Säkert det är kompressorn som sagt upp sig. en röris som dömer , har denne någon vetskap om EL i en VP, hur lät den, brummade, ville inte gå igång, säkringar löste etc. Det finns fler fel som kan visa sig så en kompressor brummar. Inverterfel, kontaktorfel , många ggr så döms kompressorn ut fast det är annat fel av dom som vill tjäna pengar,. Sen det med rörisen, är det en röris eller kylgubbe, stor skillnad på dom, när gäller VP.

• Gilla
Marvil
  • Laddar…
Ett tips! Har du problem med värmepumpen, oavsett märke, ring inte rörmokaren, de fattar inte annat än att ansluta rören, och lura på kunden en massa onödigt skit. Ring en kyltekniker som håller på med värmepumpar!

• Gilla
Marvil
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Säkert det är kompressorn som sagt upp sig. en röris som dömer , har denne någon vetskap om EL i en VP, hur lät den, brummade, ville inte gå igång, säkringar löste etc. Det finns fler fel som kan visa sig så en kompressor brummar. Inverterfel, kontaktorfel , många ggr så döms kompressorn ut fast det är annat fel av dom som vill tjäna pengar,. Sen det med rörisen, är det en röris eller kylgubbe, stor skillnad på dom, när gäller VP.
Rörelsen ohm-mätte kompressorn och var i telefonkotaktt med Thermia. Uppdaterade sedan mjukvaran i maskinen. Svårt att avgöra om det räckte, men ny kompressor på G.
// M
Svå

Inte för att jag ska vara någon bästis här, men frikopplade hen kompressorn från all annan EL, gärs det inte vidohm-mätning kan det bli fel värden, möjligt att rörisen vet hur man gör men inte normalt, finns dom som kan och inte kan..

Marvil Marvil skrev:
Rörelsen ohm-mätte kompressorn och var i telefonkotaktt med Thermia. Uppdaterade sedan mjukvaran i maskinen. Svårt att avgöra om det räckte, men ny kompressor på G.
// M
Svå
Det är väl bara ”certifierade” installatörer som monterar Thermia värmepumpar. Så jag tror nog att den ”rörisen” är fullt kompetent att konstatera vad felet var på VP. Det ligger vad jag vet i konceptet till Thermia att du skall ha en viss kunskapsnivå för att kunna få installera och serva deras värmepumpar.

J jonaserik skrev:
Inte för att jag ska vara någon bästis här, men frikopplade hen kompressorn från all annan EL, gärs det inte vidohm-mätning kan det bli fel värden, möjligt att rörisen vet hur man gör men inte normalt, finns dom som kan och inte kan..
Jodå den gjordes strömlös innan. Rörisen känns fullt stabil. De verkar inte vara amatörer vad jag kan bedöma. Det är ingen enmansfirma....

//

Fanns det spänning på alla 3 faser?

Marvil Marvil skrev:
Rörisen känns fullt stabil.
Klart det finns dom som kan och vet , det var bara en tanke.

J jonaserik skrev:
Klart det finns dom som kan och vet , det var bara en tanke.
Thermia ställer krav på utbildning och kunskap om deras produkter innan dom får sälja och installera dom. Det är inget du kan köpa på nätet och få en ”kompis” att installera,
Så rör frågorna en Thermia produkt så tror jag att den som servar och installerar är ytterst kompetent på produkten i fråga.

Marvil Marvil skrev:
Ok, tack för informationen.
Hade inget stort sug att ringa ut rörfirma på jour tid. Ganska dyrt redan på vardag.
Så jag chansade och gjorde rent magnetfiltret och spolade genom ordentligt och luftade hela värmeslingan. Sedan dess verkar pumpen funka som den ska. Kan det vara så enkelt?

//M
@Marvil Hej, var ligger magnetfiltret? Kan du skicka
en bild?

C Cap81 skrev:
@Marvil Hej, var ligger magnetfiltret? Kan du skicka
en bild?
Så här ser det ut.
Mvh
M Fernox centralvärme filter och korrosionsskydd i förpackningar, TF1 totalfilter och Filter Fluid+.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.