Värmepumpar
Anonymiserad 137805: [citat] nä nä TS har rätt det blir jättefint med rött...
-Larre-: Uppdatering: Sedan ungefär två månader står nu en Nibe F370 och ett Alig VB250L i vår nyrenoverade tvättstuga. Än sålänge funkar det toppen! Hoppas jag är av samma uppfattning när det börjar bli rått och kallt ute... :D
MarikaFa: [citat] Följer upp denna fråga då jag har ett liknande problem. Några gånger har signalen inte gått fram från mobilen via Sensibo och vidare till luftvärmepumpen (wi-fi tillfälligt nere). Ex att höja temperaturen med en grad två gånger men endast en har nått luftvärmepumpen. Då visar Sensibo en grad högre än luftvärmepumpens verklighet. Eller? Har någon listat ut ett svar på
Runnis: Du skulle kunna tömma systemet och spola rent med vatten. Efter det fylla systemet med din egna blandning.
Jensa86: Fast om det läcker utanför röret så har ju inte borraren gjort sitt jobb. De måste täta för att det ska vara klart och godkänt. Har själv artesiskt vatten och precis som TotalControl säger är det fantastiskt bra. I princip oändligt med gratis vatten att vattna med på sommaren och på vintern låter man en lagom mängd rinna hela tiden så det inte fryser i rören som gör att det
växelventil: [citat] Vad bra att det verkar ordna sig. Om du ändrar inställningen som jag hänvisade till borde du få färre starter på varmvattnet så du kan ju testa annars bara ändra tillbaka.
Art73: Har haft vår Ecodan urkopplad en tid efter en flytt av husbåten den står på. Var tvungen att montera ner aggregatet som stod på "taket"/däck. Nu har jag kopplat på alla rör och är på gång att koppla in strömmen. Men jag vet inte hur jag ska fylla på glykolvatten igen. Tömde ur en del vid nedmonteringen och trycket i systemet är nere på 0 enligt visaren. Hur gör jag nu? Har även
Linus Larsson: [citat] Efter en massa om och men landade jag i en Daikin luft/vatten. Det går att köra kyla via den också men det blir lite bökigt så kommer köra kyla med en separat luftvärmepump istället.
richardtenggren: [citat] Skystar med plåtfront ser ju rätt diskreta ut, dock finns bara dessa upp till 36an.
Comfort Thomas: Svårt att få ihop rent ekonomiskt i en bra isolerad attefallare men för den som bor/sover där så skulle det vara värt varenda krona för att kunna köra kyla sommartid. Runt 15-16000:- inkl installation kostar annars en lite mindre märkespump efter rot med så kallad standardinstallation .
Anonymiserad 137805: norican var en väldigt häftig modell, självrengörande filter vilket faktiskt fungerade! lite jobbig att komma åt för rengöring många många skruva att ta bort. men väldigt låg modell fick plats över alla dörrar. värmer lätt över 200kvm -kallades därför för "kärnkraftverket" såldes på slutet ut väldigt väldigt billigt vilket gjorde att de hamnade i många sommarstugor på
mili1983: Här kommer en fråga gällande inställningarna. Har jag rätt inställningar eller är det något som behöver en inkörning tills jag hittar rätt? Nu när pumpen är igång. Har man igång Elpanna nedre kW eller stänger man av den helt iom att pannan är igång och det är plusgrader ute (20)?
Josth: Gradminutregleringen finns inte på F370 vad jag känner till. Men man kan välja varmvatten liknande "Ekonomi", "Normal" och "Lyx". Väljer man "Ekonomi" värms alltså varmvattnet inte lika mycket och dessa temperaturinställningar finns i avancerade inställningar om man vill sätta gradtalen själv.
Vector: Kan ju även sätta in en sådan som är ett kombinerat smuts/ magnetitfilter. Då tar man både partiklar å järn
Anonymiserad 137805: [citat] det är ingen skillnad förutom att daikin har tagit höjd för att det är för kallt inne eller ute så att kyldriften kan gå igång. alla pumpar har inte forced cooling funktion. Det enda säkra sättet är att koppla på en manometer så man ser vad som händer.
tobbetk: Det är inte så att det läcker från själva pumphuset ?:thinking: Passa även på att känna på slangarna i maskinen, är dom mjuka och följsamma så är dom okej. Är dom hårda/stela så är det dags att få dom bytta ;)
useless: Sen behöver du fylla på vatten också om trycket står på noll.
Runnis: Ja tänkte att du kunde ha haft lite mer plats mellan maskin och sidostycket och där på insidan haft dämpmattor. Annars går det att ha dämpmattor på insidan av alla plåtar där det får plats. Jag har dämpat och tagit bort ljud och vibrationer på våran 410P och den är rätt okej ljudmässigt nu. Svärföräldrarna har en 4år nyare 310P som jag upplever som riktigt tyst. Nån vibration
Onsalakorven: [citat] Även jag hade en givare som var trasig härom året. Byttes på garantin av en IVT-tekniker.
Carl Johansson: [citat] Det var nog bara 2/10 som faktiskt gav oss ett underlag, men det i kombination av att alla offerter som innehöll en maskin från Mitsubishi var tämligen lika effektmässigt hjälpte oss att fatta beslut.
useless: En luftvärmepump kan även användas för att kyla på sommaren. Är ni ute efter snabbast möjliga återbetalning och står ut med nackdelarna så ska ni satsa på luftvärmepump. Pengarna ni sparar får ni fondera så ni kan köpa en riktig värmepump senare.
Carl Johansson: Också rekommenderas väl separata maskiner om man ska kyla, blir mycket bättre kyleffekt och billigare drift.
jonaserik: Inga större pengar på en tank. Värt att köra din VP i botten först. Liksom att samla i ladan ett tag.
Unbreakable 86: [citat] Håller med att inte allting handlar om ekonomi men som allt i livet så handlar det om en avvägning mellan investering och retur på det. Har varit hos bekanta här i trakterna som har FTX och vissa som har FX. Här är min personliga uppfattning och upplevelse: 1. Skulle jag ha byggt mitt i stan så skulle jag ha valt FTX då vill jag att luften ska filtreras givetvis (vi ska bygga ute
Josth: Köldbärarsprit kallas det också. Brukar vara 29% spritblandning om jag minns rätt. Krävs särskild utrustning för att lufta köldbärarslingan om det saknas mycket.