6 489 läst ·
23 svar
6k läst
23 svar
Bergvärme, djup på borrhål, aktivt djup
Sida 1 av 2
Ska snart begära in lite offerter för bergvärme men undrar lite om själva borrhålet. Tänkte begära att få borrat lite extra om de skulle föreslå ngt under 200m, kanske till och med säga 220m eller så. Finns det någon nackdel att borra djupare än man behöver?
Hur ska man resonera kring aktivt djup (speca i avtal kanske?) och vad innebär aktivt djup egentligen?
Förutsättningar: Enplanshus med källare byggt 1946, 129kvm boyta och 83kvm källare som ska värmas, olja/el-panna sen tidigare men många radiatorer sett till yta så borde inte vara något problem. Huset står på berg, har nog bara ett par meter ner till berg under gräsmattan. De flesta grannar har bergvärme (vanligt villaområde i Göteborg med tätt mellan husen), närmsta hålet ca 20-30m från vår tomt.
Tack på förhand!
Hur ska man resonera kring aktivt djup (speca i avtal kanske?) och vad innebär aktivt djup egentligen?
Förutsättningar: Enplanshus med källare byggt 1946, 129kvm boyta och 83kvm källare som ska värmas, olja/el-panna sen tidigare men många radiatorer sett till yta så borde inte vara något problem. Huset står på berg, har nog bara ett par meter ner till berg under gräsmattan. De flesta grannar har bergvärme (vanligt villaområde i Göteborg med tätt mellan husen), närmsta hålet ca 20-30m från vår tomt.
Tack på förhand!
Aktivt borrdjup kan man säga ungefär motsvarar djupet som är vattenfyllt av grundvatten nere i berget. Bra att borra så det minst motsvarar 100% energitäckning då många väljer inverters idag och dessa kan dimensioneras för 100%. Sedan kan det vara bra att ha lite extra marginal för framtiden då man byter pump om kanske 20 år.
Hur menar du att inverters kan dimensioneras för 100 % ? Kan inte on off det ?J Josth skrev:Aktivt borrdjup kan man säga ungefär motsvarar djupet som är vattenfyllt av grundvatten nere i berget. Bra att borra så det minst motsvarar 100% energitäckning då många väljer inverters idag och dessa kan dimensioneras för 100%. Sedan kan det vara bra att ha lite extra marginal för framtiden då man byter pump om kanske 20 år.
De flesta inverters tar inte hänsyn till den enda fasta parametern i ett värmesystem, flödet. Utan inverts höjer och sänker det lite hur den vill. Men radiatorventilen och rören är inte byggda för variabla flöden, så inverters kräver tom mer tank än on off.E elmont skrev:
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Nu vet jag inte om jag missuppfattat dig men tex Mitsubishi Electric väljer man själv flödet i 5 steg och den höjer och sänker inte lite som den vill.
Brine pumpen är 11 fasta steg.
Brine pumpen är 11 fasta steg.
Så gör dem säkert. Men berätta för mig hur dem kan ändra min radiatorer och radiatorventiler?C Comfort Thomas skrev:
Inverters ändrar bara flödet för att passa över kondensorn, de tar ingen hänsyn till hur systemet är uppbyggt.
Du menar väl inte att du tror att man kan bara kan välja vilket flöde man vill ha?
Mina kv värden är fasta och det finns inget Mitsubishi kan göra åt dem . Om de vill sänka eller öka effekten så måste ändå flödet vara konstant.
Redigerat:
Funkar det inte att ställa ett fast flöde på en inverter likt som med en on off? Dvs flödet som värmekretsen ska ha?
Oftast? Så det går att ha ett fast flöde?
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Nu gav jag bara input om Mitsubishi angående det du skrev om att flödet är lite hur som helst och på Mitsubishi ställer du cirkpumpen på fast läge på mellan 1-5.C Calore skrev:Så gör dem säkert. Men berätta för mig hur dem kan ändra min radiatorer och radiatorventiler?
Inverters ändrar bara flödet för att passa över kondensorn, de tar ingen hänsyn till hur systemet är uppbyggt.
Du menar väl inte att du tror att man kan bara kan välja vilket flöde man vill ha?
Mina kv värden är fasta och det finns inget Mitsubishi kan göra åt dem . Om de vill sänka eller öka effekten så måste ändå flödet vara konstant.
Daikin kör väl någon form av tryckstyrt flöde men är inte säker och hur alla andra gör har jag inte en aning om.
Jag vet flera tillverkare som höjer överhettningen för att tabort effekt, helt förkastligt. Hur gör Mitsubishi?
Om jag ställer mitt flöde på säg 0,18l som är min flödet på Puhz w85 , det är då lite mer än det flöde jag har i mitt system, kör den då 14 i DT för att få ut de 10,5 kw eller ?
Max flödet är 0,48lps , den höjer aldrig flödet dit eller ?
Intressant att Daikin har så lågt flöde som 0,04 lps och Mitsu går aldrig under 0,18.
Om jag ställer mitt flöde på säg 0,18l som är min flödet på Puhz w85 , det är då lite mer än det flöde jag har i mitt system, kör den då 14 i DT för att få ut de 10,5 kw eller ?
Max flödet är 0,48lps , den höjer aldrig flödet dit eller ?
Intressant att Daikin har så lågt flöde som 0,04 lps och Mitsu går aldrig under 0,18.
Redigerat:
I verkligheten kommer Mitsubishis maskiner vara mer eller mindre rena on off maskiner om dem inte lyckas köra med DT 0,5 - 1 som lägst och 14-15 som högstC Comfort Thomas skrev: