Klarinettfett
Klarinettfett: [citat] Faktum är att jag fick tag på en kille som hade koll på detta! Öppnade båda till 3.4 och vips! Nu är alla radiatorer varma!!!!!! Tack igen alla för hjälpen!!!! :D
16 svar · 5,2k läst
·
DonPablo
DonPablo: Älvsbyhus? Älvsbyhus har monterat fel typ av slangar på massvis med hus, men har vägrat ta något ansvar, de har satt slangar för tappvatten. Detta är inte helt ovanligt, så alla med älvbyhus som är hyfsat nya, bör kolla upp och byta dessa slangar, till rätt slang, för att undvika problem. Kan ju även finnas andra hustillverkare som gjort samma tabbe, men jag vet att älvsbyhus
2 svar · 2,6k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Det är en REC VP. Värmepumpen görs av Energy save. Tror det är en AWT V5+ men är inte riktigt säker
7 svar · 5,9k läst
·
S
Schöldan: [citat] [citat] Hej! Nu är problemet löst! :ok: Problemet var att kablarna från ställdonen var fel inkopplade centralen. Jag var helt säker på att det inte kunde vara fel där, därav att jag inte kontrollerade så noga. Jag kan inte dra mig till minnes att jag ändrat kopplingarna där någonsin. :thinking: Men det hela är väldigt enkelt och logiskt såhär i efterhand. I vardagsrummet
7 svar · 4,0k läst
·
P
Plutus: Luftar gör man på elementen. men luft i systemet brukar höras, och luften brukar samlas i ett element som då blir kallt, inte hela huset. Om du har svalt i huset för att det har blivit kallare ute så finns det flera tänkbara orsaker. värmekurvan kan behöva justeras, kolla i manualen. om kompressor går kontinuerligt kanske elpatronen är avstängd, eller så ger pumpen lägre effekt än
3 svar · 2,0k läst
·
T
Thomas808: [citat] Ok. Tack för klargörandet.
6 svar · 3,4k läst
Maxwells demon
Maxwells demon: @Jensa86 Yepp så hade jag kopplat. @R134a Nej självklart det behövs inte. Men som jag skrev så är den ju onödigt stor i sammanhanget och svårare att behovsstyra.
70 svar · 30,3k läst
·
X
xLnT: Därför att värmepumpen utvunnit så mycket värme så det är minusgrader i vätsken som lämnar den. Den varme inomhusluften innehåller vatten som kondenserar på den kalla ledningen och sen fryser till is.
5 svar · 1,4k läst
·
sunnis
sunnis: Har min LLVP för kyla har jag satt mitt i trappen mellan våningarna och så att den ligger lite ovanför bjälklaget, har öppna trappsteg så det blåser rätt genom. Bra funktion på undervåningen och halvt bra på övervåningen om man ställer upp bladen på max, Samtidigt så tar den alltid varm "övervåningsluft". Skulle dock satt den lite högre nu i efterhand. Eventuellt skaffar jag
22 svar · 7,1k läst
·
J
jonaserik: [citat] Ok lite baklänges för mig då jag har annan funktion,VV och systemvatten är inte i beröring med varandra men ändock så är det en grundfaktor med VV-beredningen
9 svar · 4,2k läst
·
J
jonaserik: [citat] Det ska normalt vara 2 filter, 1 på KB och det kan sitta under den svarta isoleringen på något ställe, 1 på VB och kan sitta ini VP,finns två typer. Ett vanligt där man måste se till att att ventiler som finns föra och efter ska stängas, en typ filterboll som går att stänga utan att göra något mer
4 svar · 10,3k läst
·
J
Josth: Sedan någon gång på 1980-talet gäller lågtempererade värmesystem i nybyggda hus, dvs max 55°C framledningstemperatur vid DUT/DVUT för orten. Detta gäller ju då för vattenburna radiatorer och fungerar bra med värmepumpar. Andelen golvvärme på isolerad platta har ökat med tiden och bättre isolering. Då gäller oftast max framledningstemperatur på 35°C för att t.ex. inte skada
2 svar · 5,9k läst
M
martinwahlstrom: Har samma pump, HZ25UKE, sedan två månader. Sitter i källarvåning som håller på att renoveras. Valde den av två skäl: googlad och av min far upplevd prestanda samt möjlighet att integrera med mitt Home Assistant-system. Appen funkar bra tycker jag. Dock lite långsam då den måste hämta all data från Panasonics cloud när man byter vy eller ändrar inställning. Om man ändrar något
2 svar · 4,4k läst
mberra
mberra: Vattenfall hänvisade mig att söka själv via lokala service firmor. De påstår de har ingen service för tillfället, mkt dåligt. Bor i gällivare har kanske betydelse, har lust byta eller bolag men vattenfall äger ju ändå ledningsgatorna Har haft 6 års garanti som gick ut i höst typiskt
12 svar · 6,5k läst
·
Magnus E K
Magnus E K: Och även om shunten vore trasig och alltid helt öppen (som min) så blir förbrukningen ändå beroende av hur mycket värme som behövs. Allt det där med att minimera framledningstemperatur och kurvor hit och dit har ingen större betydelse för en ren elpanna (till skillnad från en värmepumpsanläggning), det enda som kan hända är att utrymmet där pannan står och där rören går
2 svar · 2,6k läst
DonPablo
DonPablo: kör den till återvinningen, är ju mer eller mindre som ett kylskåp
4 svar · 3,1k läst
C
Comfort Thomas: har tyvär dålig koll på co2 maskinen. Mitsubishi har om man söker en komplett anläggning med lite lägre effekter 2st nya splitmodeller av Ecodan. Ser ut att vara vettigt prissatta. 1-fas som ser ut att möjligtvis klara utedelen på en 13A säkring Finns på www.mitsubishivillavarme.se
5 svar · 8,4k läst
·
B
Bobyggarna: [citat] Endast enligt att det går ungefär 10 ton pellets om året. Ytan är 200kvm i ett plan plus 80 kvm källare där det är lite kallare.
32 svar · 10,5k läst
J
Josth: Det är helt olika modeller med on/off respektive varvtalsstyrning. Skulle säga att CTC 407 ger ca 75% effekttäckning och el-tillsatsen blir bara ett par hundra kWh/år. Med 610M behövs det givetvis ingen el-tillsats. Malmö har dimensionerande vinterutetemperatur på bara -10,2°C enligt Boverkets tabell.
8 svar · 3,8k läst
J
jonaserik: Det med kurva och fininställning är helt beroende på hus, men en tumregel är att vid noll ute så ska det gå ut ca 41 -43 C och då är det ca 20 C inne om inställning passar för det, . vet inte var du bor så svårt att säga, troligtvis så syns det i displayen vilken temp som går ut, har du en manual
3 svar · 3,1k läst
C
Comfort Thomas: Tror det finns kondensor/förångare rengöring för vettig peng på jula eller biltema.
20 svar · 10,4k läst
J
jonaserik: [citat] Är helt OK manometern kommer att åka lite jojo i takt med temperaturen, gör inget,till sommaren kan den gå ner till ca 0,6 -0,7 men det är helt normalt så fyll inte på. i botten av kärlet finns det nog en plasthatt, under den sitter en bilventil, trycker du till lite lätt på den ska det komma luft, inget vatten, då är blåsan i kärlet körd, blir till att byta det.
3 svar · 10,9k läst
·
@
@home: Hej, vi har en Panasonic värmepump längst bort i den öppna planlösningen av enplanshuset på 117kvm. Den funkar fint men i andra änden ligger sovrummet som vi har behov av att kyla på sommaren. Vi har haft två golvmodeller utan utomhusdel som låter för mycket. Tanken nu är att skaffa en riktig luftvärmepump med dual-split. Den ena delen skall vara i sovrummet där det primärt handlar
0 svar · 2,5k läst
J
Jensa86: [citat] Det låter bra, tack för infon!
22 svar · 12,5k läst
R
RikardLudde: [citat] Grymt! Tack för snabba svar!
6 svar · 3,5k läst
·
K
knipo: [citat] Eller har han frusit ihjäl.:rofl:
16 svar · 10,5k läst
S
SueCia: [citat] låter som samma fel man får på gamla förstärkare med glidteglage, det blir en beläggning på kontaktytorna som behöver slitas bort för att få bort störningar vid reglering.
20 svar · 15,6k läst
C
Comfort Thomas: [citat] Känns placeringen rätt så är det sedan att det blir rätt modell (effekt, luftflöde och rätt funktioner för att eventuellt styra flödet) Utedelen bör man inte ”sätta var som helst” då man måste tex tänka på kondensvattnet som blir is vid minusgrader samt eventuellt stomljud eller annat ljud som man kan få genom stommen eller vädringsfönster till tex sovrum. Jagar man
29 svar · 8,6k läst
J
Josth: Man ska också komma ihåg att ett hus med vattenburet värmesystem och dito värmepump normalt värderas högre än om det är direkt-el. Även om man inte tänkt sälja huset på många år så finns värdet där. Kan vara en fördel också om man vill öka bolånet eller lägga om det. El-priset med energiskatter lär knappast sjunka utan stadigt stiga långsiktigt sett.
36 svar · 3,1k läst
·
P
Anonymiserad 263386: [citat] Jag ringde en eltekniker och han kopplade in allt på mindre än en timme.
30 svar · 3,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.