I början av december hade vi en vvs tekniker hit för vi misstänkte att pannan läkte glycol för de var vått på golvet i framkant. Han sa först att de var kondend, men eftersom vätskan var lite oljig så kanske de var glycol iaf. Men han hittade ingen läcka. Han fyllde på lite vätska och så var de bra med det. Nu har jag dålig koll på vilka mätare som visar vad. Men bild 1 är expansionskärlet. Verkar de bra? Bild nr 2 vet jag inte, men han sa att han fyllde på så de ligger på 0,9-1. Att de kan variera med väderlek osv. Men ska inte sjunka för mycket... Har sneglat på den mätaren nu och då och de brukar röra sej mellan 0,7-0,9. Nu har de sjunkit lite mer. Frågan är, är de normal variation eller är de nåt fel? De är nämligen lite blött igen på golvet framför pumpen.. Lika som senast. Hjälp?
Vilken av mätarna är det som sjunker? Vilken av dom är till brinekretsen och vilken är till värmesystemet? Borde inte prylarna till brinekretsen vara kondensisolerade?
Du kanske kan ta nån mer överskådlig bild så man ser hur grejerna hänger ihop?
Du kanske kan ta nån mer överskådlig bild så man ser hur grejerna hänger ihop?
Bild 1 är expansionskärlets mätare
Bild 2 vet jag inte vad de är exakt. Kan ta bild jaa.
Bild 2 vet jag inte vad de är exakt. Kan ta bild jaa.
Moderator
· Stockholm
· 57 863 inlägg
Jag gissar att bild två visar brinesidan. Exp. kärlet ser litet ut.
De är alltså plåtfärgade kärlets mätare som sjunkit
Det röda är säkert för systemet står på ca 1,2 bar, det blanka kan vara för brain står på ca 0,6 bar. Om du följer rören utifrån, dom ska vara isolerade med en svart isolering. kanske lyfta på luckan i framkant och se hur rören går ini VP , svårt att säga om det är brain som det blanka kärlet hör till . att trycket åker lite jojo är inget att bry sig om , helt normalt, det med vått som kommer fram under kan bara kontrolleras med att luckan tages bort och kolla med ficklampa var det kan komma väta från. Är det från brainrören så är dom inte isolerade på ett bra sätt ( kan bli mycket kondens ).Kom denna väta helt plötsligt eller
Nja som sagt så kom de i december då vi märkte de senast. De va då vvs gubben var hit, men hittade inte var de kom ifrån. Sen har de kommit mer vad jag sett förräns idag. Men går ju inte där varje dag såklart.J jonaserik skrev:Det röda är säkert för systemet står på ca 1,2 bar, det blanka kan vara för brain står på ca 0,6 bar. Om du följer rören utifrån, dom ska vara isolerade med en svart isolering. kanske lyfta på luckan i framkant och se hur rören går ini VP , svårt att säga om det är brain som det blanka kärlet hör till . att trycket åker lite jojo är inget att bry sig om , helt normalt, det med vått som kommer fram under kan bara kontrolleras med att luckan tages bort och kolla med ficklampa var det kan komma väta från. Är det från brainrören så är dom inte isolerade på ett bra sätt ( kan bli mycket kondens ).Kom denna väta helt plötsligt eller
Puu öhh Uselessuseless skrev:
Expnansions uttaget hänger ihop med yttermanteln, du vet,,Atria har en yttre mantel med brine utanför VV tanken och VV avfrostar ytterdelen.
Det blir inte mkt kondens där,,för det är inget flöde på brinet där. Det är en korrekt koppling och der behövs ingen isolering. Brinet får sin exp via det uttaget men det blir aldrig någon cirkulation där.J jonaserik skrev:Det röda är säkert för systemet står på ca 1,2 bar, det blanka kan vara för brain står på ca 0,6 bar. Om du följer rören utifrån, dom ska vara isolerade med en svart isolering. kanske lyfta på luckan i framkant och se hur rören går ini VP , svårt att säga om det är brain som det blanka kärlet hör till . att trycket åker lite jojo är inget att bry sig om , helt normalt, det med vått som kommer fram under kan bara kontrolleras med att luckan tages bort och kolla med ficklampa var det kan komma väta från. Är det från brainrören så är dom inte isolerade på ett bra sätt ( kan bli mycket kondens ).Kom denna väta helt plötsligt eller
Frågan kvarstår. Bör jag oroa mej över sänkningen från 0,9-0,6?