Värmepumpar
anders07: Har ett IVT påfyllningskoppel (DN25 kopplingar) och ett smutsfilter som sitter efter det. Jag har väldigt trångt och svårt att komma åt på andra platser men påfyllningskopplet sitter bra till. Frågan då om man kunde koppla frikylan på påfyllningskopplet med ett par T-kopplingar där den "vinklade" kopplingen på T'et får bli de nya påfyllningsventilerna och de som går "rakt" ut
Manne62: Tusen tack för all hjälp! Tar kontakt med en servicekille imorgon för att få det konfirmerat, sedan får man väl dra in lite offerter. Tur att det funkar med med patronen så länge så man slipper panikbyte!
EyEr0n: Vad är det för värmepump du beställt? 135 meter låter lite kort, speciellt om 25 meter går bort i foderrör?
jonaserik: En läcka kommer inte och går av sig självt antingen läcker det eller inte 0,7 - 0, 9 i 4 månader är bra, trycket åker lite jojo med tempen på vattnet, men som jag skrev i # 18, så får de se om det är kondensvatten som rinner, luften i rummet är kanske fuktigare vid olika tillfällen och då blir det mer eller mindre kondens på kalla ytor. I bland kan det skvalpa bra.
useless: Nej. Inte annars heller eftersom styrsystemet gör samma jobb på båda när man väl har justerat in det. S-modellen är nog mest till för att tillfredsställa yngre trkniknördar som inte är van vid knappar.
Comfort Thomas: Nu vet jag inte hur mycket den låter men utanför sovrum brukar man generellt avråda ifrån och speciellt om ni har fönster där som ni kanske vill ha lite öppet. Sen störs människor väldigt olika av ljud så ingen kan nog svara på om det kommer ”låta för mycket” för just er. Fråga rörfirman om dom kan ge er någon referens där en likadan är monterad och hör vad dom säger.
Christer G.V.: [citat] 1 kg betyder 10 m vattenpelare. Inte många med golvvärme som ligger på 10 m höjd. Anpassa trycket i kärlet jag till höjden på högst belägna radiator eller golvslinga.
Anonymiserad 137805: med den längden till yttervägg måste du dessutom ha fall på dränledningen om du inte sätter dit en pump. hur eller hur blir installationen krångligare med extra rör runt om, det behöver ju bli snyggt åt båda hållen normalt är ju håltagningen bakom innedelen ett 65-73mm runt hål nu skall du ersätta detta med två 40mm slangar
oskar.valta: [citat] Kan hålla med om att jag har sett bättre skarvningar... Det ser ut som att det kommer fyra trådar i den kabel där en tåt inte är ikopplad. Du bör rimligen bara behöva två trådar till en givare. Du har väl någon display på inomhusdelen där du kan kika aktuell utomhustemperatur så ser du om den gör sitt jobb.
Comfort Thomas: Då skulle jag börja med att öppna konto och få kontakt med en säljare/projektansvarig för fastighetsvärmepumparna så du även får tillgång till alla manualer och beräkningsverktyg. Inte min grej så har inte en susning på prisbilden jämfört med andra märken eller vem som har mest möjligheter för styr vilket kan vara viktigt för beställaren.
Rabbithole: Precis, för det behövs fäktkonvektorer eller ett luftcirkulationssystem
jonaserik: Är nog inget fel på växelventilen,är nog mera att givaren bråkar för VV -starten, känner av lite hur som helst, ta ut givaren ett glas kallt vatten och frugans hårtork värm/kyl , så kan det gå att se om givaren är instabil [citat] Överhettning på gasen gör att VP bryter på hetgaspresstostaten , då stannar kompressorn och en återställning måste till. Det med att plocka bort
Åsa Lund: Min mamma har också en värmepump från 2003. Den har betett sig konstigt under vintern och nu i april åker den ut! Är den 17 år lever den på övertid och mamma vill inte stå utan värme i vinter.
clwir: [citat] Tack föra du tog dig tid och svara och skall särskilt tänka på ev vibrationer vid en kommande installation.
Helgehelge: Behöver ny bergvärmepump. Dagens 11 kw värmepump värmar poolen (30 000 liter) på sommaren via primitiv styrning till värmeväxlare, medan 120 kvadratmeter parkettgolv i 1 våning, två kaklade badrum (2x8 m2) och 4 fläktkonvektorer i 4 rum i 2 våning (110 kvadratmeter) körs på samma fördelare. Upplevde svagheter i dagens system: -Fläktkonvektorerna får för låg
slurppe99: [citat] Tfn ändrade ordet utan att jag märkte det. Ännu bättre om den luften direkt blandas med inluften. Då även klk etc ger frånluft och värmer upp inluften. Så kort och gott en luft/luftvärmepumpen kan istället vara en bra komplettering. Då den värmer upp luften inne. Samt kan via cirkulationsluften och frånluften värma upp inluften.
GoForIt: Hej, Vattnet i pannans tank används till att cirkulera runt i husets radiatorer. Tappvarmvattnet du får i kranen värms via en plattvärmeväxlare. Se sidan 5 i manualen du länkar till. Jag har pelletspanna av annat märke, och har gått i liknande funderingar. Dock än så länge lagda på is av driftekonomiska orsaker. Jag styr redan idag vår brännare så att den producerar varmvatten bara
useless: [citat] Den behöver en tank inne, så totalkostnaden blir säkert 15 000:- till innan det är klart.
Comfort Thomas: Dålig koll på vad som är ”billigast” med 5års garanti på prisjakt så det kanske är ca 16000:- för en ren/lös maskin. 22000:- innan rotavdrag kan säkert stämma som någon form av riktpris, oftast beroende på hur mycket man får lägga på att få fram en elanslutning.
Vector: Man ska tänka på att vid en hög kurvlutning och hur ev kurvförskjutnig står så klarar ju vp inte att producera mer än cirka 60 grader efter det så måste elpatron in för att hjälpa
Anonymiserad 137805: Räkna på mellan 30 och60w per kubik luft den skall kyla Inte under 6,5 kW 3,5 kW är ara en liten fis
DS10: Jag har samma problem med min EHP 10. Dock så väsnas den bara när det är rätt kallt och i samband med regn. Man kan gå ut och slå på den och den är tyst lagom länge tills man somnat om... Iofs har det nog inte heller funkat de senaste gångerna :sweat: Har inte lyckats hitta grundorsaken och det verkar inte vara fläkten som slår i isbildning runt kanten även om det var det jag trodde
jimmyboy_666: [citat] Fast hur mkt drar värmepumpen eg vid -5 till 0 grader? Enfas och 2300w är ju redan 10A och 3450W är 15A. Måste väl bli rätt tufft på en 8-10kw pump och -10 grader då är ju en fas ”upptagen” intermittent med enbart köra kompressorn
Calore: Mest troligt har du 0,15lps i tillgängligt flöde. Då kan du montera en 4,6 kW maskin utan att ändra flödesbilden men du kanske kan få in en 6 kw maskin. Om du vill ha mer effekt än så, då bör du installera en tank som separerar flöden. Calibra eller 1255, de kan inte ändra dina radiatorer, radiatorventiler eller rör oavsett hur mkt tillverkarna säger att deras maskiner anpassar sig
mohsenson: [citat] Har inte testat, men ska göra det.
DonPablo: tryck bakåtpilen ca 7 sek, gå sen i driftinställningar (5.1) sen ner till (5.18) driftläge köldbärarpump, och välj 10 dagar kontinuerlig, så går den konstant 10 dagar, sen går den tillbaka till intermittent drift. När pumpen gått någon timme, vrider du försiktigt på säkerhetsventilen på köldbärarkärlet, så luft kommer ut, och så låter du den gå igen.
alm82: Ser ut som högtryckspressostaten Kolla cirkulationen mellan innedel/utedel, cirkulationspump, smutsfilter, status på slangarna till vp
DonPablo: helt normalt, isen som bildas på lamellerna, smälts ju bort vid avfrostning, och det vattnet som blir ska ju rinna ut.
MathiasS: [citat] Handlade bara om driftläge. Tillsammans med att tillåta ett stort gradminutunderskott i Niben så är gångtid och antal start/stopp väldigt fördelaktiga. ....men som diskuterats lite i andra trådar är det dags att ta bort gv shunten här och då tror jag att en annan inkoppling av tanken blir bättre.