Värmepumpar
Muuuuurtin: Sen blir det ju kondens på de kalla ytorna, finns ju tillbehör för bergvärme där du kan köra kyla med fläktkonvektor och koppla avlopp till för kondensvattnet
SvartaVillan: Vi fick ingen ordentlig genomgång av systemet när huset var klart så nu står vi här och vet inte hur vi sätter igång frikylan. Någon som kan hjälpa?
Penningpolitik: Men är signalerna desamma? Jag menar är det bara att koppla och köra eller är styrningen helt annorlunda? Prismässigt så var det inte alls farligt.
Ksingo: Vi har dragit rören via kattvind från innerdelarna till utedelen. Mvh Ksingo
Comfort Thomas: Ha ha ja det är en win win Tror du får cykla långt då dom är rätt nya och störst chans är nog att kontakta Mitsubishi och höra om det finns någon installerad referens pump i din någorlunda närhet.
Murkla1949: Sitter i garaget och jobbar dessa coronatider och upptäckte att det hörs dova smällar när vi tappar vatten. Upplever att det kommer från luft/vattenpumpen (Ecodan) och det fortplantar sig ut i rören. Vad kan ha hänt? Jag upplever inte att det blivit skillnad på vattentrycket eller så. Vi har egen borrad brunn (Ungefär 2011) om det kan ha någon betydelse.
Comfort Thomas: FH35 är en gammal beprövad modell som är på väg ut ur Mitsubishis sortiment, LN35 är efterträdaren . En mer basic modell utan en del lull lull är AP42 som ger lite mer kyleffekt. Är det ”ren” AC” så kan du hitta billigare alternativ.
Comfort Thomas: Har dålig koll på hur du skulle kunna använda dig av kallvatten istället men inte låter det så mycket ”enklare”
Bill Rehn: fick nu veta av airpatrol företaget att version 3,0 som min är inte fungerar med nya mobiler med Android eller Ios versioner. Skandal tycker jag.. [citat]
Karl-Magnus Holmbäck: Ja jag funderade på det också. Men är inte helt säker att jag kan blockera den helt. Ska undersöka detta och se.
holetaker: Tack för svaren. Nu vet jag iaf att det är genomförbart. Tanken är att använda dagens tvättstuga/undercentral samt ett annat angränsande rum till hemmabiosalong, så detta kommer gå under den budgeten :D
bertillindgren: Kan du inte sätta en ventil i väggen mellan kontor o tv rum för att flytta in värme i tv rummet?
Nils82: Håller med föregående. Har man gjort "allt" och problem kvarstår är det vanligt att de armerade flexislangarna i pumpen har krakilerat invändigt. Detta stoppar upp flödet. Jag och många med mig har bytt dessa med lyckat resultat. Men blrja med de enklare åtgärderna alt ring ut en gubbe för standardservice.
Thomaskri: Kan tillägga att luft/vatten pumpen är ihop kopplad med 2 st ack tankar, jag eldar med vedpanna på vintern. Helt ny shunt, nya backventiler och jag har haft 3 rörmokare som varit här i vintras då det var såhär när vi eldade också fast att det gick ut 55+ grader istället.
Chöre: [bild] [bild] [bild] [bild] Hej! Vi planerar att bygga ut vårt parhus på 107kvm med 15 extra kvm.Renoveringen blir omfattande på nedervåningen so att byta plats på badrum och kök.Jag har ftx system och luftvärme från Bahko som hänger på taket i badrummet vilket stör mig!Nu är min fråga ...vi funderade att byta till luftvattenvärmepump istället med vatten buret golv i nedervåningen
Comfort Thomas: [citat] På dom flesta vanliga väggmodeller kan man gå ut på höger eller vänster sida. Tänk på att man behöver fall på kondensslangen från innerdelen då du annars måste ha en kondensvattenpump. Man kan dra rören runt ett hörn på 90 grader, är det grövre rör än dom vanliga 1/4-3/8 så blir det lite mer jobb för montören.
Comfort Thomas: Skönt att bli av med oljud för man kan reta sig en hel del på sådant :D
Jensa86: Nej jag tycker förmodligen med så när väl värmen kommer tillbaka :) Har självdrag så har tyvär ingen ventilation att ansluta till men det är ju definitivt smidigast om man nu har det förberett eller nyinstallerar.
Josth: Viktigast med värmepump på den nedre våningen eftersom värmen sprider sig uppåt om det är en öppen trappa. Kanske räcker det för att få underhållsvärme även på entréplanet? Radiatorerna kan stå på +5°C när man inte är där och sedan får man höja när man kommer dit i de rum det behövs. En bra luftluftvärmepump har fjärrstyrning så man kan sätta upp värmen något dygn
maccall: [citat] [citat] Om det är till någon nytta så har det nu trillat in lite Husdata för min VP! Eftersom det är bara en dag sedan jag kopplade in den fins det naturligtvis inte så mycket historik än, men ändå!
Malgomaj: Ah, då stämmer alltså det sambandet! Verkligen bra att veta. Tänk vad man får lära sig, som nybliven husägare och med hjälpsamma medmänniskor!
Arne999: hmm ok kanske ska gå på rostfria flexrör om det är bättre? Ingen känsla alls för dessa men dom heter ju "flexrör" http://electrotecenergy.se/solkulvert/
Husbuggy: [citat] [citat] Ok, tack för dina svar! Jag ser fram emot en sommar där jag inte svettas ihjäl och får kämpa med en dånande och osäker mobil AC. Det har redan börjat bli 25*C inomhus soliga dagar! Jag fattar inte att jag behöver värmetillskott på vinter över huvud taget med tanke på hur detta huset suger åt sig värme och behåller det! :p
Mil Palmeras: Hej, jag vill gärna komma över en skiss/ritning till ett väderskydd till en utomhusdel till värmepump som gärna skall vara estetiskt tilltalande också. Helst med snedställda brädor/lister så öppningen blir större utan att man ser värmepumpen.
Nilsoskar: Problemet är löst. Har reagerat på att fläkten inte snurrade och efter många om och men hittade jag att motorskyddet hade löst ut (möss som gnagde av inkommande fas i mitten på mars)