när det är vinter och kyleffekten är bra när det är sjukt varmt.
Dom flesta tillverkarna har golvmodeller, om dom modeller med R32 är ”snygga” är en annan femma.
Och minst lika viktig är placeringen, om en skitbra pump blir skitdåligt placerad så är det en dålig investering!
Det är en fördel om värmekapaciteten är rätt när det är vinter och kyleffekten är bra när det är sjukt varmt.
Dom flesta tillverkarna har golvmodeller, om dom modeller med R32 är ”snygga” är en annan femma.
Och minst lika viktig är placeringen, om en skitbra pump blir skitdåligt placerad så är det en dålig investering!
Inte allt, men en väldigt stor del. En ful LLVP kan ju förstöra ett helt rum.C Comfort Thomas skrev:Utseende är inte allt
Placering har jag relativt bra koll på, har hittat ett ställe som inte syns så mycket men som kan blåsa mot en stor del av huset.
Medlem
· stockholm
· 2 010 inlägg
Finns mycket märkligt hos folk som ”förstör” ett helt rum 
Men självklart är det bättre om man tycker den är både snygg och bra.
Men självklart är det bättre om man tycker den är både snygg och bra.
Liknande trådar
-
Mobilt bredband erfarenheter?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Vad är era erfarenheter av besiktningar av tak?
Tak & Vind -
Erfarenheter av att måla på kakel?
Färg, Måla & Tapetsera -
Daikin Europe NV, slår av när cirkulationspump startar
Värmepumpar -
Erfarenheter av Daikins bergvärmepannor?
Värme allmänt