Hej! Har förstått att det finns en stor kunskap här på forumet, så jag ställer en fråga här.
Vi har nyss köpt ett stort hus, 345 m2, en äldre skola som är hyfsat renoverad och isolerad. Har tänkt att använda en del av den till verksamhet/vandrarhem ev. framöver.
I källaren står en Nibe fighter 1110 från 2003. Elförbrukningen är onormalt hög tycker jag. Mellan 110 och 170 kwh per dag. Vi har en stor del av huset avstängt med grundvärme och det har inte varit så kallt. En röris var här och vi konstaterade att växelventilen Honeywell vc4013 behöver bytas (jobbar hela tiden, pendlar fram och tillbaka). Han trodde också att det var dags för ett byte av pumpen.
Vill gärna ha er åsikt. Tack på förhand!

• Nibe fighter 1110 värmepumpens kontrollpanel med drifttidsindikatorer och varningslampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • LCD-display på en Nibe värmepump som visar texten "Grundinst. 0 Sverige".
    Skapa konto
  • Digital display visar värmetemperatur 'UB-från 44(51)°C' och 'Varmvatten 16°C' från värmepump.
    Skapa konto
  • Digital display visar utomhustemperatur på minus 2 grader Celsius.
    Skapa konto
  • LCD-display som visar värmepumpens drifttemperaturer: VB-p 44(43)°C och VV-start 16(43)°C.
    Skapa konto
  • Digital display på en Nibe värmepump visar temperaturvärdet 7°C och inställda temperaturområden.
    Skapa konto
Blev två inlägg, trodde inte detta kom in. Men de innehåller samma info.

Är pump underdimesionerad och går mycket på elpatron så springer kw iväg lite. Sen får man tänka till om det är annat också som drar. Sen verkar ju kurvlutningen tagits till.. 51 grader vid minus 2 .. går den att sänka..ju "kallare" vatten den kan göra ju bättre cop får vp å mindre elpatron blir den beroende av. Sen har ju borrhålet å dess temp också inverkan på vp cop dvs förhållandet mellan hur många kw du får ut av vp av varje kw du stoppar in. Vv temp 16 grader.. avstängd!? Givarfel!?

Tack för svar! Får testa en lägre kurva kanske. Ja, vv måste vara givarfel, för varmvattnet är ok i huset.
Kan du utläsa något av antal timmar den gått på vp respektive ts? Ser det normalt ut för en pump som gått i kanske 17-18 år?

Ja, kurvlutning ska sänkas så långt det går... på min anläggning så kommer jag aldrig upp i 51°även när det är -25/30 ...men det är hur jag har det så det passar ju inte alla hus. Säg att elpatron är 6kw kopplad som det oftas brukar vara så blir det 60000 kwh på alla år den varit inkopplad. Nu vet man ju inte om och hur mycket den varit på men det blir väl 3500kw om året i snitt. Såg inte rörmockarn att givarn var väck... jag skulle ha bytt den först innan växelvemtilen. Avslutar med att säga om det inte är andra problem med själva vp så kan man köra med den ett tag till tycker jag

• Gilla
Rusticus67
  • Laddar…
Om tempgivaren för varmvattnet visar alldeles för lite så kommer värmepumpen att göra varmvatten mest hela tiden. Först med kompressorn tills den bryter på pressostaten och sen med elpatronen.

• Gilla
Rusticus67
  • Laddar…
Aha, kan det vara därför den drar mer och regulatorn/värmeväxlaren beter sig konstigt?

V Vector skrev:
Ja, kurvlutning ska sänkas så långt det går... på min anläggning så kommer jag aldrig upp i 51°även när det är -25/30 ...men det är hur jag har det så det passar ju inte alla hus. Säg att elpatron är 6kw kopplad som det oftas brukar vara så blir det 60000 kwh på alla år den varit inkopplad. Nu vet man ju inte om och hur mycket den varit på men det blir väl 3500kw om året i snitt. Såg inte rörmockarn att givarn var väck... jag skulle ha bytt den först innan växelvemtilen. Avslutar med att säga om det inte är andra problem med själva vp så kan man köra med den ett tag till tycker jag
Är det svårt att byta givare?

useless useless skrev:
Om tempgivaren för varmvattnet visar alldeles för lite så kommer värmepumpen att göra varmvatten mest hela tiden. Först med kompressorn tills den bryter på pressostaten och sen med elpatronen.
Tack för info. Vad betyder det att den bryter på pressostaten?
Och kan man tills ny givare är på plats ta bort motorn och låta den tillverka endast elementvärme?

Hittade givaren och stoppade i den. Nu visar den rätt temperatur. Men nu har beredaren börjat låta. Och trycket pendlar. Förstår mig inte på detta...

Du har nog flera saker som behöver kollas upp. Expansionskärlet till värmesystemet och växelventilen t ex.

• Gilla
Rusticus67
  • Laddar…
Är nog inget fel på växelventilen,är nog mera att givaren bråkar för VV -starten, känner av lite hur som helst, ta ut givaren ett glas kallt vatten och frugans hårtork värm/kyl , så kan det gå att se om givaren är instabil
R Rusticus67 skrev:
Vad betyder det att den bryter på pressostaten?
Överhettning på gasen gör att VP bryter på hetgaspresstostaten , då stannar kompressorn och en återställning måste till. Det med att plocka bort motorn går bra men blir lite dålig temp på VV då

• Gilla
Rusticus67
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.