Hej,

Har 4 offerter men dessa är de två bästa. Bosch (7000i 9kW + AWM 5-9) är det billigare alternativet, det skiljer 17000 upp till NIBE (F2120 + VVM 320)

Stockholmstrakten, 1,5-plans hus med källare. 126 kvm boyta, ca 50kvm uppvärmd källare. Vattenburet radiator/golvvärme och även delvis elvärme i golv (toaletter/hall). Byter ut en 15 kW elpanna. Kör braskaminen vid extrem kyla.

Jag lutar åt Bosch. En extra bonus är valbara ”silent mode” nattetid då den kommer stå utanför ett sovrum/gästrum men priset är den avgörande skillnaden.

Det som skiljer främst är att Bosch är 1-fas upp till 9kW och NIBE är 3-fas 12 kW, annars tycker jag de är likvärdiga i kapacitet.

Finns det någon anledning att tro att Bosch inte kommer räcka till vid -20?

Offerten menar att Bosch kommer maxa på 8,5 kW då.

Tack för hjälp!

Tror inte alls på att Bosch 7000i 9 kW skulle ge 8,5 kW vid -20 grader ute! Finns något test? NIBE F2120-12 ger ca 5,2 kW vid -20 grader och ca 4,3 kW vid -25 grader, båda med COP omkring 2. Det är en fördel med 3-fas.

Vilken framledningstemperatur från pannan behövs i huset för att hålla +20 grader inne när det är -20 grader ute? När är huset byggt? Tilläggsisolerat?

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Kanske uttryckte mig kasst. Bild bifogad.

Huset 1951 och tilläggsisolerat bara på en sida (sydsidan, i och med fasadbyte)

• Skärmdump av text från forum om uppvärmningseffekt och betalningsvillkor för husrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det säger bara att de uppskattar att huset behöver tillföras ca 8,5 kW värme när det är -18 grader ute och +21 grader inne. -18 grader är den dimensionerande vinterutetemperatur som nu gäller för Stockholm. Har du mätt upp framledningstemperaturen från den gamla el-/oljepannan någon vinter med riktigt kalla nätter?

Ja, det var lite tagit ur sammanhanget. Säljaren menade att Boschen hade kapacitet att hantera vårt hus (värme och varmvatten) även om det hade kunnat vara fördelaktigt att gå upp till 12kW och 3-fas.

Det har jag inte men drog upp ”kurvan” rejält under vintern. Bara kört elpatron, oljepannan är inte använd.

Två firmor har besökt och lämnat offert på den här 9kW 1-fas maskinen så jag antar att det inte finns någon uppenbar fallgrop me det valet givet husets förutsättningar.

Samtidigt som man inte vill överdimensionera vill man inte vara dumsnål heller..

Det jag kan se i tekniska specarna är att 7000i AW9 ger 7,61 kW vid -7 grader ute och 35 grader framledningstemperatur med COP 2,64. Motsvarande för F2120-12 är ca 8,3 kW med COP ca 3,5. Jämför också storlek och vikt på maskinerna, det betyder ofta en del i dessa sammanhang.

Om huset behöver väldigt höga framledningstemperaturer på vintern för att klara hålla tillräckligt varmt inne så blir det först sämre COP från värmepumpen, sedan går den bara på el-patronen och den kanske har en max-temperatur såsom 65 grader. Äldre värmesystem med radiatorer kan vara dimensionerade för 80 grader framledning och 60 grader returledning när det är som kallast på vinterm. Bra att känna sitt hus väl innan man byter till värmepump.

Uppskattar djupdyket. Lite irriterande att man inte kan få exakt samma data (SCOP för Bosch:en tex).

Inställningsmässigt har framledningstemp varit satt på 65 vid -20 under vintern, kollade nu.

Ok, det var bra att veta högsta framledningstemperatur utifrån inställd värmekurva. Båda modellerna ska då klara det tillsammans med sin respektive innerdel men det blir mer el-patron och lite högre energiförbrukning med 7000i AW9 än med F2120-12.

Toppen, tack. Blir en avvägning där mellan initial kostnad och kostnad över tid.

Det är lite oroväckande att vikten är halva för Bosch 9kW, som du nämnde.

Dock direkt relaterat till 3-fas och övrig storlek; Bosch 7000i 13kW är ungefär likvärdig med NIBEn 12 kW.

H
P p3p3 skrev:
Uppskattar djupdyket. Lite irriterande att man inte kan få exakt samma data (SCOP för Bosch:en tex).

Inställningsmässigt har framledningstemp varit satt på 65 vid -20 under vintern, kollade nu.
Köp ALDRIG en enfas värmepump.
Anledningen varför Bosch inte redovisor data för kallare väderlek är för att den tappar så mycket cop då och det är inget som dom vill skylta med om man säger så.

H H-Thomasson skrev:
Köp ALDRIG en enfas värmepump.
Anledningen varför Bosch inte redovisor data för kallare väderlek är för att den tappar så mycket cop då och det är inget som dom vill skylta med om man säger så.
Det var tydligt..

Menar du vid -15 osv? Vid -7 är ju COP-värden inte långt ifrån varandra mellan Bosch 1-fas och 3-fas enligt specen.

H
Ja vid tex. -15.
Har du radiatorer eller golvvärme?
Har du radiatorer så får du ännu sämre cop vid tex -15

H
En nackdel med Niben är att den kör ut radiatorvattnet ut till ytterdelen. Om det blir strömavbrott eller att pumpen går sönder och stårstill så kan vattnet frysa i ytterdelen och frysa sönder tex. värmeväxlare och rör. Själv skulle jag köpa en som har gasrör ut till ytterdelen som tex Hitachi, fujitsu med flera märken har.

H H-Thomasson skrev:
Ja vid tex. -15.
Har du radiatorer eller golvvärme?
Har du radiatorer så får du ännu sämre cop vid tex -15
Både men mest radiatorer för vattenburna. Även elgolvvärme.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.