Staffans2000
Maxwells demon TotalControl skrev:
Allt handlar av att bli av med effekt. Pumpen behöver inte gå som skit med väldigt liten system volym.
T.ex man skulle kunna koppla en 8kW VP mot en 10-12kW fläktkonvektor som vill ha 1.6 m3/h och värmepumpen skulle gå kontinuerligt. System volymen skulle bara vara ett par liter.
Visst!
Men med ts förutsättningar är den enda realistiska åtgärden att öka vattenmängden. Eller?

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Det beror väl på om det finns något problem att lösa?

Då TS har tappat avspeglingsyta på ca 2,5 kw
Om man tar dom räkne exempel jag visa
I beräknat ursprungligt delta på värmesystemet
Måste TS koppla sin Tank som arbetstank
Och inte volym. Det gäller att ha rätt beräknat
Flöde över radiatorerna
Går det för fort blir det sämre avkylning
vilket leder till en felaktig drift

så vill TS ha en likvärdig eller bättre drift
Är rekommendationen ( och den är gjord många gånger ) en arbetstank på 200 liter
Till sin 8 kw vp och det ”överskotts flöde”
Som uppkommit av skiftande temperatur
Behov i dom olika uppvärmningssystemen
Resultatet blir långa gångtider nära beräknat börvärde och långa stillestånd

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Visst!
Men med ts förutsättningar är den enda realistiska åtgärden att öka vattenmängden. Eller?
Varför skriver du inte bara att du inte förstår ?

Totalcontrol och vvs facit har förklarat allt perfekt.

V vvs facit skrev:
Då TS har tappat avspeglingsyta på ca 2,5 kw
Om man tar dom räkne exempel jag visa
I beräknat ursprungligt delta på värmesystemet
Måste TS koppla sin Tank som arbetstank
Och inte volym. Det gäller att ha rätt beräknat
Flöde över radiatorerna
Går det för fort blir det sämre avkylning
vilket leder till en felaktig drift

så vill TS ha en likvärdig eller bättre drift
Är rekommendationen ( och den är gjord många gånger ) en arbetstank på 200 liter
Till sin 8 kw vp och det ”överskotts flöde”
Som uppkommit av skiftande temperatur
Behov i dom olika uppvärmningssystemen
Resultatet blir långa gångtider nära beräknat börvärde och långa stillestånd
De radiatorer som togs bort var 2 st gamla gjutjärnsradiatorer, 1st "22 radiator" som var ca 50-60cm bred, 1 st 11 radiator på 1 meter bred.
Eftersom huset är gammalt och det "drar lite" i springorna mot ytterväggen och in i bjälklaget så känns det som jag skrev tidigare att avkylningen på vattnet är högre nu. Vilket inte är konstigt då jag i princip värmer upp ett bjälklag som tidigare var riktigt tråkigt att gå på under vintern.
Men det jag ville komma till är att de rekommenderade UKV 100, så det var en sådan jag köpte.
Var inne på att köpa en 200 eller 300 liters men han var helt säker på att det skulle vara 100 liter. Ok, tänkte jag ock köpte en.
Tänkte också att en "för stor" volym/mängd vatten skapar en tröghet i värmesystemet som kanske inte är bra, men det kanske blir vid ännu större volymer vatten. Tänker också att volym minskningen inte på långa vägar är så mycket som 100 liter när jag gjorde om till golvvärme. Hoppar jag inte gjorde bort mig.
Sen, enligt manualen finns det 3 olika alternativ att koppla in den. Den översta i manualen är att montera in den i serie på tur röret, och det var så han på nibe menade att det skulle kopplas in. För flödeshöjning känns inte som att jag behöver, huset är inte så stort och rören är relativt korta. Har inget problem med att värmen "inte orkar fram".....

Min erfarenhet av Nibe att det vet inte mycket om VVS.

En större tank kopplad som arbetstank ger inga problem. Tvärtom. Blir ingen tröghet på värmesidan. Värmesidan tar sitt som vanligt, resten hamnar i tank. Tycker 100 liter är för litet som arbetstank.
Koppla som volymförstorare vet jag inte då jag aldrig skulle låta det bli kopplat så.

Min erfarenhet är samma som din, Nibe vet nästan inget om VVS. På ett ställe jag var så föreslog dem 60l volymförstoring till 1255 16 kw.
Jag förkastade givetvis det förslaget och monterade 200 l 4 rörskopplad UKV istället.

Men jag tror definitivt på det den Nibe anställde sa, dem monterar och föreslår säkerligen 100l volymförstoring i de flesta fall. Vem har nytta av en bula på röret ?

@Timpah har du lust att ta ett kort på de olika i kopplingsalternativen man föreslår?

@TotalControl jag har kört 500 liter i serie med framledning i 17-18år nu. Med framledningstempgivare utflyttad till efter tanken fungerar det utmärkt tillsammans med en gv shunt.

Härligt att du är nöjd.
Vad såg du som fördel att koppla det så?
Jag ser bara fördelar att koppla det som flödesutjämnare.

I och för sig så kostar det en cirkulationspump till.

MathiasS MathiasS skrev:
@Timpah har du lust att ta ett kort på de olika i kopplingsalternativen man föreslår?

@TotalControl jag har kört 500 liter i serie med framledning i 17-18år nu. Med framledningstempgivare utflyttad till efter tanken fungerar det utmärkt tillsammans med en gv shunt.
Här kommer bilden

• Schematiska illustrationer av klimatsystem med rekommenderad volymförstärkare, volym- och flödeshöjare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Härligt att du är nöjd.
Vad såg du som fördel att koppla det så?
Jag ser bara fördelar att koppla det som flödesutjämnare.

I och för sig så kostar det en cirkulationspump till.
Handlade bara om driftläge. Tillsammans med att tillåta ett stort gradminutunderskott i Niben så är gångtid och antal start/stopp väldigt fördelaktiga.

....men som diskuterats lite i andra trådar är det dags att ta bort gv shunten här och då tror jag att en annan inkoppling av tanken blir bättre.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.