1 947 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Komfortkyla villa
Hej,
Kikar på komfortkyla för villa på 158 kvm, ett plan, ganska öppen planlösning.
Vill inte ha en de traditionell väggmonterad luft/luft då jag inte gillar utseendet.
Har möjlighet att dra rör på vinden så en takmonterad funkar.
En installatör rekommenderade Mitsubishi takkassett monterad centralt i huset, https://www.orionairsales.co.uk/mit...heat-pump-35kw12000btu-a-240v50hz-10667-p.asp
Spontant kanske detta är för lite effekt, vad tror ni?
Installationen blir extremt smidig om det räcker med en, att placera två stycken blir lite svårare.
Kikar på komfortkyla för villa på 158 kvm, ett plan, ganska öppen planlösning.
Vill inte ha en de traditionell väggmonterad luft/luft då jag inte gillar utseendet.
Har möjlighet att dra rör på vinden så en takmonterad funkar.
En installatör rekommenderade Mitsubishi takkassett monterad centralt i huset, https://www.orionairsales.co.uk/mit...heat-pump-35kw12000btu-a-240v50hz-10667-p.asp
Spontant kanske detta är för lite effekt, vad tror ni?
Installationen blir extremt smidig om det räcker med en, att placera två stycken blir lite svårare.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 305 inlägg
Beror väl på hur övervarmt du har, det finns större modeller men 3,5kw kyler bra och jag skulle i så fall satsa på en modell med två innedelar för att få bättre spridning.
Har du inte redan markiser så är det en rekommenderad lösning för att minska rumsuppvärmningen
Har du inte redan markiser så är det en rekommenderad lösning för att minska rumsuppvärmningen
En 3,5 kW bör räcka fast den behöver köra flera timmar på kvällen för att få ner temperaturen på högsommaren innan det är sovdags. När är huset byggt? Det beror en del på isoleringen också hur varmt huset blir under dagen.
Huset är byggt 2008-2009, betongytterväggar, större fönster mot väst.
Jag tänker man får köra den kontinuerligt när det är varma perioder och inte bara köra kvällstid.
Markiser finns, men inte på alla berörda fönster.
Det handlar inte om att få 17-18 grader, bara att klippa de extrema topparna när det blir 25-27 gr inne som för två år sedan.
Jag tänker man får köra den kontinuerligt när det är varma perioder och inte bara köra kvällstid.
Markiser finns, men inte på alla berörda fönster.
Det handlar inte om att få 17-18 grader, bara att klippa de extrema topparna när det blir 25-27 gr inne som för två år sedan.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 305 inlägg
Ja då kommer det absolut räcka om det inte är jätteofta ni har problem utan kyla.
Klicka här för att svara