U
Hej!
Har fjärrvärme och funderar på sikt att skaffa en värmepump som bara ska gå som kylsystem på övervåningen (1.5-plan), men upplever att de alla är så skrymmande/fula, oavsett golvmodeller eller "designmodeller" som sitter högre upp på väggen. Och ja, vi har fönstermarkiser.

Någon som har erfarenhet av att måla/bygga in innedelen på något sätt?

• Gilla
Björn Lundmark
  • Laddar…
Att bygga in innedelen låter som en dålig ide. Det hela bygger ju på att den ska suga in och blåsa ut luft, allt som hindrar detta reducerar funktionen på pumpen.
Sedan ska det gå att komma åt filter i innedelen för rengöring.

U
Jag tänker att det ska vara öppet för själva fläkten och att man i övrigt bygger lucka/huv som går att ta bort, men kanske inte går.

Allt går väl, men det mesta på innedelen har med luftflödet att göra, både in och utsug som sagt. Det blir ju inte mycket kvar att bygga in skulle jag säga.
Sedan är de flesta relativt neutrala i ljus vit färg.

P PurreP skrev:
Väldigt diskret i hans sommarhus.
Väldigt diskret? Den där skulle ju vara jätteskrymmande att bygga in innedelen i... :surprised:

• Gilla
P D Svensson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Väldigt diskret? Den där skulle ju vara jätteskrymmande att bygga in innedelen i... :surprised:
Ja, han har ju alltså byggt en egen, men samma princip...

Trådskaparen pratar om innerdelen och kaninburarna som ni pratar om är till för utedelarna hoppas jag för ingen bygger väl kaninbur runt innerdelen ;)

U
Får testa en säsong att styra ventilationen på full blås för att vädra ut varmluft under kvällar/nätter. Sedan kanske det blir till att måla innedelen om det blir luftvärmepump (väggarna är inte vita). Får återkomma nästa år om hur det blir, hehe.

• Gilla
P D Svensson
  • Laddar…
går även att foliera om man vill göra det själv eller om man har råd att lämna in den för det

• Gilla
P D Svensson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.