J
Josth: Har liten betydelse men installatören borde rätta till det med en s.k. lamellkam. Går snabbt fast lite kommer det att synas ändå.
1 svar · 2,1k läst
·
T
tomasjo: [citat] Kanon, då känner jag mig lugn. Tusen tack för svar!
2 svar · 1,0k läst
·
K
klagerstrom: Hittade själv en ganska bra lösning som jag är nöjd med nu. Reservdriften var ju dum ur den synvinkeln att en drog upp vattentemperaturen till typ 65 grader och att man inte kan använda displayen vilket känns konstigt. Min lösning blev att aktivera extra varmvatten-funktionen. Tweekat så att stopptempen ligger på 56 grader och sen aktiverar man med ett par knapptryck beroende på hur
9 svar · 5,0k läst
K
Kjell_G: 400 kWh mer i förbrukning jämfört med både januari och mars (likvärdiga förhållanden gissar jag). Det ger mycket riktigt 25% påslag. Så det får räcka med det. Men planer på utflyttning till ny groventre kvarstår.
14 svar · 3,5k läst
S
Stingray468: Hej, Vi har ett större sommarhus om ca 140 kvm med hel källare. Det har varit åretruntboende förut, så det har vedpanna, 2 acctankar om 500 liter vardera, elvärmepatron 6 kw och Ouman EH-201/L regulator till shunten. Denna kan fjärrstyras via SMS, så att vi kan dra upp värmen innan vi åker dit på vintern, samt ha koll på värmen/regelkurvor et.c. Skulle vilja få ner elförbrukningen
0 svar · 1,0k läst
tobson85
tobson85: [citat] Har du några modelltips?
4 svar · 1,0k läst
M
Mathsson: Har sett en hel del trådar här oxå som är av mer teknisk natur, så jag provade här. Men kanske finns det fler med djup kunskap där.
2 svar · 2,7k läst
J
Josth: Intressant att veta hur det gick. Ja ny kompressor med nya kompressorfötterna gör mycket för ljudnivån. Kan vara intressant att mäta med dB-mätare/app för att kunna jämföra senare under kommande åren om man tycker ljudet ändrats och om kompressorn börjar bli dålig igen.
18 svar · 4,6k läst
T
Toetie: Tack för tipset Josth. Jag tittade noggrann och de är rena. Den ena kommer från kompressorn som jag inte vågar öppna (men jag känner en stabil lugn luftflöde genom slangen), den andra är en övertryck slang som fungerar bra. Någon har markerat med en penna "rengör 2ggr Året" så det var värt kolla läget.
3 svar · 1,0k läst
P
pajson: Tack alla för svar
6 svar · 2,3k läst
H
Anonymiserad 137805: [citat] Cop änvänds inte för kyldrift
3 svar · 2,1k läst
ALC Robin Hood
ALC Robin Hood: [bild] Äntligen blev det färdigt! Med "det" menas mitt nya fermenteringsskåp som också är ett mognadsrum för hållbara lufttorkade produkter. Nu är det möjligt att hålla både fukt och temp på önskad nivå samt reglera luftflödet med två fläktar. Gäller bara att hitta bra råvaror. Fortsättning följer, men nu får jag nog byta tråd med lämpligare namn... Tack för all hjälp!
8 svar · 3,3k läst
·
J
jonaserik: Då går inte ventilen tillbaka och stänger mot värmen som den ska, det kan du känna med handen på rören vid ventilen, vilken sorts ventil har du, en med en arm som vrider sig eller utan arm,, ett foto på den är bra
3 svar · 2,9k läst
MusseAdemi
MusseAdemi: Nej inga rumsgivare finns
6 svar · 2,4k läst
·
N
Nixon90: LZ25TKE skulle jag avråda från. Den är förvisso lägre än de flesta andra. Den är dessutom okej att sätta närmare tak. Jag har för mig att 50-60mm är ok luftspalt på den men just LZ låter förbannat högt om innedelen. Den har ett mycket högre luftflöde än alla andra panasonic bortsett från VZ modellen som är likvärdig. HZ25 är ett mycket bättre val, om man lyckad hitta en
10 svar · 3,5k läst
·
C
Comfort Thomas: FH är en utgående modell så priserna är generellt ganska låga på dessa och det prispressas en del. Men runt 17000:- inkl standardinstallation efter rot för FH25 är helt ok som du länkar till Tror till och med att det gick att få dom installerade för ett par tusen mindre ett tag. AP42 är annars en modell med hög effekt när det är kallt ute och rätt bra kyleffekt sommartid och har
7 svar · 3,4k läst
J
Jacon: Tack för svar. Glipan har uppstått för att hela locket har glidit ner så det är vara att trycka upp och fästa
4 svar · 1,3k läst
·
R
Runnis: Sitter de nya fötterna till kompressorn som de ska så är det som sagt innan säkert något rör som vibrerar. Plocka av så många plåtar du kan och lyssna och lys med ficklampa tills du hittar oljudet. Möbeltassar fungerar utmärkt att lägga mellan rör som rör varandra.
3 svar · 3,0k läst
T
Tummenmittihanden79: Drog hit värmepumpsinstallatören då jag kände att rörisen inte hade full koll. Han konstaterade på en kvart att det var skit bakom tryckmätaren. Rensade ut röret och la tillbaka den. Allt på trekvart. Nu funkar det utmärkt igen. Han var tveksam till att smutsen kom från övervåningens installation - då smutsen inte borde nå ner till tryckmätaren, men var inte säker. Tack för alla
4 svar · 3,9k läst
·
T
Tinital: Hej! Vi har jordvärme i trädgården. Fd ägarna sa kort att något var fel med systemet som gjorde att det inte var lönsamt att ha igång den, kanske för ytligt lagd. Trädgården är över 1000 m2 så ska ändå finnas utrymme till det tänker jag.. Finns det något sätt för oss att testa funktionen och klura ut vad som kan vara fel? Hoppas någon kan svara. Tack på förhand!
0 svar · 1,6k läst
C
Calore: Jag menar att, varför köpa en maskin som begränsar dig ?
3 svar · 8,0k läst
S
Scarlatti: Jag har inte kollat de grejorna. Det hela går på garantin så jag ringde helt enkelt den servicetekniker som varit här tidigare. Det verkar vara något med köldbäraren. Han skulle skicka en rörmokare. Vet inte om det bara är ett moment som sedan behöver kompletteras med att serviceteknikern själv kommer hit och donar.
13 svar · 11,1k läst
Corpes
Corpes: Nybliven ägare till denna onlinetjänst. Hur fungerar appen när man ändrar temperaturen? Jag ändrar min i appen med +-tecknet,ska då inte gradantslet ändras på pumpen då? Ex nu står det 19 grader i displayen på pumpen, ökar jag med 1 på appen,ska då inte värdet på displayen på pumpen visa 20 grader eller har jag fattat fel? Är det en viss fördröjning innan det ändras?
0 svar · 2,8k läst
J
jonaserik: [citat] Kanske då en med 1,5 bar och en med 9 bar då, 1,5 är för värmen 9 är för vatten
16 svar · 3,8k läst
·
J
jonaserik: Pass upp med för högt tryck på flänsarna, dom är tunna och skrynklar lätt
3 svar · 2,3k läst
R
Anonymiserad 137805: dessutom slipper VVS-aren att ta ut gammal panna och koppla på gammalt system kanske går att förhandla lite?
8 svar · 3,0k läst
·
Simonix
Simonix: Just nu har jag en lägre elförbrukning. Värmekurvan var för hög med 60 grader vid -20 istället för 48 grader nu. Jag förstår inte en sak: aktuell varmvattentemperatur visar nästan alltid ca 50 grader även strax efter dusch och även om vatten känns inte varmt längre. Det ser ut som att den visade temperaturen inte stämmer med kranvattentemperaturen. Vet någon varför?
27 svar · 26,6k läst
·
anders07
anders07: Har ett IVT påfyllningskoppel (DN25 kopplingar) och ett smutsfilter som sitter efter det. Jag har väldigt trångt och svårt att komma åt på andra platser men påfyllningskopplet sitter bra till. Frågan då om man kunde koppla frikylan på påfyllningskopplet med ett par T-kopplingar där den "vinklade" kopplingen på T'et får bli de nya påfyllningsventilerna och de som går "rakt" ut
0 svar · 3,7k läst
·
M
Manne62: Tusen tack för all hjälp! Tar kontakt med en servicekille imorgon för att få det konfirmerat, sedan får man väl dra in lite offerter. Tur att det funkar med med patronen så länge så man slipper panikbyte!
18 svar · 5,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.