Hejsan!
Tror jag har problem med min värmepump. Trycket på elementen. Pumpen är 10 år gammal tror jag eller har för mig det. Men nu till problemet. Trycket försvinner på mindre än en dag i systemet. Jag fyller på och senare är de lika lite igen. Fyller upp till 1 bar och senare när jag kollar så är de nere på hälften. Sen helt plötsligt så är trycket uppe igen. Har kollat när pumpen kör och när pumpen inte kör. Är det jag som inte bara förstår eller är de nå som är fel. Öveetrycksröret är blött och det är blött under där röret slutar.
Tror jag har problem med min värmepump. Trycket på elementen. Pumpen är 10 år gammal tror jag eller har för mig det. Men nu till problemet. Trycket försvinner på mindre än en dag i systemet. Jag fyller på och senare är de lika lite igen. Fyller upp till 1 bar och senare när jag kollar så är de nere på hälften. Sen helt plötsligt så är trycket uppe igen. Har kollat när pumpen kör och när pumpen inte kör. Är det jag som inte bara förstår eller är de nå som är fel. Öveetrycksröret är blött och det är blött under där röret slutar.
Kan vara fel på expansionskärlet. Kolla om det kommer vatten när man trycker in stiftet i däckventilen. Då måste den bytas. Kommer det inget eller luft kan det gå att pumpa upp gummibälgen till rätt förtryck igen.
Ok. Förstår inte riktigt vad du menar med gummibälg. Men den tappar tryck sen bygger den upp de igen. Kanske ska vara så? Dessutom avfrostar den hela tiden just nu. Gör den det för att det är kallt ute?
Det sitter alltså en gummibälg inuti expansionskärlet för att kunna hålla lagom tryck i systemet hela tiden oavsett hur värmevattnets volym ökar och minskar med temperaturen. Värmepumpen ska avfrosta nu när det är kallt men långt ifrån hela tiden, då är något fel.
Den gjorde 2 ggr på mindre än 20 min. Men som sagt mina inställningar kanske är lite fel. Nu ställde jag varmvattentid och värmetid på 30 min vardera för innan stod den på 20 vardera. Och innan det kommer ja inte ihåg. För jag ändra på detta för ett par år sedan då vi aldrig hade tillräckligt med varmvatten. Så för en vecka sedan ändra jag till grund inställning för ja vill spara lite pengar och börja om så att säga. Men upptäckte samtidigt att trycket var nästan lika med 0 i systemet. Idag har ja ändrat tillbaka värmekurvan som vi hade förra året till 42 grader. Och 20 på rum. Eftersom vi har 16 grader i köket
Dessutom hade vi åt helvete för varmt vissa veckor. Så det är därför oxå jag börja pilla på den.
Den står på 10 min mellan avfrostningar och det kan den inte behöva?!
Kan inte ändra det! Eller har den tiden med kurvan att göra? Kunde ändra från -5 till -10. Nu står den på -8 i kurvan.
Den sluta med avfrostningar men jag fick lågtryck löst istället. Så nu är de luft i systemet och jag vet inte hur man luftar ett sådant här system. För pumpen står i källare och fläkten ovanför mark. Så fläkten är högsta punkten. Och nu är de jävligt kallt inneelectroluxaren skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag öppnade den kranen som var stängd uppenbarligen. Antagligen så här någon unge stängt av den och vi har inte märkt något när de varit varmt ute eftersom det går inte åt så mycket värme då! Men som sagt gick i 20 min utan avfrostningar och jag var överlycklig. Men då kom lågtryck löst istället och det tyder på luft i systemet.
Avfrostningen är behovsstyrd. Inställningen borde vara för hur lång tid det måste vara mellan två avfrostningar?Mathias Smolarek Johansen skrev:
Den där modellen har väl en etanollösning mellan ute- och innedelen? Inte helt lätt att fylla på, och dessutom ganska känslig på blandningsförhållandet så jag rekommenderar att du tar dit någon som kan Thermia.
Så där. Nu är den nog lagad.
för det första skulle kranarna stå Så! Sen var de givare till brine in som var trasig. Sen var det en grej till som har med avfrostningen att göra.den sköter öppning och stängning avvrostningen. Sen var de lite andra fel som expansionskärlet var trasigt och läckte vatten.
Men som sagt. Efter uttaget givare och lite lek med den så kunde den visa allt mellan -17-10 grader plus i handen. Ha ha ha . Inte så konstigt att den gjorde avfrostningar när den skickar väldigt fel värden.
Men som sagt. Efter uttaget givare och lite lek med den så kunde den visa allt mellan -17-10 grader plus i handen. Ha ha ha . Inte så konstigt att den gjorde avfrostningar när den skickar väldigt fel värden.