Hej, jag har en nibe 310p fighter som är 10 år gammal, kompressorn slutade gå igår. Två frågor : 1. Tips för att få igång kompressorn ? 2. Vad ska man byta ut den mot om den är slut? Skulle vilja komplettera med solpaneler. Måste man lägga in en ny frånluftsvärmpump eller kan en vanlig värmepump funka lika bra eller bättre? Tips på pumpar? Huset är på 160m2 och har idag vattenburen värme med element. Kan man driva en värmepump med solpanelselen och sälja överskottet alternativt installera en batteribank som kopplar in när panelerna inte producerar (nattetid)? Tack på förhand !

Det hörs ett klick från motorskyddet på toppen av kompressorn när den försöker starta och kompressorn har skurit. Vanligt med kompressorbyte efter 10 år sedan R22 förbjöds och man införde R290 propan som köldmedia istället. Man kan byta till 360P reservdelskompressor på 650 W om man också byter expansionsventilen. Ger lite grann högre energibesparing per år, kanske drygt 1000 kWh.

Solpaneler bör man se som ett eget projekt. En stor batteribank kostar väldigt mycket och jag tror inte man kan få lönsamhet i det.

Krokben
För att inte tala om det är så att man väljer att skaffa en luft/vatten eller bergvärme så måste man lösa ventilationen med om man går från en Frånluftsvärmepump.

Angående kompressorn hörs det ingenting, verkar som den inte försöker komma igång. Några tips annars på värme/frånluftsvärmepump? Har inte varit så nöjd med niben och så tycker jag de är väldigt dyra.

Det är en startfördröjning på närmare 20 min från det att man slår på strömmen till 310P. Om kompressorn vilat och tryckutjämnat kan man bläddra fram till kanal 14 och trycka på den andra knappen för snabbstart kompressor. Då ska klicket från motorskyddet höras efter några sekunder om kompressorn inte startar. En renovering av kyldelen kan kosta 15-20 tkr beroende på vad som måste bytas. Alternativa nya liknande frånluftsvärmepumpar är NIBE F370, IVT Vent 302, Bosch Compress 3000 (likande IVT) och Thermia Ventec som kostar 50-60 tkr vid byte.

• Gilla
Manne62
  • Laddar…
Tack för svar! Jag har provat att snabbstarta med kanal 14. Det låter som den går igång och lampan tänds på att den är igång på displayen, efter ca 45-60 sekunder tystnar den igen och lampan släcks, felkod A 03 blinkar igen.

När A03 kommer vad visar kanal 4?

Jaha felkod A03 då kan det vara något annat än att kompressorn har skurit. Återställs larmet A03 om man slår av och sätter på strömmen till värmepumpen?

Det bara blinkar mellan A 03 och 14 01 när den står kvar på kanal 14.

ja dessvärre kommer felkoden tillbaka hela tiden

Men om man vrider av strömmen, väntar en halv minut och vrider på strömmen, visar den då fortfarande A03?

Om A03 fortsätter att visas efter att strömmen varit bruten så är det högtryckspressostaten som har löst ut. Kan bero på inställningen av värmekurvan som blivit för hög. Hur högt tryck visas på manometern?

det ligger stadigt på 1

Ok, då finns det värmevatten i pannan så det räcker. Ni har inte råkat komma åt ratten "justering värmekurva" så den står på +10 eller liknande? Utlöst högtryckspressostat återställes genom att trycka in knappen på dess topp. Pressostaterna är åtkomliga genom filterluckans öppning och högtryckspressostaten sitter nere till höger under filterlådan.

den röda, val värmekurva har vi på 10 och den andra på 0. Såg att det kan vara brist på köldmedium. Kan det vara en möjlig orsak månntro??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.